بنگلادش

نصب اولین توربین گاز کلاس اچ‌ای جنرال الکتریک در بنگلادش

برای نخستین بار، یک واحد توربین گاز پرقدرت روزآمد جی‌ئی۹اچ‌ای.۰۱ در یک نیروگاه سیکل ترکیبی در نزدیکی داکا پایتخت بنگلادش نصب شد. انتظار می‌رود مراحل راه‌اندازی و بهره‌برداری عملیاتی از این نیروگاه، تا سال آینده میلادی به پایان برسد. پروژه راه‌اندازی این نیروگاه، بزرگترین سرمایه‌گذاری در حوزه تولید توان در بنگلادش به شمار می‌رود. بنگلادش از منظر سرانه تولید برق در شبه قاره هند نسبت به همسایگان خود وضعیت مناسبی ندارد و دولت این کشور تصمیم گرفته این مشکل را حل کند.

نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۸۳ مگاواتی مگناگهات، پس از بهره‌برداری کامل عملیاتی، برق موردنیاز ۷۰۰ هزار خانوار را تامین می‌کند. هزار و صد نفر در فرآیند ساخت و آماده‌سازی این نیروگاه مشغول به کار شده‌اند. پیمانکار کلید در دست پروژه، تجهیزات مختلفی را از شرکت جنرال الکتریک تامین کرده‌ که عبارتند از یک واحد توربین گاز کلاس اچ‌ای، یک واحد ژنراتور بازیافت حرارتی بخار، یک واحد توربین بخار، دو واحد ژنراتور، یک واحد کندانسور و تجهیزات جانبی مرتبط.

همچنین نرم‌افزار اختصاصی جی‌ئی برای کنترل و پایش نیروگاه نیز خریداری شده‌است. علاوه بر این، جی‌ئی قراردادی ۲۲ ساله برای ارائه خدمات نگهداری و پشتیبانی و تعمیر و به‌روزرسانی با بهره‌بردار بنگلادشی این نیروگاه به امضاء رسانده‌است. توربین گاز جی‌ئی۹اچ‌ای.۰۱ با خنک‌کاری مبتنی بر هوا در پیکربندی سیکل ترکیبی، بهره‌وری نزدیک به ۶۴ درصد را تامین می‌کند و تمهیدات لازم برای کارکرد آن با سوخت ترکیبی معادل ۵۰ درصد هیدروژن اندیشیده شده‌است.

 

منبع:

power-eng

 

*مروری بر سفارش‌ها برای توربین گاز کلاس اچ‌ای و ویژگی‌های آن

*سفارش یکصدمین توربین گاز خانواده اچ‌ای جنرال الکتریک

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها