وارتسیلا

ارزیابی وارتسیلا از نیاز یک گیگاواتی ساحل عاج برای انتقال انرژی

تقاضا برای انرژی در کشور آفریقایی ساحل عاج در حال افزایش است. برای پاسخ به این نیاز، دولت ساحل عاج قصد دارد ظرفیت برق نصب‌شده خود را تقریبا سه برابر افزایش دهد و در سال ۲۰۳۰، آن را به ۶ هزار مگاوات برساند. هدف از این برنامه، تضمین برخورداری از یک منبع انرژی کافی، قابل‌اطمینان و ارزان در سراسر کشور است. علاوه بر آن، دولت ساحل عاج قصد دارد با افزایش انرژی‌های تجدیدپذیر، عمدتا انرژی خورشیدی تا ۱۶ درصد معادل یک گیگاوات آلایندگی کربن را تا سال ۲۰۳۰ کاهش دهد. ارزیابی وارتسیلا نشان می‌دهد ترکیب منابع تولید انرژی در ساحل عاج انعطاف‌پذیر نیست. این شرکت فنلاندی تجربه ۷۴ گیگاوات ظرفیت نصب‌شده در ۱۸۰ کشور در سراسر جهان را دارد.

انرژی‌های تجدیدپذیر، برق ارزان را تامین می‌کنند که باید تا حد ممکن به بیشترین میزان برسند. افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در شبکه، مستلزم توسعه ظرفیت پایه انعطاف‌پذیر در حدود ۱ گیگاوات است. این ظرفیت جدید مکمل انرژی برق- آبی می‌شود که وابستگی زیادی به سطح بارندگی دارد. در کل با این شرایط، امکان افزایش ظرفیت‌های انرژی خورشیدی، بادی و زیست‌توده در آینده فراهم می‌شود. برای استفاده هرچه بیشتر از منابع انرژی موجود، کارشناسان وارتسیلا معتقد هستند که شرایط ایده‌آل در سال ۲۰۳۰، شامل ترکیبی از نیروگاه‌های فوق‌العاده انعطاف‌پذیر مبتنی بر موتورهای احتراق داخلی، نیروگاه‌های بزرگ خورشیدی و همچنین راه‌حل‌های ذخیره‌سازی خواهد بود.

ردیابی بار، ذخیره سریع، شروع و تنظیم فرکانس برای حفظ یک شبکه پایدار ضروری است. برای این کار دولت می‌تواند بر روی انعطاف‌پذیری موتورهای گازی و همچنین ظرفیت‌های جدید ذخیره‌سازی حساب باز کند. اما توربین‌های گاز فاقد این انعطاف‌پذیری هستند و تنها نیروگاه‌های مبتنی بر موتورهای احتراق داخلی این ویژگی را دارند. عدم انعطاف‌پذیری، به دلیل محدود کردن مقدار انرژی تجدیدپذیر ارزان‌قیمت هزینه بالایی دارد. بررسی‌های وارتسیلا نشان می‌دهد که دیگر امکان افزودن ظرفیت جدید تولید حرارتی اساسی به سیستم برق فعلی وجود ندارد. در واقع، هر نیروگاه جدید توربین گاز که در آینده در ساحل عاج ساخته شود، فقط در چند سال اول، دارای ظرفیت بالایی خواهند بود. بعد از این زمان، ضریب ظرفیت در حدود ۶۰ درصد تثبیت می‌شود و نیروگاه‌های پایه که فقط تحت یک فاکتور بار بالا کارایی دارند، دیگر هیچ سود مالی در شبکه تولید برق فراهم نمی‌کنند.

همچنین، باید توجه داشت که سیستم‌های الکتریکی بطور سنتی با چالش‌های متعددی از جمله قطع برق، کمبود سوخت، تعمیر و نگهداری، نیاز به تغییر شرایط کارکرد یا حتی کاهش دسترسی به آب خنک‌کننده روبرو می‌شوند که توزیع برق را محدود می‌کنند. این چالش‌ها، همراه با نوسانات تقاضا و برنامه‌های اضافی تجدیدپذیر، این ایده را تقویت می‌کنند که فناوری انعطاف‌پذیر موتور، یک راه‌حل برتر برای فناوری توربین‌های گاز برای پاسخگویی به نیازهای آینده برق ساحل عاج ارائه می‌دهد. تجزیه و تحلیل دقیق هزینه‌ها نشان می‌دهد که انرژی‌های تجدیدپذیر همراه با نیروگاه‌های انعطاف‌پذیر محرک موتور مقرون به صرفه‌تر از راه‌حل‌های متداول انرژی مانند توربین‌های گاز هستند و کل هزینه تولید برق در حدود ۱۵ درصد کمتر خواهد بود.

 

منبع:

financialafrik

 

*تامین تجهیزات نیروگاهی برای فیلیپین توسط وارتسیلا

*پروژه ارتقای نیروگاهی در برزیل برای وارتسیلا

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها