توسعه ام‌تی‌یو

روند شکل‌گیری و توسعه شرکت آلمانی ام‌تی‌یو (بخش دوم)

۱۹۴۵: دوران پس از جنگ

با پایان جنگ جهانی دوم و اشغال کارخانه توسط نیروهای آمریکایی، تولید موتورهای هوایی تا سال ۱۹۵۵ متوقف شد.

توسعه ام‌تی‌یو

۱۹۵۴: سرآغازی جدید

تغییر فضای سیاسی آلمان موجب شد تا مسئله تولید هواپیما و موتور هوایی دوباره در دستور کار قرار بگیرد. در ۲۲ ژانویه ۱۹۵۴، با راه‌اندازی بخش تحقیق و توسعه بی‌ام‌دبلیو، گام جدیدی در توسعه موتور هوایی و علاوه بر آن، پیشرفت مجموعه‌ای که امروزه با نام ام‌تی‌یو می‌شناسیم، برداشته شد.

توسعه ام‌تی‌یو

۱۹۵۵: مرکز تعمیر وسایل نقلیه ارتش آمریکا

کارخانه سابق موتورهای هوایی بی‌ام‌دبلیو، پس از اشغال توسط آمریکایی‌ها، به مرکز تعمیر انواع وسایل نقلیه ارتش تبدیل شد که از سراسر اروپا به آنجا فرستاده ‌می‌شدند.

توسعه ام‌تی‌یو

۱۹۵۷: تاسیس شرکت جدید توسط بی‌ام‌دبلیو

در سال ۱۹۵۷، بی‌ام‌دبلیو شرکتی جدید را در آلاچ مونیخ تاسیس کرد تا تولید موتورهای تحت لیسانس را از سر بگیرد. این شرکت ابتدا تعمیر اساسی موتورهای ساخت آمریکا و سپس مونتاژ قطعات آن را آغاز کرد.

توسعه ام‌تی‌یو

۱۹۵۹: تولید تحت لیسانس موتور جِی۷۹

این شرکت در سال ۱۹۵۹، تولید موتورهای جِی۷۹-۱۱ای تحت لیسانس جی‌ئی را آغاز کرد. این موتورها نیروی پیشران هواپیمای لاکهید اف-۱۰۴ استارفایتر را تامین ‌می‌کردند.

توسعه ام‌تی‌یو

۱۹۶۰: سهم ۵۰ درصدی شرکت مان

در سال ۱۹۶۰، پنجاه درصد از سهام شرکت جدیدی که بی‌ام‌دبلیو سه سال پیش راه‌اندازی کرده بود، به شرکت مان تعلق گرفت.

توسعه ام‌تی‌یو

۱۹۶۵: ادغام برای تاسیس شرکت مان توربو

با کسب سهام ۵۰ درصدی شرکت مان در سال ۱۹۶۰، یکی از زیرمجموعه‌های بی‌ام‌دبلیو با این شرکت ادغام شد و به مان توربو تغییر نام داد. شرکت جدید، سفارش‌هایی برای تولید تحت لیسانس موتور هواگردهای شناسایی و ضد زیردریایی بِرگه آتلانتیک و هواپیمای ترابری سی-۱۶۰ دریافت کرد.

توسعه ام‌تی‌یو

۱۹۶۹: تاسیس شرکت ام‌تی‌یو

در ژوئیه ۱۹۶۹، از ادغام بخش‌های تولیدی موتور سنگین دیزلی دایملر-بنز و موتور توربینی مان، شرکت ام‌تی‌یو تاسیس شد. شرکت جدید شامل دو زیرمجموعه ام‌تی‌یو مونیخ با تمرکز بر موتورهای هوایی و ام‌تی‌یو فردریشزهوفن متخصص موتورهای دیزلی بود که در آن زمان، تقریبا ۱۱ هزار نفر در این دو گروه فعالیت می‌کردند.

توسعه ام‌تی‌یو

۱۹۶۹: موفقیت تورنادو در دهه ۱۹۷۰

ساخت موتور آربی۱۹۹-۳۴آر که نیروی پیشران هواپیمای چندمنظوره تورنادو را تامین می‌کرد، به یکی از موفق‌ترین پروژه‌های ام‌تی‌یو تبدیل شد. برای توسعه این موتور، شرکت‌های ام‌تی‌یو، رولزرویس و فیات‌آویو یک شرکت مشترک به نام توربو یونیون ایجاد کردند که در اکتبر ۱۹۶۹، برنده قرارداد تولید موتور آربی۱۹۹ شد.

توسعه ام‌تی‌یو

۱۹۷۱: آغاز فعالیت در بازار موتورهای تجاری

در دهه ۱۹۷۰، ام‌تی‌یو گسترش فعالیت در بخش موتورهای تجاری خود را آغاز کرد. در سال ۱۹۷۱، توافق‌نامه همکاری برای تولید موتور سی‌اف۶-۵۰ به منظور تامین نیروی پیشران خانواده جت مسافربری ایرباس ای۳۰۰ با جی‌ئی امضا شد.

توسعه ام‌تی‌یو

۱۹۷۹: افزایش تقاضا

افزایش تقاضا برای بازسازی، نگهداری و تعمیر اساسی موتور باعث شد تا این شرکت در سال ۱۹۷۹، بخش تعمیر و نگهداری ام‌تی‌یو را در هانوفر آلمان ایجاد کند و فعالیت‌های مربوط به این بخش را از بخش تولیدی در مونیخ جدا نماید. با افزایش تقاضا، ام‌تی‌یو در سال ۱۹۹۱، شرکت دیگری به نام ام‌تی‌یو برلین-براندنبورگ در نزدیکی برلین را راه‌اندازی کرد.

توسعه ام‌تی‌یو

۱۹۸۳: مشارکت ام‌تی‌یو در ساخت موتور وی۲۵۰۰

شرکت آی‌ای‌ئی با هدف توسعه و بازاریابی موتور توربوفن وی۲۵۰۰ تاسیس شد. شرکت‌های موتورهای هوایی ام‌تی‌یو، رولزرویس، پرت‌اندویتنی، فیات‌آویو و شرکت موتورهای هوایی ژاپنی جِی‌ای‌ئی‌سی از بنیانگذاران شرکت آی‌ای‌ئی به شمار می‌روند. در دهه ۱۹۹۰، گروه فیات از شرکت آی‌ای‌ئی جدا شد و سهام آن به طور مساوی در اختیار رولز رویس و پرت‌اندویتنی قرار گرفت.

توسعه ام‌تی‌یو

۱۹۸۵: همکاری کامل ام‌تی‌یو با شرکت دایملر-بنز

شرکت مان، پنجاه درصد سهام خود را به شرکت دایملر-بنز فروخت. به این ترتیب، شرکت دایملر-بنز به تنها شریک ام‌تی‌یو بدل شد. در همان سال، ام‌تی‌یو و پرت‌اندویتنی کانادا نیز همکاری خود را از سر گرفتند.

توسعه ام‌تی‌یو

۱۹۸۶: سهم ام‌تی‌یو در ساخت موتور ئی‌جِی۲۰۰

در سال ۱۹۸۶، شرکت یوروجت توربو توسط اسپانیا، ایتالیا، بریتانیا و آلمان به منظور انجام یک پروژه مشترک برای توسعه و تولید موتور ئی‌جِی۲۰۰ برای یوروفایتر تاسیس شد. سهامداران این شرکت، ام‌تی‌یو، رولز رویس، فیات‌آویو و آی‌تی‌پی بودند.

توسعه ام‌تی‌یو

۱۹۸۹: تاسیس شرکت هوافضای آلمان (داسا)

در ۱۹ ماه می ۱۹۸۹، گروه ام‌تی‌یو با شرکت داسا ادغام شد. این اقدام، تقریبا تمام صنعت هوافضای آلمان را زیر یک سقف واحد درآورد. دایملر-بنز در آن زمان به‌عنوان یک مجموعه صنعتی، موتور، وسایل نقلیه و تجهیزات هوافضایی با کارکرد در حوزه هوایی و فضایی را تولید می‌کرد.

توسعه ام‌تی‌یو

۱۹۸۹: تامین نیروی پیشران بالگرد تایگر

شرکت ام‌تی‌آر توسط ام‌تی‌یو، سافران و رولز رویس تاسیس شد. موتور توربوشفت ام‌تی‌آر۳۹۰ با توربین آزاد توسط این شرکت مشترک تولید شد. این موتور بر روی بالگرد فرانسوی-آلمانی تایگر نصب می‌شد. بعدها نسخه ارتقایافته ام‌تی‌آر۳۹۰ توسط کنسرسیوم ام‌تی‌آر‌آی برای مشتریان استرالیایی و اسپانیایی توسعه یافت. ام‌تی‌یو در پروژه موتور ام‌تی‌آر۳۹۰، در ساخت هسته موتور، محفظه احتراق، ژنراتور گاز و همچنین تعدادی از لوازم جانبی سهم قابل‌توجهی داشت.

توسعه ام‌تی‌یو

۱۹۹۰: تحولات اقتصادی ام‌تی‌یو

در فاصله بین سال‌های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۵، ام‌تی‌یو به ویژه تحت تاثیر تلاطم‌های موجود در بازار جهانی قرار گرفت. کاهش ۵۰ درصدی سفارش‌ها در بخش نظامی، افت همزمان در تجارت و ارزش دلار آمریکا منجر به ضررهای مالی چشمگیری شد که وجود این شرکت را به طور جدی تهدید می‌کرد. با این حال، تغییر ساختار در ام‌تی‌یو و بهبود استراتژیک در محصولات و خدمات شرکت، باعث پایداری اوضاع اقتصادی این شرکت شد.

توسعه ام‌تی‌یو

۱۹۹۱: تاسیس شعبه‌های ام‌تی‌یو در برلین و مالزی

در دهه ۱۹۹۰، فعالیت‌های بخش بازسازی، نگهداری و تعمیر موتور ام‌تی‌یو با افزایش تقاضا بیشتر شد. این امر باعث شد که این شرکت در سال ۱۹۹۱، مرکز تعمیر دیگری را در محل سابق شرکت دولتی لوفت‌فارت تکنیک در آلمان راه‌اندازی کند. در نوامبر ۱۹۹۱، شرکت خدمات ایرفویل به عنوان سرمایه‌گذار مشترک بین هواپیمایی مالزی و مرکز نگهداری و تعمیر ام‌تی‌یو هانوفر راه‌اندازی شد. در حال حاضر، ایرفویل بطور مشترک توسط ام‌تی‌یو و لوفت‌هانزا تکنیک اداره می‌شود.

توسعه ام‌تی‌یو

۱۹۹۸: گسترش همکاری‌ها

در سال ۱۹۹۵، در حالی که شرکت هنوز در معرض خطر جدی بود، بر اساس راهبردی جدید مبتنی بر گسترش تولید و خدمات مشترک با راه‌اندازی شرکت‌های وابسته جهانی از جمله مرکز تعمیر و نگهداری ام‌تی‌یو در کانادا و سازماندهی این مراکز، شرایط ام‌تی‌یو تغییر کرد. مرکز تعمیر و نگهداری ام‌‌تی‌یو در کانادا در سال ۱۹۹۸ افتتاح شد. فرآیندهای نوآورانه تولید، انتقال فناوری از بخش نظامی به بخش تجاری و مشارکت در برنامه‌های توسعه بلندمدت فناوری از عوامل اصلی پیشرفت و موفقیت این شرکت به شمار می‌روند.

توسعه ام‌تی‌یو

۱۹۹۹: جهانی‌سازی

گسترش شبکه جهانی ام‌تی‌یو با راه‌اندازی مرکز طراحی موتورهای هوایی ام‌تی‌یو و مرکز تعمیر و نگهداری ام‌تی‌یو در برزیل تسریع شد. علاوه بر آن، در سال ۱۹۹۹، ام‌تی‌یو و هانی‌ول سرمایه‌گذاری ‌مشترکی را برای تاسیس مرکز سا‌مانه‌های توان وریکور انجام دادند. مقر اصلی این شرکت در آلفارتا ایالت جورجیا آمریکا قرار دارد و در سال ۲۰۰۲، کلیه حقوق مربوط به توربین‌های گاز سری تی‌اف بطور کامل به این شرکت تعلق گرفت.

توسعه ام‌تی‌یو

۲۰۰۰: پیوستن ام‌تی‌یو به شرکت دایملر کرایسلر

با تاسیس ئی‌ای‌دی‌اس (شرکت دفاع هوانوردی و فضایی اروپا) در ژوئیه سال ۲۰۰۰، اداره ام‌تی‌یو مستقیما به شرکت دایملرکرایسلر واگذار شد. این تغییر کاربری منجر شد تا ام‌تی‌یو مونیخ تبدیل به شرکت ساخت و تولید موتورهای هوایی ام‌تی‌یو شود. در همان سال، مرکز قطعات موتورهای هوایی ام‌تی‌یو نیز تأسیس و محصولات این شرکت به بازار عرضه شد.

توسعه ام‌تی‌یو

۲۰۰۰: تاسیس مرکز تعمیر و نگهداری ام‌تی‌یو در ژوهای

تولیدکننده‌‌های آلمانی موتور از سال ۲۰۰۰ در چین حضور داشته‌اند. ام‌تی‌یو با تاسیس یک شرکت مشترک با بزرگترین شرکت هواپیمایی چین موسوم به چاینا ساوترن ایرلاینز، جایگاه ویژه‌ای در بازار آسیا کسب کرد.

توسعه ام‌تی‌یو

۲۰۰۲: همکاری با ارتش آلمان

از سال ۲۰۰۲، ام‌تی‌یو همکاری خود با نیروهای مسلح آلمان در جهت توسعه و پشتیبانی از موتور ئی‌جِی۲۰۰ را آغاز کرده‌است. در حال حاضر، این فعالیت فقط در شرکت ام‌تی‌یو صورت می‌گیرد که باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها، زمان و منابع می‌شود. علاوه بر آن، به نیروهای نظامی این کشور کمک می‌کند تا دانش فنی خود را حفظ کنند. این روش همکاری بعدها باعث توسعه موتورهای آربی۱۹۹، جِی۷۹، آرآر۲۵۰-سی۲۰ و ام‌تی‌آر۳۹۰ نیز شد.

توسعه ام‌تی‌یو

۲۰۰۲: ورود به حوزه هسته موتور تجاری

موتور پی‌دبلیو۶۰۰۰ ساخت شرکت پرت‌اندویتنی با کمپرسور فشار بالا محصول ام‌تی‌یو مجهز می‌شود. این برای اولین بار بود که ام‌تی‌یو بطور مستقل بر روی یک هسته موتور تجاری کار می‌کرد. برای تولید و توسعه کمپرسور فشار بالا،  ۱۸ درصد سهام شراکت به ام‌تی‌یو تعلق گرفته‌است.

توسعه ام‌تی‌یو

۲۰۰۳: شراکت در پروژه تی‌پی۴۰۰-دی۶

شرکت موتورهای هوایی ام‌تی‌یو به‌عنوان شریک اصلی آلمان در پروژه تی‌پی۴۰۰-دی۶، برای هواپیمای حمل و نقل نظامی ایرباس ای۴۰۰ام انتخاب شد. این شرکت مسئول تامین ماژول بخش میانی کمپرسور با همکاری شرکت فرانسوی سافران و همچنین واحد کنترل موتور شد. آزمایش‌های کارخانه‌ای و صحه‌گذاری طراحی در تاسیسات ام‌تی‌یو در آلمان انجام شد. شرکت‌های ام‌تی‌یو، سافران و رولز رویس، شرکای اصلی کنسرسیوم بین‌المللی یوروپراپ موسوم به ئی‌پی‌آی هستند و سهم هر شرکت ۲۸ درصد است. این کنسرسیوم متولی توسعه موتور تی‌پی۴۰۰-دی۶ است. شریک چهارم این کنسرسیوم، شرکت اسپانیایی آی‌تی‌پی با ۱۶ درصد سهم هستند.

توسعه ام‌تی‌یو

۲۰۰۳: تغییر نام بخش آمریکایی ام‌تی‌یو  به ای‌ئی‌ان‌ای

در سال ۲۰۰۳، ام‌تی‌یو شرکت طراحی موتورهای هوایی و شرکت قطعات موتور هوایی خود در آمریکا را در شرکتی جدید با نام ای‌ئی‌ان‌ای ادغام کرد.

توسعه ام‌تی‌یو

منبع:

MTU

 

*روند شکل‌گیری و توسعه شرکت آلمانی ام‌تی‌یو (بخش اول)

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها