شرکت آلمانی ام‌تی‌یو

روند شکل‌گیری و توسعه شرکت آلمانی ام‌تی‌یو (بخش سوم)

۲۰۰۴: همکاری با کی‌کی‌آر

در اول ژانویه ۲۰۰۴، پس از فروش صددرصدی سهام ام‌تی‌یو توسط شرکت دایملرکرایسلر به کی‌کی‌آر، شرکت موتورهای هوایی ام‌تی‌یو یکی از زیرمجموعه‌های شرکت‌های کی‌کی‌آر شد. کی‌کی‌آر یک سرمایه‌گذار سهام خصوصی آمریکایی است که با مدیریت راهبردی ام‌تی‌یو فعالیت می‌کند. این تحول همچنین شامل همکاری نزدیک بین ام‌تی‌یو و پرت‌اندویتنی و علاوه بر آن، افزایش مشارکت این شرکت سازنده پیشرو موتور هوایی آلمانی در پروژه‌های فعال شد.

۲۰۰۵: هلدینگ ام‌تی‌یو

در ۶ ژوئن ۲۰۰۵، سهام هلدینگ موتورهای هوایی ام‌تی‌یو برای اولین بار در بورس اوراق بهادار معامله می‌شود. هر سهم با قیمت ۲۱ یورو عرضه شد.

۲۰۰۶: شراکت در تولید موتور اف۴۱۴ جنرال الکتریک

ام‌تی‌یو به‌عنوان یک شریک جدید، با سهم ۲.۵ درصدی در تولید موتور هوایی اف۴۱۴، با جنرال الکتریک برای توسعه محور کمپرسور پرفشار و شراود توربین‌های پرفشار و کم‌فشار مشارکت کرد. این اقدام، سرآغاز ورود شرکت ام‌تی‌یو به بازار هوایی نظامی آمریکا بود. اف۴۱۴ بر روی هواپیمای دو موتوره اف/ای-۱۸ سوپر هورنت نیروی دریایی آمریکا نصب می‌شود.

شرکت آلمانی ام‌تی‌یو

۲۰۰۷: تاسیس ام‌تی‌یو لهستان

واحد جدید موتورهای هوایی ام‌تی‌یو لهستان، در زمینی به وسعت هفت هکتار در خاک این کشور راه‌اندازی شد. فعالیت‌های این شرکت شامل تولید پره‌های هدایت‌کننده و پره‌های ثابت برای توربین‌های کم‌فشار، مونتاژ توربین‌های کم‌فشار و تعمیر قطعات موتور بود.

۲۰۰۷: فناوری موتور تمیز

به منظور تولید موتورهایی با سروصدای کمتر، هزینه عملیاتی مقرون به صرفه و با آلایندگی کم، فناوری موتور تمیز موسوم به کِلیر ۱ معرفی شد. ام‌تی‌یو از این فناوری کلیدی، در موتورهای غیرنظامی خود استفاده می‌کند که باعث کاهش ۴۰ درصدی مصرف سوخت و انتشار دی‌اکسیدکربن و همچنین کاهش سروصدا به میزان ۶۵ درصد خواهد شد.

شرکت آلمانی ام‌تی‌یو

۲۰۰۸: استقبال چشمگیر از ای ۳۸۰ در هواپیمایی امارات

شرکت هواپیمایی امارات بعنوان بزرگترین مشتری جت مسافربری ایرباس ای۳۸۰، موتور توربوفن پرقدرت جی‌پی۷۰۰۰ را برای هواپیمای خود انتخاب کرد. ام‌تی‌یو ۲۲.۵ درصد از سهام این موتور را در اختیار دارد و توربین کم‌فشار، پوسته داخلی بخش مرکزی توربین و قسمت‌هایی از توربین پرفشار این موتور را می‌سازد.

شرکت آلمانی ام‌تی‌یو

۲۰۰۸: سهم ام‌تی‌یو در موتورهای جی‌ئی‌نکس و تی۴۰۸

شرکت موتورهای هوایی ام‌تی‌یو، ۱۸ درصد سهام موتور توربوشفت تی ۴۰۸ را در اختیار دارد. ام‌تی‌یو توربین گاز هوایی پرقدرت تی۴۰۸ برای نصب بر روی هلیکوپتر حمل و نقل سنگین در آینده در اروپا را توسعه می‌دهد. ام‌تی‌یو همچنین ۶.۶ درصد سهام پروژه موتور جی‌ئی‌نکس را در اختیار دارد. این موتور نیروی پیشران هواپیمای بوئینگ دریم‌لاینر۷۸۷ و نمونه‌های مسافربری و باری بوئینگ ۷۴۷-۸ را تأمین می‌کند.

شرکت آلمانی ام‌تی‌یو

۲۰۱۰: پیوستن ام‌تی‌یو به برنامه موتور جی‌ئی ۹۰

مرکز موتور ام‌تی‌یو هانوفر، ارائه خدمات تعمیر و نگهداری به قدرتمندترین موتور توربوفن جت تجاری جهان موسوم به جی‌ئی۹۰-۱۱۰/۱۱۵ را به سبد محصولات خود افزود. تنها نه ماه بعد، این شرکت، سه مشتری اول خود را برای تعمیر و نگهداری این موتور به دست آورد. دو نمونه از موتور جی‌ئی۹۰ بر روی جت مسافربری بوئینگ بی۷۷۷، نصب شده‌است.

شرکت آلمانی ام‌تی‌یو

۲۰۱۰: عرضه ای۳۲۰نئو توسط ایرباس

شرکت ایرباس تصمیم گرفت تا نمونه ارتقاءیافته از خانواده هواپیماهای ای۳۲۰نئو را عرضه کند. یکی از دلایل اصلی تمایز آن با سایر هواپیماها، موتور ایرباس ای۳۲۰نئو است. این موتورها به میزان قابل‎‌‌توجهی باعث کاهش ۱۶ درصدی مصرف سوخت و انتشار دی‌اکسیدکربن و همچنین کاهش ۷۵ درصدی میزان سروصدا می‌شوند. ام‌تی‌یو سهم ویژه‌ای در تولید موتور پی‌دبلیو۱۱۰۰جی-جِی‌ام‌، اولین موتور انتخاب‌شده برای نصب بر روی هواپیمای ایرباس ای۳۲۰نئو داشته‌است.

شرکت آلمانی ام‌تی‌یو

۲۰۱۱: سهم ۱۸ درصدی در موتور پی‌دبلیو۱۱۰۰جی-جِی‌ام

شرکت موتورهای هوایی ام‌تی‌یو در تولید موتور توربوفن دنده‌ای پی‌دبلیو۱۱۰۰جی-جِی‌ام‌ محصول شرکت پرت‌اندویتنی، ۱۸ درصد سهم دارد. این موتور نیروی پیشران هواپیماهای خانواده ایرباس ای۳۲۰نئو را تأمین می‌کند. در تولید موتور پی‌دبلیو۱۱۰۰جی-جِی‌ام‌، ام‌تی‌یو نه تنها مسئولیت توربین کم‌فشار پرسرعت و بخشی از کمپرسور پرفشار را بر عهده دارد، بلکه مونتاژ نهایی حدود یک سوم از این موتورها را نیز انجام می‌دهد.

۲۰۱۱: دریافت گواهینامه نوع برای موتور تی‌پی ۴۰۰ از آژانس ایمنی هوانوردی اروپا

برنامه توسعه موتور تی‌پی۴۰۰-۶دی، بعنوان یک موتور توربوپراپ پرقدرت توسط کنسرسیوم یوروپراپ اروپا مدیریت می‌شود. شرکت موتورهای هوایی ام‌تی‌یو به‌عنوان شریک در این کنسرسیوم، مسئولیت بخش کمپرسور​​، توربین ​​و شفت فشار متوسط، سیستم کنترل و همچنین مونتاژ نهایی و دریافت مجوزهای لازم برای این موتورها را بر عهده دارد.

شرکت آلمانی ام‌تی‌یو

۲۰۱۱: مرکز تعمیر و نگهداری ام‌تی‌یو دالاس

در اوت ۲۰۱۱،  هفتاد و پنج درصد سهام شرکت هوافضایی رِتان به شرکت موتورهای هوایی ام‌تی‌یو تعلق گرفت. بر این اساس، ارائه خدمات برای بخش بزرگی از موتورها شامل سی‌اف۳۴، سی‌اف‌ام۵۶، وی۲۵۰۰، سی‌اف۶، جی‌ئی۹۰، پی‌دبلیو۲۰۰۰ و پی‌دبلیو۴۰۰۰ در سبد کاری ام‌تی‌یو در آمریکا قرار گرفت. ام‌تی‌یو با افزودن سایت دالاس به شبکه خود قصد داشت تا طیف وسیعی از خدمات را برای مشتری‌های خود در آمریکا ارائه دهد.

۲۰۱۲: ساخت مرکز تولید جدید توسط ام‌تی‌یو

 ام‌تی‌یو ساخت یک مرکز جدید تولید در مقر خود در مونیخ را آغاز کرد. در این مرکز، بلیسک کمپرسور برای موتور توربوفن دنده‌ای پی‌دبلیو۱۰۰جی تولید می‌شود. ام‌تی‌یو از سال ۲۰۲۰ به بعد، بطور سالانه سه هزار واحد بلیسک کمپرسور می‌سازد.

شرکت آلمانی ام‌تی‌یو

۲۰۱۳: ورود ام‌تی‌یو به خدمات لیزینگ موتور

مرکز تعمیر و نگهداری ام‌تی‌یو و شرکت ژاپنی سامیتومو، دو شرکت جدید راه‌اندازی کردند تا فعالیت در حوزه لیزینگ موتورهای هوایی تجاری  را گسترش دهند. در قالب این همکاری، ام‌تی‌یو دانش فنی به ویژه در خصوص موتورهای وی۲۵۰۰، سی‌اف‌ام۵۶، سی‌اف۳۴، جی‌ئی۹۰، سی‌اف۶ و پی‌دبلیو۲۰۰۰ را به شرکت سامیتومو منتقل می‌کند.

۲۰۱۳: شروع ساخت قطعات با استفاده از روش تولید افزایشی

شرکت موتورهای هوایی ام‌تی‌یو به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در صنعت هوایی، تولید مجموعه قطعات با استفاده از روش تولید افزایشی را آغاز کرد. در این فرآیند،  مدل سه‌بعدی قطعه‌ای که قرار است تولید شود، بصورت لایه‌های جداگانه در رایانه تهیه می‌شوند. طبق این طرح ساخت، لیزر به تدریج باعث تشکیل لایه‌ها بر روی صفحه پایه با استفاده از مواد پودر می‌شود.

شرکت آلمانی ام‌تی‌یو

منبع:

mtu

 

*روند شکل‌گیری و توسعه شرکت آلمانی ام‌تی‌یو (بخش اول)

*روند شکل‌گیری و توسعه شرکت آلمانی ام‌تی‌یو (بخش دوم)

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها