پره‌های توربین

راه‌اندازی خط آزمایش غیرمخرب پره‌های توربین در شرکت ساتورن

در تاسیسات شرکت ساتورن وابسته به اتحادیه موتورسازان روسیه یو‌ئی‌سی در منطقه ریبینسک، یک خط روزآمد برای انجام تست غیرمخرب پره‌های توربین موتورهای هوایی غیرنظامی راه‌اندازی شده‌است. این خط بصورت بومی در روسیه طراحی و ساخته شده‌ و ظرفیت انجام بازرسی و آزمایش برای ۳۰۰ هزار پره در سال را دارد. فرآیند کاری به گونه‌ای طراحی شده که دخالت انسان به حداقل رسیده و بیشترین میزان اتوماسیون در آن لحاظ شده‌است.

خط بازرسی و کنترل با استفاده از روش مایعات نافذ فلورسانس برای اولین بار در تاسیسات موتورسازی روسیه در قالب این پروژه نصب و راه‌اندازی شد. در این خط، پره‌های توربین ساخته‌شده با دقت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و اشکالات احتمالی ناشی از فرآیند ریخته‌گری شناسایی خواهد شد. راه‌اندازی این خط کنترل کیفی مبتنی بر آزمایش غیرمخرب، بخشی از برنامه جامع مدرن‌سازی تاسیسات و تجهیزات تولیدی شرکت ساتورن به شمار می‌رود. برخورداری از این تجهیزات، بخشی از الزامات مهم برای دریافت گواهینامه‌های سخت‌گیرانه تایید صلاحیت مراکز ساخت قطعات هوایی منطبق بر قوانین بین‌المللی هوانوردی است.

بر این اساس، همه اطلاعات لازم پس از بازرسی و انجام آزمایش ‌مخرب بر روی پره‌های توربین ثبت و نگهداری می‌شود تا امکان دسترسی بازرسان سازمان هواپیمایی کشوری روسیه و سایر نهادهای مسئول وجود داشته باشد. این توانمندی بخشی از حلقه مفقوده چرخه فناورانه روزآمدسازی خطوط تولید پره‌های توربین در صنعت موتورهای توربینی هوایی روسیه قلمداد می‌شود. هدف نهایی از این تلاش‌ها را‌ه‌اندازی خط تولید پره‌های توربین کم‌فشار برای موتور لیپ-۱بی در تاسیسات ساتورن اعلام شده‌است.

 

منبع:

uecrus

 

*دریافت تاییدیه تشکیلات ساخت توسط شرکت روسی ساتورن

*نصب سه واحد آلیاژسازی لیزری در شرکت ساتورن

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها