خط انتقال گاز

توافق پاکستان و روسیه برای ایجاد خط انتقال گاز

پاکستان و روسیه توافقنامه اولیه‌ای را برای ساخت خط انتقال گاز پاکستان با ظرفیت شانزده و نیم میلیارد مترمکعب در سال به امضاء رسانده‌اند. بر این اساس، گاز مایع طبیعی ال‌ان‌جی به بخش‌های شمالی این کشور رسانده‌ می‌شود. این خط انتقال، لاهور مرکز استان پنجاب پاکستان را به بندر قسیم متصل می‌کند. در این بندر، دو پایانه وارداتی فعال ال‌ان‌جی مستقر هستند. طرح توسعه این پروژه موسوم به خط انتقال شمال-جنوب، تاکنون با تاخیرهای متعددی روبرو بوده و انتظار می‌رود بر اساس توافق جدید تا سال ۲۰۲۳، ساخت آن تکمیل شود.

دولت پاکستان در دسامبر ۲۰۲۰، انجام این پروژه را با همکاری یک کنسرسیوم روسی به تائید رساند که در قالب آن، طرف روس حداکثر سهام معادل ۴۹ درصد خواهد داشت. پیش از این مسکو و اسلام آباد در سال ۲۰۱۵، توافقنامه اولیه را امضاء کرده بودند، اما پیشرفت خاصی در این پروژه رخ نداده بود. طول این خط انتقال گاز، هزار و صد کلیومتر خواهد بود و ظرفیت انتقال آن ۴۵.۳ میلیمتر مترمکعب در روز برآورد شده‌است. بر این اساس، ظرفیت وارداتی مخازن نصب‌شده در بندر قسیم افزایش می‌یا‌بد و روند انتقال گاز به مناطق پرجمعیت داخل پاکستان نیز با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

تکمیل پروژه نورد ستریم توسط روسیه و آغاز پروژه‌های بزرگی همچون مورد اخیر در پاکستان، علاوه ‌بر افزایش نفوذ راهبردی روسیه در کشورهای دیگر، زمینه را برای استفاده از تجهیزات مختلف از جمله توربوکمپرسورهای ویژه‌ افزایش فشار در خطوط انتقال افزایش می‌دهد. روسیه سرمایه‌گذاری بزرگی را در این زمینه آغاز کرده و انتظار می‌رود به کسب بازار برای این محصولات در پروژه پاکستان نیز چشم امید دوخته باشد.

 

منبع:

argusmedia

 

*پروژه خدماتی بزرگ جنرال الکتریک در روسیه

*پروژه نیروگاهی جدید برای روسیه در قزاقستان

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها