فناوری‌های هیدروژن

توسعه فناوری‌های هیدروژن توسط گازپروم نفت

شرکت گازپروم نفت به کنسرسیوم شرکای صنعتی برای توسعه فناوری‌های هیدروژن روسیه پیوست. بر این اساس، این شرکت در اجرای پروژه‌هایی با هدف توسعه فناوری‌های لازم برای تولید، حمل و نقل، نگهداری و بهره‌برداری از هیدروژن در روسیه مشارکت خواهد کرد. در حال حاضر، گازپروم نفت بیش از ۱۰۰ هزار تن هیدروژن در تاسیسات خود تولید می‌کند. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، قرار است این حجم تولید تا سال ۲۰۲۴، به ۲۵۰ هزار تن برسد. هم‌اکنون هیدروژن بعنوان یک محصول نهایی در گازپروم نفت شناخته نمی‌شود، بلکه از آن بعنوان یک ماده میانی جهت پالایش نفت استفاده می‌شود.

این شرکت از سال ۲۰۱۵ درگیر اجرای پروژ‌‌هایی است که در قالب آن، با استحصال دی‌اکسیدکربن و تزریق آن در مخازن نفت، فشار این مخازن حفظ شده و حجم استخراج نفت افزایش پیدا می‌کند. گازپروم هم‌اکنون این راه‌حل فناورانه را در میدان نفتی روساندا در مناطق سیبری بکار می‌گیرد. با افزایش روند جهانی استفاده از هیدروژن بعنوان یک حامل انرژی، روسیه نیز در این حوزه بطور جدی وارد میدان شده‌است. هیدروژن سوخت سازگار با محیط بشمار می‌رود و انرژی احتراقی بالاتری دارد. انرژی حاصل از سوزش یک کیلوگرم از این سوخت در مقایسه با گازوئیل، چهار برابر است.

در حال حاضر، حدود ۹۵ درصد از هیدوژن تولیدی در دنیا، از گاز طبیعی، نفت و زغال‌سنگ بدست می‌آید. فرآیند تولید هیدروژن و استفاده از این مواد، خود دربرگیرنده آزاد شدن مقادیر زیادی از دی‌اکسیدکربن است و از این رو، تولیدکنندگان سوخت هیدروژن، راه‌حل‌هایی برای جذب این میزان آلایندگی بکار می‌گیرند. در آینده روش‌های تولید هیدروژن با آلایندگی کمتر بکار گرفته می‌شوند و تولید هیدروژن سبز محقق می‌شود. یکی از روش‌های تولید هیدروژن سبز، الکترولیز آب است که آلایندگی دی‌اکسیدکربن را دربر نخواهد داشت.

 

منبع:

eprussia

 

*برنامه پاور ماشین برای توسعه توربین گاز هیدروژنی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها