توربوفن

موتور توربوفن روسی برای جت مسافربری روزآمد روسی

موتور پی‌دی-۱۴ محصول شرکت آویادویگاتل، اولین موتور توربوفن تجاری روزآمد روسیه بشمار می‌رود که توسعه آن در دوران پس از فروپاشی شوروی کلید خورده‌است. روس‌ها امیدوارند برنامه نصب این موتور بومی بر روی جت مسافربری باریک‌پیکر ام‌سی-۲۱ محصول ایرکوت، در دهه جاری میلادی با موفقیت پیش برود. نمونه‌های پیش‌تولیدی هواپیمای ام‌سی۲۱-۳۰۰ به موتورهای توربوفن پی‌دبلیو۱۴۰۰جی محصول پرت‌اندویتنی مجهز شده‌اند. از این موتورها در برنامه اخذ گواهینامه صلاحیت پروازی جت مسافربری جدید روسیه استفاده می‌شود.

در سال ۲۰۲۱، پس از آنکه موتور پی‌دی-۱۴، آزمایش‌های سختگیرانه سازمان هوانوردی بین‌المللی ایکائو در مورد آلایندگی را با موفقیت پشت سر گذاشت، روس‌ها تصمیم گرفتند هواپیمای ام‌سی-۲۱ مجهز به این موتور را نیز به برنامه صلاحیت پروازی اضافه کنند. این تحولات، روستک هلدینگ معظم دولتی روسیه پشتیبان برنامه‌های فناورانه و صنعت هوانوردی این کشور را مشتاق کرد تا توجه ویژه‌ای به توسعه موتورهای توربوفن بومی کند. لازم به ذکر است که آخرین پروژه از این دست، به دهه ۱۹۸۰ میلادی و دوران شوروی سابق برمی‌گردد که در قالب آن، موتور پی‌اس-۹۰ای توسعه یافت.

انگیزه اصلی در روسیه برای ساخت نسل جدیدی از موتورهای توربوفن هوایی غیرنظامی، در دهه ۱۹۹۰ پررنگ شد. پس از سالها تحقیق و پژوهش توسط شرکت‌های موتورساز روسی، توافقنامه اولیه توسعه موتور پی‌دی-۱۴ در سال ۲۰۰۸ به امضا رسید. هدف از این پروژه، توسعه یک موتور توربوفن با نیروی پیشران ۱۴ تن بود. بر این اساس، شرکت‌های آویادویگاتل و پرم همکاری مشترکی را برای توسعه و ساخت این موتور آغاز کردند. تست‌های زمینی این موتور در سال ۲۰۱۵ آغاز شد و در سال ۲۰۱۸، نقطه عطفی در برنامه توسعه پی‌دی-۱۴ با صدور گواهینامه نوع توسط سازمان هواپیمایی کشوری روسیه شکل گرفت.

موتور پی‌دی-۱۴ برای نصب بر روی هواپیمای مسافربری باریک‌پیکر گزینه مناسبی است که این هواپیماها، بخش اصلی صنعت حمل و نقل هوایی جهان را تشکیل می‌دهند. توسعه جت مسافربری روزآمد ام‌سی-۲۱ بطور موازی با مسیر توسعه موتور پی‌دی-۱۴ انجام شد و روس‌ها بر این باور هستند که موتور پی‌دی-۱۴ می‌تواند موتوری بهینه برای نصب بر روی این هواپیمای مسافربری باشد. علاوه بر هواپیمای ام‌سی-۲۱، سایر هواپیماهای مسافربری جدید روسی شامل ایلیوشن-۱۱۴، سوخو سوپرجت و پروژه مشترک چین و روسیه موسوم به سی‌آر-۹۲۹ می‌تواند صنعت حمل و نقل هوایی روسیه را به جایگاهی قابل احترام در بازار هوانوردی جهان ارتقاء دهد.

برآورد خوشبینانه توسط روستک نشان می‌دهد که ام‌سی-۲۱ قابلیت جذب حداکثر ده درصد از سهم بازار هواپیماهای مسافربری باریک‌پیکر هم‌رده خود را دارد. موفقیت چشمگیر هواپیمای ایرباس ای۳۲۰ و بوئینگ بی۷۳۷ برای ارائه خدمات حمل و نقل هوایی در مسیرهای کوتاه و میان‌برد موجب شده تا روسیه بطور جدی به آینده روشن برای هواپیمای ام‌سی-۲۱ در بازار هوانوردی جهان خوشبین باشد.

 

منبع:

simpleflying

 

*نقاط عطف در پروژه توسعه موتور توربوفن روسی پی‌دی۱۴

*ساخت قطعات اصلی موتور توربوفن جدید روسی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها