موتور توربوفن

عرضه یکصدمین دستگاه تولیدی موتور توربوفن پرل۱۵ توسط رولز رویس

رولز رویس یکصدمین دستگاه تولیدی موتور توربوفن روزآمد پرل۱۵ را برای نصب بر روی جت تجاری گلوبال۵۵۰۰  به شرکت بمباردیه تحویل داد. عرضه این موتور در شرایطی رخ می‌دهد که اندکی بیش از سه سال، از زمان رونمایی از خانواده موتورهای توربوفن پرل می‌گذرد. همچنین اولین بار در کمتر از دو سال پیش، نخستین نمونه موتور پرل وارد چرخه بهره‌برداری عملیاتی شد. در ماه می ۲۰۱۸، رولز رویس موتور پرل۱۵ را بعنوان اولین نمونه از خانواده جدید موتورهای توربوفن با ظرفیت تولید نیروی پیشران ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار پاوند معرفی کرد.

این موتور بر اساس یک هسته مرکزی کاملا جدید توسعه یافته و به سامانه پایش سلامت روزآمد، محفظه احتراق با آلایندگی پایین و دو طبقه توربین پرفشار بدون شراود مجهز است. رولز رویس موتور بی‌آر۷۱۰ را برای نصب بر روی نمونه‌های قدیمی‌تر جت تجاری گلوبال ۵۰۰۰/۶۰۰۰ عرضه می‌کرد. در حال حاضر، موتور پرل۱۵ با نیروی پیشران ۱۵،۱۲۵ پاوند برای نصب بر روی نسل جدید هواپیمای گلوبال۵۵۰۰/۶۵۰۰ به بمباردیه تحویل داده ‌می‌شود. طراحی و ساخت موتور پرل۱۵ توسط مرکز تعالی رولز رویس برای موتورهای هوانوردی تجاری در دالویتز آلمان انجام می‌شود. موتور پرل۱۵ در سپتامبر۲۰۱۹، با نصب بر روی بمباردیه ۶۵۰۰ وارد خدمت عملیاتی شد.

علاوه ‌بر این، رولز رویس موتور پرل۷۰۰ را برای نصب بر روی هواپیماهای گلف‌استریم جی۷۰۰ و پرل۱۰اکس را برای نصب بر روی جت تجاری فالکون۱۰اکس محصول شرکت فرانسوی داسو توسعه داده‌است. همچنین موتورهای توربوفن سبک بی‌آر۷۱۰ و بی‌آر ۷۲۵ در دالویتز تولید و عرضه می‌شوند. این مرکز فناور رولز رویس علاوه ‌بر توسعه موتورهای توربوفن سبک، با تولید و عرضه جعبه‌دنده روزآمد موتور اولترافن، در این برنامه جاه‌طلبانه نیز مشارکت دارد.

 

منبع:

ainonline

 

*تایید صلاحیت پروازی موتور پرل۱۵ توسط کانادا

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها