سلول تست

راه‌اندازی سلول تست موتور دی۳۶ در مرکز تعمیرات هوایی آرامیل

بنابر اعلام اتحادیه موتورسازان روسیه یوئی‌سی، یک سلول تست جدید برای آزمایش همه نمونه‌های موتور توربوفن دی-۳۶ در مرکز تعمیرات هوایی آرامیل راه‌اندازی شده‌است. هدف از این کار، تکمیل چرخه تعمیر و بازسازی کامل موتور در این مرکز است. بر این اساس، صرفه‌جویی اقتصادی معادل ۸ میلیون روبل به ازای هر یک موتور، در فرآیند کامل تعمیر اساسی محقق می‌شود. از این سلول تست می‌توان برای آزمایش همه نمونه‌های خانواده موتورهای دی-۳۶ نصب‌شده بر روی هواپیماهای آنتونوف-۷۲، آنتونوف-۷۴ و برییف بی‌ئی-۲۰۰ استفاده کرد. طراحی و ساخت این تجهیزات توسط شرکت تیخومیروف کازان در سال ۲۰۲۰ انجام شده‌است. طراحی این سلول تست به گونه‌ای انجام شده که امکان انجام آزمایش بر روی موتورهای قدرتمندتر در آینده وجود داشته باشد.

سلول تست

ظرفیت بیشینه نیروی پیشران موتور قابل نصب بر روی این سلول تست، معادل ۲۰ تن اعلام شده‌است. فرآیند اخذ گواهینامه‌ها و مجوزهای لازم از سازمان هواپیمایی کشوری روسیه و راه‌اندازی و بهره‌برداری آزمایشی از این سلول تست، در نیمه اول سال ۲۰۲۱ انجام شده‌است. تا سال ۲۰۱۸، مرکز تعمیر و نگهداری آرامیل مجبور بود موتورهایی را که تعمیر و بازسازی کرده، برای تست پذیرش و تایید نهایی به مراکز دیگری ارسال کند. با هدف تکمیل فرآیند کاری و کاهش هزینه‌ها، این مرکز تصمیم گرفت سلول تست مستقل خود برای انجام آزمایش تحویل‌دهی نهایی موتورهای دی-۳۶ را ایجاد کند. در آوریل و می سال ۲۰۲۱، در فاز بهره‌برداری آزمایشی، چهار موتور در این سلول مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج کاملا رضایت‌بخش بود. بر این اساس، آمادگی انجام تست پذیرش برای موتورهای دی-۳۶ پس از تکمیل فرآیند تعمیر و بازسازی در این مرکز وجود دارد.

سلول تست

بر اساس محاسبات انجام‌شده در مدل اقتصادی توسعه این سلول تست، انجام آزمایش‌ نهایی بر روی موتورهای دی-۳۶ تعمیر شده در این مرکز، دست‌کم هشت میلیون روبل برای هر دستگاه موتور صرفه‌جویی مالی به همراه خواهد داشت. همچنین با بررسی تقاضا در بازار هوایی روسیه برای خدمات تعمیر و نگهداری برای این موتور برآورد می‌شود که تا سال ۲۰۲۴، بین ۱۰ تا ۱۱ دستگاه موتور دی-۳۶ در این مرکز تعمیر و بازسازی شود. بر اساس این محاسبات، تا میانه سال ۲۰۲۴ و گذشت سه سال و نیم از را‌ه‌اندازی این مرکز، سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای ساخت آن از محل صرفه‌جویی انجام‌شده برگردانده می‌شود.

 

منبع:

uecrus

 

 

*افتتاح سلول تست برای آینده توسط رولز رویس

*بزرگ‌ترین سلول تست عملیاتی موتورهای هوایی جهان

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها