نقص فنی

سرگردانی چهار ساعته در آسمان؛ نقص فنی موتور ایرباس ای۳۳۰ ترکیش ایرلاینز

یک فروند جت مسافربری ایرباس ای۳۳۰ ترکیش ایرلاینز، پیش از فرود اضطراری در فرودگاه استانبول، مجبور شد به علت بروز نقص فنی در موتور، چهار ساعت بر فراز حریم هوایی این شهر پرواز کند. پرواز شماره تی‌کی۴۲ از استانبول راهی ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی بود که لحظاتی پس از برخاستن و در حال اوج‌گیری اولیه، به علت بروز نقص فنی در موتور سمت چپ، مجبور به خاموش کردن آن شد. خوشبختانه این حادثه تبعات قابل ملاحظه‌ای شامل آسیب‌های جدی به هواپیما و صدمات جانی نداشت و ای۳۳۰ ترکیه‌ای، چهار ساعت و ۲۵ دقیقه پس از برخاست در فرودگاه مبدا به زمین نشست.

پرواز تی‌کی۴۲ با تاخیر ۱۵ دقیقه‌ای در ساعت دو و ۲ دقیقه بامداد ۹ سپتامبر ۲۰۲۱، فرودگاه بین‌المللی استانبول را ترک کرد. مدت زمان پیش‌بینی‌شده برای این پرواز برنامه‌ای، نه ساعت و ۳۵ دقیقه بود، اما همه چیز طبق برنامه‌ریزی پیش نرفت. چند دقیقه پس از برخاستن، چند صدای مهیب از موتور سمت چپ به گوش رسید و چند ثانیه پس از آن، شعله‌های آتش این موتور را در برگرفتند. خلبان مجبور به خاموش کردن موتور شد و بلافاصله پس از هماهنگی با برج مراقبت، فرآیند بازگشتن به فرودگاه استانبول را آغاز کرد. با توجه به اینکه این هواپیما برای یک پرواز دوربرد آماده شده بود، مخازن سوخت بطور کامل پر بودند و برای فرود ایمن، خدمه پروازی مجبور باید فکری به حال سوخت اضافی می‌کرد.

نقص فنی

در نتیجه این امر، ایرباس ای۳۳۰-۳۰۰ ترکیش ایرلاینز مجبور شد مسافتی دایره‌ای شکل را ۲۰ بار متوالی بر فراز دریای سیاه پرواز کند و سوخت اضافی را بسوزاند. نهایتا در ساعت شش و ۲۸ دقیقه صبح به وقت محلی، هواپیما در فرودگاه استانبول به زمین نشست و مسافران آن ۵ ساعت دیگر منتظر ماندند تا هواپیمای جایگزین آن‌ها را به ژوهانسبورگ برساند. علاوه ‎‌بر نقص فنی در ناحیه موتور، مدیریت کابین مسافران و توضیح دادن شرایط برای آن‌ها که شاهد پرواز هواپیما در یک مسیر تکراری حدود ۴ ساعت بودند، بر دشواری‌های این پرواز افزود. هواپیمای ایرباس ای۳۳۰ به تجهیزاتی در قسمت بال مجهز است که در صورت نیاز می‌تواند سوخت اضافی را از طریق آن‌ها به بیرون هدایت کند.

تا این لحظه، گزارش دقیقی از برخورداری این هواپیمای ترکیش ایرلاینز به این تجهیز اعلام نشده‌است. شرکت ایرباس نصب این تجهیز پاشش سوخت به بیرون را بعنوان گزینه‌ قابل‌انتخاب مشتریان برای هواپیمای ای۳۳۰ در نظر گرفته‌است. سازمان هواپیمایی کشوری ترکیه بلافاصله تیم بررسی حادثه را تشکیل داد و بررسی‌ها برای کشف علت دقیق خرابی و آتش گرفتن موتور ادامه دارد. هواپیمای حادثه‌دیده در آوریل ۲۰۱۴، وارد ناوگان عملیاتی ترکیش ایرلاینز شد. این شرکت هواپیمایی نام‌آشنای ترکیه، ۶۱ فروند ایرباس ای۳۳۰ در ناوگان خود دارد و خارج شدن یکی از آن‌ها از چرخه بهره‌برداری عملیاتی بی‌شک تاثیر قابل‌توجهی در استمرار عملیات پروازی نخواهد داشت. آماده‌سازی‌موتور و هواپیما برای بازگشت به چرخه عملیاتی ممکن است چندین هفته به طول انجامد.

 

منبع:

simpleflying

 

*ترنت ۷۰۰۰ موتور اختصاصی ایرباس ای۳۳۰نئو [فیلم]

*انتقال موتور توربوفن جت مسافربری ای۳۳۰ به سلول تست [فیلم]

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها