ژنراتور گاز

آزمایش دومین ژنراتور گاز ساخته‌شده برای موتور هواپیمای سوپرجت

اتحادیه موتورسازان روسیه یوئی‌سی وابسته به هلدینگ دولتی روستک، از انجام موفق آزمایش‌های کارخانه‌ای دومین نمونه پیش‌تولیدی ژنراتور گاز ساخته‌شده برای موتور توربوفن پی‌دی-۸ جهت نصب بر روی جت مسافربری سوخو سوپرجت خبر می‌دهد. در قالب این آزمایش‌ها، صحت کارکرد اجزای اصلی، شرایط فشار و درجه حرارت و تطابق با استانداردهای زیست‌محیطی مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس برنامه زمان‌بندی تعیین‌شده، در اوایل سال آینده میلادی، نخستین نمونه پیش‌تولیدی ژنراتور گاز پی‌دی-۸ در سلول تست مختص این موتور آزمایش خواهد شد.

بخشی از ژنراتور گاز به‌عنوان قلب و هسته اصلی یک موتور توربوفن شناخته می‌شود و شامل کمپرسور پرفشار، محفظه احتراق و توربین پرفشار موتور است. در قالب آزمایش‌های برنامه‌ریزی‌شده برای اجرا در سلول تست، کارکرد همزمان اجزای ژنراتور گاز به‌عنوان یک مجموعه یکپارچه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و اندازه‌گیری‌های مربوط به درجه حرارت و فشار ثبت خواهد شد. پارامترهای مربوط به آلایندگی شامل سر و صدا و گازهای خروجی نیز اندازه‌گیری خواهد شد و تطبیق آنها با الزامات زیست‌محیطی بررسی می‌شود. پروژه توسعه موتور توربوفن پی‌دی-۸ بصورت گام‌های موازی با بر هم نهی‌های مختلف دنبال می‌شود و هم‌زمان با توسعه اجزای اصلی آن، آزمایش‌های صحه‌گذاری طراحی بخش داغ موتور اجرا خواهد شد.

انجام تست‌های بخش ژنراتور گاز برای اوایل سال ۲۰۲۲، در سلول تست اختصاصی موتور برنامه‌ریزی شده‌است. همچنین آزمایش عملکردی ژنراتور گاز در تست استند در موسسه سیام که شرایط پرواز در ارتفاع بالا را شبیه‌سازی می‌کند، انجام خواهد شد. بر اساس برنامه زمانی پروژه، فاز طراحی جزئی موتور به پایان رسیده و کلیه اسناد و مدارک حاوی اطلاعات طراحی تهیه شده‌است. انتظار می‌رود که گواهینامه نوع برای موتور پی‌دی-۸، در سال ۲۰۲۳ حاصل شود.

 

منبع:

uecrus

 

*توسعه موتور توربوپراپ جدید توسط روستک

*برنامه جامع اتحادیه موتورسازان روسیه برای روزآمدسازی تولید

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها