پرواز آزمایشی موتور توربوفن ترنت 1000 نصبشده بر روی بستر آزمایشی پرنده بوئینگ 747 شرکت رولز رویس، با استفاده از ترکیب 100 درصدی سوخت هوایی پایدار اسایاف موردتوجه تحلیلگران حوزه حمل و نقل هوایی قرار گرفتهاست.
بستر آزمایشی پرنده بی747 رولز رویس، پرواز خود را از فرودگاه توسان در ایالت آریزونا آغاز کرد و در مدت 3 ساعت و 54 دقیقه بر فراز ایالتهای نیومکزیکو و تگزاس نیز به پرواز درآمد. هواپیمای مذکور در این پرواز، از یک موتور ترنت 1000 و سه موتور آربی211 استفاده میکرد که سوخت تزریقی به موتور ترنت 1000 بطور کامل از نوع اسایاف بود و سه موتور دیگر از سوخت استاندارد هوایی استفاده میکردند.
بررسیهای اولیه دادههای پروازی و عملکرد هواپیما و موتور نشان میدهد که هیچ مشکل فنی ناشی از استفاده از سوخت هوایی پایدار برای این موتور توربوفن در طول پرواز رخ ندادهاست. رولز رویس همانند سایر بازیگران اصلی صنعت ساخت موتورهای هوایی، از این بستر پرنده خود برای آزمایشهای توسعهای، ارتقاء و همچنین ارزیابی عملکرد موتورهای جدید و بهسازی شده استفاده میکند و اخیرا نیز آن را بعنوان ابزاری برای تصدیق راهحلهای مبتنی بر راهبرد کربنزدایی از سوختهای هوایی بکار گرفتهاست.
در این پرواز، متخصصان شرکت بوئینگ نیز مشارکت داشتند تا اطمینان حاصل شود تغییرات ناشی از استفاده از سوخت جدید برای یک موتور متفاوت مشکلات بحرانی ایجاد نکند. رولز رویس اخیرا متعهد شده که همه موتورهای خانواده ترنت خود را برای استفاده از ترکیب 100 درصدی سوخت هوایی پایدار اسایاف در سال 2023 آماده کند.
در حال حاضر، برنامه دریافت گواهینامه صلاحیت پروازی برای استفاده از ترکیب 50 درصدی سوخت اسایاف دنبال میشود. استفاده کامل از سوخت اسایاف بهویژه برای پروازهای دوربرد موردتوجه صنعت حمل و نقل هوایی جهان قرار گرفته است و انتظار میرود این روند بر آینده مسافرتهای هوایی حاکم باشد. مدیران ارشد رولز رویس امیدوارند که در فاصله بین 20 تا 30 سال آینده، این آرزو محقق شود و عملا آلایندگی کربن ناشی از سوزش سوخت توسط موتورهای توربینی هوایی به صفر برسد.
دولت جو بایدن نیز بطور ویژهای به ملاحظات زیستمحیطی توجه دارد و از تولید انبوه سوختهای پایدار هوانوردی حمایت میکند. از جمله برنامههای حمایتی دولت آمریکا میتوان به هدفگذاری تولید سالانه سه میلیارد گالن سوخت اسایاف تا سال 2030 در این کشور اشاره کرد. اتحادیه اروپا نیز رویه مشابهی را دنبال میکند و استفاده 63 درصدی از سوخت هوایی پایدار تا سال 2050 برای هواپیمای مسافربری در قاره سبز را هدفگذاری کردهاست.
منبع:
aerospace testing international
*رولزرویس موتور اولترافن را با سوخت هوایی پایدار آزمایش میکند
*رولز رویس و شل تفاهمنامه برای سوخت هوایی پایدار امضا کردند
