افغانستان

مشارکت ترکیه در پروژه‌های نیروگاهی افغانستان

شرکت‌های ترکیه‌ای بطور فعال در پروژه‌های بازسازی و توسعه نیروگاه‌های افغانستان مشارکت دارند. علاوه بر این، سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها نیز موردتوجه ترکیه قرار گرفته‌است. معاون وزیر آب و انرژی دولت طالبان، اخیرا هیاتی از مدیران ارشد شرکت‌های ترکیه‌ای را در بازدید میدانی از پروژه‌های نیروگاهی در استان جنوبی هِلمند همراهی کرد. در یکی از این پروژه‌ها، یک شرکت ترکیه‌ای نیروگاه برق-آبی کَجَکی با ظرفیت ۱۰۰ مگاوات را در ۷۰۰ کیلومتری کابل می‌سازد.

علیرغم اینکه تاکنون هیچ کشوری دولت طالبان را به رسمیت نشناخته، ترکیه با نگاهی اقتصادی به فرصت‌های کاری در افغانستان پسا طالبان، بطور جدی مشارکت خود در حوزه‌های زیرساختی را دنبال می‌کند. سد کجکی در سال ۱۹۵۳ توسط آمریکایی‌ها در افغانستان ساخته شد و در سال ۱۹۷۵، یک نیروگاه برق-آبی با ظرفیت ۳۳ مگاوات به این سد اضافه شد. در سال ۲۰۱۶، ترکیه ظرفیت این نیروگاه را به ۵۱ مگاوات افزایش داد و پروژه ساخت یک نیروگاه دیگر با ظرفیت ۱۰۰ مگاوات را در این منطقه آغاز کرد.

بر اساس توافق انجام‌شده با دولت طالبان، انتظار می‌رود فاز اول پروژه نیروگاهی جدید در منطقه کجکی با ظرفیت ۳۳ مگاوات تا ۳ ماه آینده وارد چرخه بهره‌برداری عملیاتی شود. انتظار می‌رود پروژه ساخت و راه‌اندازی نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی جدید، با مشارکت شرکت‌های ترکیه‌ای و سرمایه‌گذاری بانک‌های این کشور تا بهار ۲۰۲۲ تکمیل شود. بیش از ۳ میلیون نفر از شهروندان افغانستان از برق تولیدی این نیروگاه بهره‌مند خواهند شد.

 

منبع:

dailysabah

 

*زیمنس انرژی و مشارکت در توسعه زیرساخت برق افغانستان

*نقطه عطف تاریخی در صنعت نیروگاهی افغانستان با ابتکار عمل زیمنس

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها