فرود اضطراری هواپیمای بوئینگ 767

فرود اضطراری هواپیمای بوئینگ ۷۶۷ به علت نقص فنی موتور

فرود اضطراری هواپیمای بوئینگ ۷۶۷ در فرودگاه مادرید

یک فروند جت مسافربری بوئینگ بی۷۶۷-۳۰۰ متعلق به شرکت دلتا ایرلاینز، در نخستین روز سال ۲۰۲۲، مجبور به فرود اضطراری شد. فرود اضطراری هواپیمای بوئینگ ۷۶۷ به علت بروز نقص فنی موتور صورت گرفت و هواپیما مجبور به بازگشت به فرودگاه بین‌المللی بارجاس در مادرید پایتخت اسپانیا شد. این هواپیمای آمریکایی مجهز به دو دستگاه موتور توربوفن سی‌اف۶، در ارتفاع ۱۴ هزار پایی در حال اوج‌گیری بود که این حادثه برای آن رخ داد.

خدمه پروازی این هواپیمای ۲۳ ساله آمریکایی پس از بروز این حادثه، فرآیند اوج‌گیری آن را متوقف کرده و با هماهنگی برج مراقبت فرودگاه مادرید درخواست فرود اضطراری کردند. پیش از نشستن در باند فرودگاه مادرید، این هواپیما به مدت ۲۰ دقیقه برای سوزاندن سوخت موجود در مخازن بر فراز این شهر پرواز کرد. پرواز شماره ۱۲۷دلتا ایرلاینز بصورت برنامه‌ای بین مادرید و نیویورک انجام می‌شود و مدت زمان آن بین ۷ ساعت و نیم تا ۸ ساعت متغیر است.

در این رویداد که در نخسین روز سال ۲۰۲۲ رخ داد، هواپیما ۲۳ دقیقه پس از برخاستن مجددا در باند فرودگاه مبدا به زمین نشست. بر اساس برنامه پروازی، هواپیمای ۷۶۷ دلتا ایرلاینز پس از برخاستن به سمت شمال پرواز می‌کرد که با بروز نقص فنی برای موتور سی‌اف‌۶، مجبور به تغییر مسیر پروازی و بازگشت به سمت جنوب و فرود اضطراری در فرودگاه مبدا شد.

ببینید: موتورهای نصب‌شده بر روی هواپیماهای مسافربری بوئینگ [فیلم]

فرود اضطراری بوئینگ در فروگاه مادرید

حوادث دیگر و چند فرود اضطراری هواپیمای بوئینگ ۷۶۷

این هواپیمای بوئینگ۷۶۷-۳۰۰ از نوامبر ۱۹۹۸ وارد خدمت شد و بطور اختصاصی در ناوگان عملیاتی دلتا ایرلاینز قرار داشته‌است. هم‌اکنون، ناوگان هواپیماهای بی۷۶۷-۳۰۰ دلتا ایرلاینز شامل ۴۰ فروند جت مسافربری است. این هواپیما در دوره ۲۳ ساله پرواز‌های عملیاتی خود، سه حادثه قابل‌توجه داشته که تنها فرود اضطراری هواپیمای بوئینگ ۷۶۷ در فرودگاه مادرید مربوط به نقص فنی در موتور ثبت شده‌است.

حادثه در پرواز آتلانتا به زوریخ

در سال ۲۰۰۹، در یکی از پرواز‌های این هواپیما از آتلانتا به زوریخ، درحالیکه هواپیما برفراز استان نُوا اِسکوشیا کانادا پرواز می‌کرد، بروز اشکال در مخازن اکسیژن هواپیما اختلالی در پرواز بوجود آورد و هواپیما مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه جان ‌اف‌ کندی نیویورک شد.

حادثه بر فراز فرودگاه شیپل هلند

تنها چند هفته بعد از حادثه مذکور، این هواپیمای دلتا ایرلاینز در پروازی به مبدا فرودگاه شِرِمیتوا مسکو و به مقصد فرودگاه جان اف کندی نیویورک، برفراز آسمان هلند دچار مشکل شد و با بررسی کارشناسان در فرودگاه شیپُل مشخص شد که بروز اشکال در یکی از دو موتور سی‌اف۶ علت حادثه بوده‌است.

حادثه ترکیدگی تایر

در آخرین حادثه پیش از حادثه روز اول ژانویه ۲۰۲۲، این هواپیمای بی۷۶۷ دلتا ایرلاینز در سپتامبر ۲۰۱۲ در حال برخاستن از فرودگاه سائوپائولو در برزیل، به علت ترکیدن یکی از تایرها و برخورد آن با بالک‌ها مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه مبدا شد و برای این کار بخشی از سوخت خود را نیز به بیرون مخزن پاشید.

ببینید: تصاویر بازسازی شده از حادثه مرگبار سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۶۷ [فیلم]

کارنامه بی۷۶۷-۳۰۰ دلتا ایرلاینز

تا پایان اکتبر ۲۰۲۱، این هواپیما در قالب ۱۹۶۲۵ سیکل پروازی بالغ بر ۸۸۵۷۳ ساعت پرواز عملیاتی را به ثبت رسانده‌است. اغلب هواپیماهای بی۷۶۷ ناوگان عملیاتی دلتا ایرلاینز، در اوایل دهه ۱۹۹۰ تولید و عرضه شده‌اند و در زمان تحویل به این شرکت هواپیمایی همگی به دو دستگاه موتور توربوفن سی‌اف۶-۸۰ای مجهز بودند.

بوئینگ767-300

دلتا ایرلاینز در اواخر دهه ۱۹۹۰، ده فروند نمونه جدیدتر هواپیمای بی۷۶۷-۳۰۰ با برد افزایش‌یافته موسوم به نمونه ئی‌آر را دریافت کرد که این هواپیماها به موتورهای سی‌اف۶-۸۰سی۲ مجهز بودند. شرکت جنرال الکتریک از سال ۱۹۷۱، تولید و عرضه موتورهای توربوفن سی‌اف۶ را آغاز کرده‌است.

بخوانید: تاریخچه و روند تکامل CF6-80C2

این موتور توربوفن بر روی بیش از ۱۰ خانواده از انواع هواپیماها نصب و راه‌اندازی شده‌ و یکی از باسابقه‌ترین موتورها در صنعت حمل و نقل هوایی تجاری جهان بشمار می‌رود. بنابر ادعای جنرال الکتریک، نمونه‌‌‌های مختلف خانواده موتورهای سی‌اف۶ این شرکت، تاکنون بالغ بر ۷۶۰ میلیون ساعت پروازی را به ثبت رسانده‌اند.

منبع:

simpleflying

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها