نیروگاه‌های حرارتی مصر

نگاهی گذرا به نیروگاه‌‌‌های حرارتی آتاکا و دمیاط مصر

نیروگاه‌های مهم حرارتی مصر

آتاکا و دمیاط دو نیروگاه حرارتی مهم کشور مصر بشمار می‌روند. هر دو این نیروگاه‌ها می‌توانند در حین فعالیت خود از دو سوخت گاز طبیعی و نفت کوره سبک استفاده کنند و همچنین پیمانکارهایی همچون شرکت السویدی و شرکت خرافی ناسیونال مسئولیت راه‌اندازی این نیروگا‌ه‌های حرارتی مصر را برعهده دارند.

نیروگاه توربین گازی آتاکا، مصر

نیروگاه حرارتی ۶۴۰ مگاواتی گازسوز آتاکا، در استان سوئز در مصر واقع شده‌است. توسعه این نیروگاه که در حال حاضر فعال می‌باشد، در چندین مرحله صورت گرفته‌است. با اتمام مراحل ساخت، نیروگاه مذکور در سال ۲۰۱۷ به بهره‌برداری عملیاتی رسید. نیروگاه حرارتی آتاکا در حال حاضر تحت مالکیت وزارت برق و انرژی مصر قرار دارد. سوخت اولیه مورد استفاده در این نیروگاه گاز طبیعی است، اما در صورت کمبود این نوع سوخت، نیروگاه می‌تواند با نفت کوره سبک نیز کار کند.

شرکت السویدی بعنوان تامین‌کننده خدمات نگهداری و پشتیبانی از این نیروگاه حرارتی گازسوز انتخاب شده‌است. تجهیزات اصلی فاز اول آن شامل دو واحد توربین‌ گاز اس‌جی‌تی۵-۲۰۰۰ئی هر کدام با توان خروجی ۱۵۶ مگاوات است. فاز دوم آن نیز دو توربین‌ گاز اس‌جی‌تی۵-۲۰۰۰ئی هر کدام با توان خروجی ۱۶۴ مگاوات را در برمی‌گیرد. همچنین ژنراتورهای الکتریکی برای هر دو فاز این نیروگاه توسط زیمنس عرضه شده‌است.

بخوانید: زیمنس در پروژه ارتقاء ایستگاه تقویت فشار گاز مصر مشارکت می‌کند

نیروگاه حرارتی آتاکا

نیروگاه توربین گازی دمیاط، مصر

از دیگر نیروگاه‌های حرارتی مصر، نیروگاه حرارتی ۵۰۰ مگاواتی گازسوز دمیاط، واقع در دمیاط مصر می‌باشد که در حال حاضر فعال بوده و توسعه آن در یک فاز انجام شده‌است. با اتمام مراحل ساخت و راه‌اندازی، بهره‌برداری از این نیروگاه، در ژوئیه ۲۰۱۱ انجام شده‌است. این نیروگاه با ۱۰۰ درصد سهام، متعلق به شرکت تولید برق دلتای شرقی است. نیروگاه مذکور با دو سوخت مختلف شامل گاز طبیعی و در صورت کمبود این نوع، با نفت کوره سبک کار می‌کند. این نیروگاه ۲۹۴۰ گیگاوات ساعت برق تولید کرده و برای اجرای پروژه ساخت و راه‌اندازی آن، بالغ بر ۴۵۲ میلیون دلار هزینه شده‌است.

 شرکت خرافی ناسیونال بعنوان پیمانکار کلید در دست، برای ساخت و راه‌اندازی نیروگاه گازسوز دمیاط انتخاب شده بود. چهار واحد توربین گاز جی‌ئی ۹ئی نصب‌شده هر کدام با توان خروجی ۱۲۵ مگاوات و هچنین ژنراتور الکتریکی توسط جنرال الکتریک به این نیروگاه تحویل داده شده‌است.

بخوانید: دولت مصر سهم خود از نیروگاه‌‌های حرارتی این کشور را می‌فروشد

نیروگاه حرارتی دمیاط

منبع:

power-technology

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها