تاریخچه توربین گاز زیمنس

تاریخچه توربین گاز زیمنس (بخش سوم)

مروری بر تاریخچه توربین گاز زیمنس

در دهه ۱۹۷۰، پاسخ زیمنس به افزایش تقاضا برای توربین‌های گاز پرقدرت، توسعه توربین گازی ۵۰ هرتز وی۲،۹۴ بود که با مقیاس کردن ماشین مدل وی۲،۸۴ بافرکانس ۶۰ هرتز دنبال شد. این دو مدل، در حال حاضر به ترتیب اس‌جی‌تی۵-۲۰۰۰ئی و اس‌جی‌تی۶-۲۰۰۰ئی نامیده می‌شوند. اولین توربین وی۲،۹۴ در شهر والهایم آلمان در سال ۱۹۸۱ و اولین توربین وی۲،۸۴ در هِی رود آمریکا در سال ۱۹۸۹ نصب شدند. بیش از ۲۴۰ واحد از این نوع، تا سال ۲۰۰۸ تولید شده‌است. این طرح دارای یک کمپرسور ۱۶ طبقه برای توربین‌های وی۲،۹۴ و وی۲،۸۴ بود. در این ماشین‌ها، دو محفظه احتراق خارجی بزرگ از نوع سیلو با برنرهای ۲ در ۸ و ۲ در ۶ برای انواع ۵۰ و ۶۰ هرتزی مورد استفاده قرار می‌گرفت. توربین چهار طبقه‌ای آن از پره‌های نیکلی با ریخته‌گری متداول ساخته شده بود. طبقات اول و دوم با هوا خنک می‌شدند.

دیسک روتور آنها دارای دندانه‌های شعاعی بین دیسک‌ها و پیچ و مهره مرکزی بود. استفاده از اگزاست محوری امکان راه‌اندازی سرد در انتهای ژنراتور را فراهم آورده که بر این اساس، استفاده از این توربین در پیکربندی سیکل ترکیبی تسهیل می‌شود. هر دو نوع دارای قابلیت استارت سریع بودند. با اعمال بهسازی‌های متعدد، توان خروجی وی۲،۹۴ از ۱۱۲ مگاوات اولیه و بهره‌وری سیکل ساده ۳۱ درصد، به توان خروجی ۱۶۳ مگاوات و بهروری ۳۴.۵ درصد افزایش یافت. توسعه عملکرد وی۲،۸۴ مسیر مشابهی را دنبال کرد. بهبود عملکرد با افزایش دمای احتراق و جریان جرمی ورودی کمپرسور حاصل شد. افزایش دمای احتراق با توسعه سیستم هوای آب‌بندی، استخراج هوای خنک‌کننده داخلی از کمپرسور برای تامین هوای طبقات دوم و چهارم توربین و جایگزینی پوشش‌های کروم با پوشش‌های نوین سد حرارتی در طبقات اول و دوم امکان‌پذیر شد.

برای افزایش جریان جرم ورودی، چهار ردیف اول کمپرسور با استفاده از پره‌های پخش کنترل‌شده (سی‌دی‌ای) بازطراحی شدند. از آنجایی که برنر نفوذی اصلی نمی‌توانست جوابگوی مقررات سخت‌گیرانه‌ برای کنترل آلاینده‌ها باشد، در سال ۱۹۸۶ با برنر هیبریدی جایگزین شد. این یک طراحی پیش‌ترکیبی خشک و ناکس پایین است که با سوخت گاز طبیعی، میزان ناکس را در محدوده بار ۵۰ درصد تا بار پایه، به کمتر از ۲۵ پی‌پی‌ام و کربن‌دی‌اکسید را به کمتر از ۹ پی‌پی‌ام محدود می‌کند. بهبود عملکرد و کاهش آلایندگی با افزایش فواصل تعمیر و نگهداری و عمر قطعات متناظر بود. ماشین‌های بعدی سری وی شامل وی۳،۹۴، وی ۳،۸۴ و وی۳،۶۴ بودند که در حال حاضر با نام‌های اس‌جی‌تی۵-۴۰۰۰اف، اس‌جی‌تی۶-۴۰۰۰اف و اس‌جی‌تی-۱۰۰۰اف شناخته می‌شوند.

تاریخچه توربین گاز زیمنس

طراحی وی۳،۹۴ای بر پایه آخرین فناوری‌های آیرودینامیک، خنک‌کاری و مواد موتورهای هوایی پرت‌اندویتنی استوار بود و در عین حال، از مفاهیم طراحی مکانیکی آزمایش‌شده زیمنس در آن زمان استفاده می‌‌شد. کمپرسور ۱۵ طبقه‌ای این ماشین با استفاده از پره با مفهوم پخش کنترل‌شده در تمامی طبقات و اصلاحات دیوار انتهایی طراحی شده بود. در اصل کمپرسور دارای استاتورهای متغیر در چهار طبقه اول بود. با این حال، استاتور زیگ زاگ طوری بهینه شد که در حال حاضر، فقط پره‌های هدایت‌کننده ورودی متغیر هستند. محفظه احتراق دارای ۲۴ برنر هیبریدی است. در جداره مشبک داخلی محفظه احتراق از محافظ‌های حرارتی فلزی خنک‌شده با هوا یا کاشی‌های سرامیکی استفاده شده‌است.

علاوه بر آن، در توربین چهار طبقه‌ای، از آلیاژ تک کریستال پی‌دبلیو۱۴۸۳روی پره‌های طبقه اول و دوم استفاده شده‌است. پوشش‌های ضد حرارتی بر روی برخی از ایرفویل‌ها اعمال شده و طراحی روتور آن از مفهوم اثبات‌شده زیمنس پیروی می‌کند. سری ۳ای با نمونه اولیه مدل وی۳.۸۴ای عرضه شد و در پایان سال ۱۹۹۴، در سلول تست زیمنس برلین تا رسیدن به بار کامل مورد آزمایش قرار گرفت. این توربین در آن زمان با بهره‌وری ۳۸ درصدی، به رکورد جدیدی دست یافت. در سال ۱۹۹۷، نمونه دنده‌ای ۷۰ مگاواتی کلاس وی۳.۶۴ای برای شرایط عملیاتی ۵۰ و ۶۰ هرتزی، بطور گسترده در سلول تست برلین آزمایش شد.

از زمان معرفی آنها، در عملکرد آیرودینامیکی کمپرسور و توربین سه نوع بهبود حاصل شد و همچنین جریان جرمی و دمای ورودی توربین افزایش پیدا کردند. بهینه‌سازی لقی هیدرولیکی در نوک پره برای به حداقل رساندن فاصله نوک پره توربین در بار پایه با حرکت دادن روتور به سمت بالادست نسبت به محفظه، انجام شد. با استفاده از گاز طبیعی، انتشار ناکس کمتر از ۲۵ پی‌پی‌ام نگه داشته شده بود. تا سال ۲۰۰۸، بیش از ۱۲۰ واحد وی۹۴، ۳ای تولید شده‌است. بین سال‌های ۱۹۹۳ و ۲۰۰۱، وستینگهاوس (و از سال ۱۹۹۸، زیمنس)، در برنامه توسعه ۳ مرحله‌ای وزارت انرژی آمریکا موسوم به برنامه سامانه‌های توربین پیشرفته (ای‌تی‌اس) با سرمایه‌گذاری مشترک طرفین مشارکت داشت. هدف برنامه ای‌تی‌اس، توسعه توربین‌های گاز جدید با بهره‌وری حرارتی بیش از ۶۰ درصد، ناکس کمتر از ۱۰ پی‌پی‌ام، کاهش هزینه تولید برق تا ۱۰ درصد و با قابلیت اعتماد، تداوم تولید و قابلیت نگهداری (آرای‌ام) نسبت به سامانه‌های روزآمد تولید توان بود.

تاریخچه توربین گاز زیمنس

تلاش‌های مربوط به توسعه فناوری، بر روی طراحی‌های آیرودینامیک و خنک‌کاری پیشرفته، سامانه احتراق، مواد و پوشش‌ها متمرکز بود. طرح‌های مفهومی و همچنین جزئیات طراحی بر روی قطعات موتور ای‌تی‌اس انجام شد. علاوه بر جابه‌جایی استاتورها، خنک‌کاری با جریان حلقه بسته قرار بود در برخی از استاتورهای توربین به منظور افزایش عملکرد موتور و کاهش انتشار ناکس گنجانده شود. نتایج این تلاش‌ها نشان داد که دستیابی به اهداف مربوط به عملکرد برنامه ای‌تی‌اس و انتشار گازهای گلخانه‌ای امکان‌پذیر است. بسیاری از فناوری‌های پیشرفته توسعه‌یافته در این برنامه، در مدل‌های اس‌جی‌تی۶-۶۰۰۰جی و قدیمی‌تر گنجانده شده‌اند تا عملکرد و آرای‌ام آن‌ها را افزایش داده و همچنین انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند.

در اکتبر ۲۰۰۵، وزارت انرژی آمریکا، دو مرحله اولیه برنامه توسعه توربین پیشرفته هیدروژنی را به زیمنس محول کرد. یکی از اهداف این برنامه ۳ مرحله‌ای و بلندمدت، توسعه یک توربین گاز پیشرفته با قابلیت استفاده از سوخت گاز سنتز، هیدروژن و گاز طبیعی بود که بطور کامل در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی زغال‌سوز ادغام شوند. یکی دیگر از اهداف این برنامه توسعه، بهبود بازدهی ۳ تا ۵ درصدی نسبت به وضعیت موجود، کمتر از ۲ پی‌پی‌ام ناکس در شرایط ۱۵ درصد اکسیژن و کاهش هزینه نیروگاه برحسب دلار به ازای یک کیلووات تولیدی بود. مرحله اول دو ساله که در سپتامبر ۲۰۰۷ تکمیل شد، شناسایی فناوری‌های موردنیاز، تهیه طرح اجرای تحقیق و توسعه، آغاز توسعه فناوری‌های پیشرفته و ایجاد طرح‌های مفهومی قطعات توربین گاز را در برمی‌گرفت.

فاز دوم که در حوالی ۲۰۰۸ در حال انجام بود، بر توسعه فناوری‌های جدید، اعتبارسنجی و انتخاب درست و طراحی جزئیات پیشرفته توربین گاز تمرکز داشت. فاز سوم شامل ساخت توربین گاز و نیروگاه سیکل ترکیبی زغال‌سوز یکپارچه و آزمایش‌های اعتبارسنجی است تا نشانگر تحقق اهداف در حوزه بهره‌وری، آلایندگی و هزینه باشد و در نهایت، قابلیت تجاری سیستم را اثبات می‌کند. در فاز اول، پیشرفت قابل‌توجهی در توسعه فناوری‌های پیشرفته در طراحی اجزای آیرودینامیک، مفاهیم خنک‌کاری، مواد و پوشش‌ها حاصل شد. عملکرد حرارتی و هزینه نیروگاه حرارتی ارزیابی شد، علاوه بر آن، تحقیق در خصوص ادغام نیروگاه‌های سیکل ترکیبی زغال‌سوز یکپارچه صورت گرفت و طرح‌های مفهومی اجزای توربین گاز جدید نیز تهیه شد.

توربین گاز اس‌جی‌تی۵-۸۰۰۰اچ زیمنس

پس از خرید وستینگهاوس توسط شرکت زیمنس در اوت ۱۹۹۸، تصمیم به توسعه یک توربین گازی جدید گرفته شد تا امکان استفاده از تجربه و فناوری توسعه‌یافته قبلی توسط زیمنس و وستینگهاوس فراهم شود. توربین گاز جدید که با نام اس‌جی‌تی۵-۸۰۰۰اچ معرفی شد، نتیجه سال‌ها تحقیق و توسعه این شرکت برای تکامل یک ماشین کارآمد و انعطاف‌پذیر با هزینه‌های عملیاتی کم بود. تلاش در زمینه طراحی این ماشین، استفاده از آموخته‌های قبلی، ویژگی‌های طراحی اثبات‌شده و استفاده از جدیدترین ابزارهای طراحی برای ارائه محصولی رقابتی با تمرکز بر کاهش هزینه‌های عملیاتی، عملکرد بالا، قابلیت تعمیر و نگهداری، انعطاف‌پذیری، قابلیت اطمینان و آلایندگی را دربرمی‌گرفت.

این توربین گاز جدید ۳۴۰ مگاوات توان تولید می‌کند و برای کار در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی با بهره‌وری بیش از ۶۰ درصد، توان خروجی خالص ۵۳۰ مگاوات و کاهش آلایندگی بهینه شده‌است. نیاز مشتری و مزایای آن، از محرک‌های اصلی توسعه ماشین جدید اس‌جی‌تی۵-۸۰۰۰اچ بشمار می‌رود. ویژگی خنک‌کاری با هوا در ماشین اس‌جی‌تی۵-۸۰۰۰اچ، ارزش افزوده‌ای را از طریق بالا بردن انعطاف‌پذیری عملیاتی در محیط بازار بدون مرز ارائه می‌دهد.

تاریخچه توربین گاز زیمنس

فلسفه طراحی

ویژگی‌های اصلی توربین گاز اس‌جی‌تی۵-۸۰۰۰اچ:
  • کمپرسور محوری ۱۳ طبقه‌ای، جریان جرمی بالا، بهره‌وری بالای قطعات، طراحی پره با مفهوم پخش کنترل‌شده در طبقات اولیه، طراحی پره با عملکرد بالا در طبقات آخر، پره‌های هدایت‌کننده متغیر و پره‌های استاتور یک سر گیردار
  • سامانه احتراق با دمای بالا، خنک‌کاری با هوا
  • روتور تک پیچ با دیسک‌های کمپرسور و توربین، بهینه‌سازی روش هیدرولیکی برای کنترل لقی توربین
ویژگی‌هایی برای بهره‌وری بالا:
  • سیستم آب‌بندی پیشرفته برای طراحی خنک‌کاری با هوا با نشتی کم توربین گاز
  • مواد پیشرفته برای افزایش دمای احتراق و گازهای خروجی
  • کمپرسور جدید با طراحی پیشرفته پره
  • فرآیند سیکل ترکیبی بسیار کارآمد، با فشار و دمای بالا با استفاده از بویلر بنسون، بر اساس جریان جرمی و دمای گاز خروجی بالا
ویژگی‌هایی برای هزینه کم عملیاتی:
  • بهره‌وری بیش از ۶۰ درصدی در حالت سیکل ترکیبی
  • پیچیدگی کمتر در موتور و قطعات که منجر به کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری و عملیاتی می‌شود.
  • مفهوم عملیاتی ساده

تاریخچه توربین گاز زیمنس

آزمایش نمونه اولیه

مطابق یک قرارداد با بزرگترین شرکت سرمایه‌گذاری آلمانی در زمینه تولید و توزیع برق در جهان موسوم به ئی.اوآن، نمونه اولیه توربین گاز جدید اس‌جی‌تی۵-۸۰۰۰اچ بطور گسترده در سیکل ساده در سایت مشتری در ایرشینگ۴ که مالکیت آن بر عهده زیمنس است، آزمایش شد. این موضوع ایجاد خطوط تولید را با توجه به تاریخچه آزمایش‌های موفق تضمین می‌کرد. این رویکرد کیفیت و قابلیت‌اطمینان محصولات را قبل از معرفی به بازار به حداکثر می‌رساند.

پس از نتیجه موفقیت‌آمیز آزمایش، نیروگاه موردنظر از سیکل ساده به یک نیروگاه سیکل ترکیبی با اجزای چرخه آب بهینه‌شده تبدیل شد. پیشرفت‌های حاصل از آزمایش نمونه اولیه، برای پیاده‌سازی در یک نیروگاه سیکل ترکیبی بسیار کارآمد در کلاس جهانی در نظر گرفته شد. این توربین گاز در ابتدا، بازارهای ۵۰ هرتزی در آسیا و اروپا را هدف قرار داد. پس از آزمایش‌های لازم برای ماشین ۵۰ هرتزی، یک نسخه ۶۰ هرتزی نیز ساخته شد. در ابتدا، این موتور با سوخت گاز طبیعی و نفت کوره توسعه یافت، اما در نهایت، امکان استفاده از سوخت کم انرژی موردنیاز در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی زغال‌سوز یکپارچه نیز فراهم شد.

در یک دوره نسبتا کوتاه ۶۰ ساله، توربین‌های گازی هوایی سبک و کوچک زیمنس که در زمان جنگ جهانی دوم با توان خروجی تقریبا یک مگاوات تولید شده بودند، به توربین‌های گازی با توان خروجی ۳۴۰ مگاوات (و ۵۳۰ مگاوات در سیکل ترکیبی) ارتقا پیدا کردند. بهره‌‌وری آنها در سیکل ساده از ۱۸ درصد به ۳۹ درصد افزایش یافته و در سیکل ترکیبی تا ۶۰ درصد قابل‌دستیابی است. نقطه شروع برای هر دو توربین زیمنس و وستینگهاوس یک موتور جت بسیار شبیه به هم بود و آخرین محصول ارائه‌شده اس‌جی‌تی۵-۸۰۰۰اچ، ترکیبی از بهترین و جدیدترین فناوری‌های وستینگهاوس و زیمنس بشمار می‌رود.

 

منبع:

Hans-Juergen Kiesow, The history of the Siemens Gas Turbine, Proceedings of ASME Turbo Expo 2008-

Siemens

 

*تاریخچه توربین گاز زیمنس (بخش اول)

*تاریخچه توربین گاز زیمنس (بخش دوم)

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها