سامانه معکوس‌ کننده رانش موتور CFM56

نقص سامانه معکوس‌ کننده رانش موتور CFM56 در حادثه هواپیمایی پرتغالی

نقص سامانه معکوس‌ کننده رانش موتور CFM56

گزارش بازرسان ایمنی هوایی پرتغال، از حادثه برای یک فروند جت مسافربری ایرباس ۳۲۰ متعلق به شرکت TAP از نقص سامانه معکوس‌ کننده رانش موتور CFM56 در حین فرود در فرودگاهی در دانمارک حکایت دارد. این رویداد در نیمه اول آوریل در کپنهاگ رخ داد و شواهدی از برخورد هواپیما با باند به دست نیامده‌است.

این حادثه در شرایطی رخ داد که هواپیمای پرتغالی در قالب برنامه پروازی از لیسبون عازم کپنهاگ بود. نقص فنی مذکور در زمان تقرب هواپیما به باند شماره ۳۰ فرودگاه مقصد رخ داد. خدمه پروازی با لغو مانور تقرب و تنظیم توان موتور به حالت برخاست، قصد گردش و دور شدن از باند فرودگاه کپنهاگ را داشتند، اما هواپیما به سمت چپ منحرف شد و شتاب لازم برای اوج‌گیری در شرایط تنظیم‌شده ایجاد نشد. بررسی خلبان نشان داد که بخشی از پوشش سامانه معکوس‌کننده رانش سمت چپ باز شده و در همان حالت باقی مانده‌است.

نیروی پیشرانش این هواپیما توسط دو دستگاه موتور توربوفن CFM56 تامین می‌شود. خلبان موتور سمت چپ را در حالت کارکرد درجا قرار داد و با افزایش توان موتور سمت راست، مانور گردش را با هدف فرود ایمن در باند شماره ۲۲L فرودگاه کپنهاگ دنبال کرد. شرایط جوی و عمق میدان دید مناسب و عادی گزارش شده‌است. هیچ یک از ۱۰۹ سرنشین این هواپیما در این حادثه آسیب ندیدند و هیچ نشانه‌ای از برخورد نوک بال یا بخش دم هواپیما با باند در فرودگاه کپنهاگ مشاهده نشده‌است. بررسی هواپیما توسط کارشناسان پس از فرود نشان داد که سه بخش از ۴ پوشش سامانه معکوس‌کننده رانش موتور سمت چپ باز شده و در همان حالت باقی مانده‌است.

منبع:

aerotime

#سوانح هوایی #ایرباس #موتور توربوفن 

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها