ناوگان B777 یونایتد ایرلاینز

از سرگیری استفاده از موتورهای Pratt & Whitney توسط ناوگان B777 یونایتد ایرلاینز

ناوگان B777 یونایتد ایرلاینز

پس از گذشت یک سال از زمین‌گیر شدن هواپیماهای مسافربری بوئینگ B777 یونایتد ایرلاینز مجهز به موتور توربوفن PW4000 محصول شرکت Pratt & Whitney، انتظار می‌رود تا پیش از پایان ماه جاری میلادی، این پرنده‌ها به خدمت عملیاتی بازگردند. در فوریه ۲۰۲۱، پس از بروز حادثه برای یکی از این هواپیماها، ناوگان ۵۲ فروندی آن‌ها زمین‌گیر شده‌است.

در سانحه مذکور، قطعات موتور PW400 در منطقه مسکونی در اطراف شهر دنور کلرادو پراکنده شد. بنابر اعلام یونایتد ایرلاینز، ناوگان ۵۲ فروندی هواپیماهای B777 این شرکت مجهز به موتور PW4000، از تاریخ ۲۶ می ۲۰۲۲ به تدریج به خدمت عملیاتی باز می‌گردند. این شرکت هواپیمایی آمریکایی، تاکید دارد که علیرغم از سرگیری برنامه پروازی این هواپیماها، همکاری با اداره ملی هوانوردی فدرال آمریکا FAA و شرکت Pratt & Whitney برای حصول اطمینان از عدم تکرار حوادث و سوانح مشابه بر روی این موتورها کماکان ادامه خواهد داشت.

علت بروز سانحه

رشد ترک در دو پره فن موتور PW4000 نصب‌شده بر روی بوئینگ ۷۷۷ یونایتد ایرلاینز، ناشی از خستگی سازه فلزی آن و برخورد آن‌ها با پوشش بخش ورودی موتور باعث بروز حادثه در نزدیکی دنور آمریکا شده بود. بررسی دقیق این سانحه، تیم مسئول در FAA را بر آن داشت تا رهنمودهایی را در امریه سانحه پروازی خود برای بهره‌داران موتور PW4000 الزامی کند.

از آن میان می‌توان به الزام نصب پوشش محافظ در برابر ورود قطعات بر روی دیواره داخلی بخش معکوس‌کننده نیروی رانش موتور اشاره کرد. همچنین بازرسی پوشش بخش ورودی فن برای حصول اطمینان از عدم نفوذ رطوبت و همچنین چک و بازرسی مکرر ولوهای باز و بسته کردن پمپ هیدرولیک در این امریه صلاحیت پروازی مورد تاکید قرار گرفته‌است. تقویت سازه پوشش بخش ورودی موتور برای مقاومت بیشتر در برابر ضربه پره فن آسیب‌دیده نیز موردتوجه کارشناسان اداره هوانوردی فدرال آمریکا در بررسی این سانحه قرار داشته‌است.

منبع:

simpleflying

#Pratt & Whitney #بوئینگ #موتور توربوفن #سوانح هوایی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها