ساختار فن باز

چرا ساختار فن باز برای کاهش انتشار آلایندگی حیاتی است؟

ساختار فن باز برای کاهش آلایندگی

بخش هوایی جنرال الکتریک و موتورهای هوایی سافران با سرمایه‌گذاری مشترک، در حال استفاده از تجارب خود در حوزه افزایش بهره‌وری هستند. در شرایط آب و هوایی، قبل از همه‌گیری ویروس کرونا، بازار هوانوردی مسئول تولید ۹۱۵ تن دی‌اکسیدکربن در سال ۲۰۱۹ بوده‌است. این عدد تنها ۲ درصد از تولید کل آلایندگی توسط انسان است، اما در صورت کنترل نشدن آن ممکن است سهم بیشتری در این حوزه داشته باشد. در نتیجه شرکت CFM به دنبال معماری ساختار فن باز برای افزایش بهره‌وری در برنامه خود موسوم به RISE است.

” بخوانید: تعهد جنرال الکتریک به حذف آلایندگی کربن تا ۲۰۳۰

فناوری فن باز، ترکیبی از معماری، آیرودینامیک و مواد را دربرمی‌گیرد. شرکت CFM اینترنشنال، پره‌های متحرک با گام متغیر، پره‌های ثابت هادی خروجی با گام متغیر، توربین‌های کم‌فشار پیشرفته، هسته فشرده و راه‌حل‌های الکتریکی هیبریدی را ترکیب می‌کند. بنابر اعلام مدیرعامل CFM اینترنشنال، فناوری‌های RISE به عنوان پایه‌ای برای نسل بعدی موتورهای CFM عمل خواهند کرد.

این شرکت به اهمیت کسب و بلوغ فناوری در میان تلاش‌های خود توجه دارد که منجر به کاهش ۲۰ درصدی انتشار سوخت و کربن می‌شود. علاوه بر این، این فناوری بطور کامل با سوخت‌های جایگزین مانند سوخت پایدار هوانوردی SAF و سوخت هیدروژن سازگار خواهد بود که در ماموریت پایداری نیز بسیار مهم هستند.

توسعه سامانه‌های جدید برای دست‌یابی به بالاترین سطح بهره‌وری سوخت

پیشرفت‌های قابل‌توجهی در بهره‌وری توسط سیستم‌های جدیدی در تاریخ هوانوردی حاصل شد که جای خود را به اندازه‌های بزرگتر فن و نسبت‌های گذردهی بیشتر دادند. بنابر اعلام CFM، فیزیک سامانه پیشرانش که معیاری برای سنجش توانایی موتور برای ایجاد نیروی رانش با استفاده از هوای بیشتر است، دقیقا به این نیاز دارد. در مجموع، برای به دست آوردن بالاترین سطح بهره‌وری سوخت، بیشترین مقدار هوا باید با کمترین سرعت خروجی خارج شود.

این شرکت همچنین اعلام کرد که بدست آوردن بهره‌وری روزافزون سامانه پیشرانش، باعث رشد قطر فن موتور در موتورهای جت تجاری در پنج دهه گذشته شده‌است. این معماری پیشرفته و نسل جدید فن باز می‌تواند با سرعتی برابر با هواپیماهای تک راهرو فعلی (تا ۰.۸ ماخ یا ۸۰ درصد سرعت صوت) با سطح نویزی که در مقررات آتی مجاز پیش‌بینی‌شده، پرواز کند. این شرکت همچنین با همکاری نزدیک با شرکت‌هایی مانند ایرباس در تلاش است تا معرفی هواپیماهای بدون آلایندگی با ساختار فن باز در سال‌های آینده را آغاز کند.

کلمات کلیدی:

#جنرال الکتریک #سافران #CFM اینترنشنال #موتور هوایی #آلایندگی زیست محیطی

منبع:

simpleflying

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها