عرضه توربین‌های گاز کلاس H

کارنامه زیمنس در عرضه توربین‌های گاز کلاس H

عرضه توربین‌های گاز کلاس H

زیمنس انرژی به‌عنوان غول صنعت نیروگاهی اروپا، در ۱۴ سال اخیر موفق به تولید و عرضه یکصد واحد توربین گاز کلاس H به مشتریان مختلف در سراسر جهان شده‌است. اولین نمونه تولیدی از این کلاس توربین گاز، شامل یک واحد توربین گاز ۵۰ هرتزی از نوع SGT5-8000H در نیروگاه ایرشینگ در ایالت باواریا آلمان، در سال ۲۰۰۸ نصب و راه‌اندازی شد. زیمنس انرژی مجموعه‌ای از آزمایش‌های میدانی برای ارزیابی عملکرد این توربین گاز در پیکربندی سیکل ساده و همچنین سیکل ترکیبی را در نیروگاه ایرشینگ انجام داد و بازخوردهای حاصل را در تولید نمونه‌های بعدی توربین‌های گاز کلاس H خود بکار گرفت.

بهره‌برداری عملیاتی از واحد چهار نیروگاه ایرشینگ در سال ۲۰۱۱ آغاز شد. توربین گاز کلاس H زیمنس نصب‌شده در نیروگاه ایرشینگ، در سال ۲۰۱۱ با رکورد بهره‌وری در سیکل ترکیبی معادل ۶۰.۷۵ درصد به نام خود ثبت کرد. توان خروجی این واحد نیز به ۵۷۸ مگاوات می‌رسید. بطور موازی با ماشین‌های ۵۰ هرتزی، توسعه نمونه ۶۰ هرتزی توربین گاز کلاس H زیمنس موسوم به SGT6-8000H در این شرکت آلمانی دنبال شد. صحه‌گذاری اولین نمونه تولیدی ۶۰ هرتزی این ماشین در تاسیسات آزمایشی شرکت زیمنس انرژی در برلین انجام گرفت و نخستین نمونه عملیاتی ماشین SGT6-8000H در نیروگاهی در کره جنوبی در سال ۲۰۱۳ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

ابرپروژه زیمنس برای توربین گاز کلاس H

شاخص‌ترین پروژه نیروگاهی، شامل بکارگیری و نصب توربین‌های گاز کلاس H زیمنس انرژی مربوط به ابرپروژه این شرکت در مصر است که در قالب آن ۲۴ واحد از این ماشین‌ها نصب و راه‌اندازی شده‌اند. زیمنس انرژی این ابرپروژه را در مدت ۲۷ ماه و ۱۵ روز در سه نیروگاه مختلف در مصر، در قالب ۸ واحد سیکل ترکیبی به اجرا رساند. در قالب این پروژه، بالغ بر ۱۴.۴ گیگاوات به ظرفیت تولید برق مصر افزوده شد.

زیمنس انرژی در قالب ابرپروژه خود در مصر، ۲۴ واحد توربین گاز، ۱۲ واحد توربین بخار و ۳۶ واحد ژنراتور را تولید و عرضه کرد. مدیران ارشد زیمنس انرژی، دو شاخص قابلیت اطمینان و عملکرد را به‌عنوان مزایای توربین‌های کلاس H خود به مشتریان معرفی می‌کنند. این ماشین‌ها بیش از ۲.۵ میلیون ساعت کار عملیاتی را به ثبت رسانده‌اند و طراحی روزآمد آن‌ها امکان دستیابی به بهره‌وری با بیشتر از ۶۲ درصد در پیکربندی سیکل ترکیبی را مهیا کرده‌است.

پروژه‌های ارتقا توربین گاز کلاس H 

زیمنس انرژی از زمان عرضه نخستین توربین گاز کلاس H خود تاکنون با اجرای پروژه‌های ارتقا، توان خروجی این ماشین را از ۳۷۵ به ۴۵۰ مگاوات افزایش داده‌است. همچنین بهره‌وری این ماشین نیز بهبود یافته‌است. از میان بهسازی انجام‌شده در این ماشین می‌توان به بهبود طراحی کمپرسور برای افزایش جریان هوای ورودی، ارتقا کارکرد سامانه محفظه احتراق برای دستیابی به دمای بالاتر و بهبود خنک‌کاری و پوشش‌دهی بخش توربین اشاره کرد که منجر به افزایش عمر عملیاتی قطعات اصلی این ماشین شده‌است. زیمنس انرژی همچنین در افزایش قابلیت استفاده از هیدروژن به‌عنوان سوخت در توربین‌های گاز خود برنامه  مفصلی را دارد و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰، توربین‌های گاز پرقدرت محصول این شرکت قابلیت استفاده ۱۰۰ درصدی از هیدروژن به‌عنوان سوخت را داشته باشند.

طرح نیروگاه سیکل ترکیبی شناور زیمنس

در ابتکار عملی دیگر و مبتنی بر نیازمندی‌های بازار بویژه در آمریکای شمالی، زیمنس انرژی طرحی را برای نیروگاه سیکل ترکیبی شناور ارائه کرده‌است. در این قالب، توربین‌های SGT400 و SGT800 و همچنین ماشین‌های کلاس H، قابلیت نصب بر روی واحد نیروگاهی سیکل ترکیبی شناور زیمنس موسوم به SeaFloat را دارند.

” بخوانید: توسعه نیروگاه شناور توسط شرکت کاوازاکی

 

منبع:

powermag

#زیمنس #توربین گاز صنعتی #پروژه‌های نیروگاهی #پروژه ارتقا

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها