بسته ارتقا سولزر برای GT13E2

بسته ارتقا MXL شرکت سولزر برای توربین گاز GT13E2

بسته ارتقا سولزر برای GT13E2

توربین گاز پرقدرت GT13E2 MXL محصول آلستوم، با دمای ورودی توربین ۱۲۵۰ درجه سانتی گراد و بازه زمانی ۳۶ هزار ساعت عملیاتی بین دوره‌های بازرسی کار می‌کند. شرکت سولزر با هدف کاهش هزینه‌های نگهداری و افزایش عمر قطعات، بسته ارتقا جدیدی را برای توربین های گاز GT13E2 MXL ارائه کرده‌است. با اعمال بسته ارتقا سولزر برای GT13E2، عمر قطعات این توربین به ۴۸ هزار ساعت عملیاتی افزایش می‌یابد.

در این بسته ارتقا، نه مشعل‌های EV و نه AEV نیاز به تغییر به خاطر افزایش ساعات عملیاتی نداشته‌اند. تنها تغییرات در مشعل‌های نوع EV به گونه‌ای انجام شده که نتیجه کار معادل طرح مشعل EV- α، ارائه‌شده توسط تولیدکننده اصلی این ماشین و صرفا با هدف کاهش میزان آلایندگی ناکس است.

در بخش فرانت سگمنت، بهبود آب‌بندی و رینگ پیستون اعمال شده‌است. همچنین تغییرات لازم در نگهدارنده‌ها برای کاهش سایش در نظر گرفته شده‌است.

” بخوانید: ارتقاء توربین گاز GT13E2 در پالایشگاه امارات توسط جنرال الکتریک

در بسته ارتقا سولزر برای GT13E2، تغییراتی در قطعات محافظ حرارتی داخلی و بیرونی زون ۱ انجام نشده‌است. سولزر با هدف بهبود خستگی کم‌چرخه از پوشش حرارتی پیشرفته‌ای استفاده کرده که در کنار پوشش مستحکم امکرالی خواص ضد خوردگی هم به آن اضافه شده‌است. همچنین پیکربندی قطعات محافظ حرارتی با هدف بهینه‌سازی خنک‌کاری بهبود یافته‌است. برای لاینرهای زون ۲، بسته پیشنهادی سولزر معادل پیکربندی زیپ (معرفی‌شده توسط تولیدکننده اصلی ماشین) ارائه شده‌است. این تغییرات را می‌توان هم در فرآیند تعمیر و هم در تعویض قطعات نو اعمال کرد. خنک‌کاری برای لاینر داخلی هم بهبود یافته‌است. علاوه بر این، پوشش کاربیدی مقاوم در برابر سایش، در بخش تایل سگمنت اعمال شده‌است. همچنین طراحی صفحه‌های جت برخوردی و توزیع جریان خنک‌کاری در این بخش نیز بهبود یافته‌است. پوشش ضدحرارتی در لاینر خارجی زون ۲ در این بسته ارتقا نیز بطور متناسب تغییر پیدا کرده‌است.

برای تحقق عمر عملیاتی ۴۸ هزار ساعت بین بازه‌های بازرسی، در بسته ارتقا سولزر، جایگزینی پره‌‌های متحرک طبقه اول توربین با نمونه‌های جدید الزامی است. به این منظور سولزر، پره‌‌های جدید را از آلیاژ با پایه نیکل موسوم به EEQ111، با خواص مکانیکی بهبود‌یافته تولید کرده‌است. طراحی بخش نوک پره‌‌ها تغییر یافته و همچنین پوشش اعمال‌شده روی سطح ایرفویل با هدف به تعویق انداختن آغاز ایجاد ترک در سوراخ‌های خنک‌کاری بهبود یافته‌است.

در نتیجه این تمهیدات، عمر سیکلی پره ردیف اول به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش یافته‌است. در بسته ارتقا سولزر برای GT13E2، امکان بروزرسانی پره متحرک ردیف دوم توربین در حین فرآیند تعمیر وجود دارد. علاوه بر امکان تغییر صفحه نوک پره با نمونه جدید، پوشش حرارتی آن نیز با هدف افزایش عمر قطعه بهبود یافته‌است. اقدام مشابهی برای پره متحرک طبقه سوم این ماشین در بسته ارتقایی سولزر در نظر گرفته شده‌است. با توجه به اینکه لبه فرار و سوراخ‌های خنک‌کاری پره ثابت طبقه اول توربین در معرض خوردگی قرار دارند، پوشش حرارتی این بخش بهبود یافته‌است.

پره ثابت طبقه سوم نیز تحت تاثیر طرح‌های تقویتی و بهبودبخش ارائه‌شده در بسته ارتقا سولزر قرار گرفته‌است. توربین گاز پرقدرت GT13E2 با سابقه عملیاتی بالا، مورد اقبال صنعت نیروگاهی جهان قرار گرفته‌است. ارائه بسته‌های ارتقا مختلف برای این ماشین توسط شرکت‌های نام‌آشنا و بازیگران اصلی این صنعت، نشان از توجه آن‌ها به بازار جذاب و پیشرو برای این ماشین در سال‌های آینده دارد.

منبع:

sulzer

#توربین گاز صنعتی #پروژه ارتقا

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها