برخورد پرندگان با هواپیما

برخورد پرندگان با هواپیما کابوسی هولناک برای هوانوردی

برخورد پرندگان با هواپیما

برخورد پرندگان با هواپیما یک تهدید مهم برای ایمنی پروازهای هوایی غیرنظامی به شمار می‌رود که در موارد متعددی منجر به صدمات جانی برای مسافران نیز شده‌است. البته، آمار تلفات در سوانح ناشی از برخورد پرندگان بسیار پایین است و برآوردها نشان می‌دهد به ازای هر یک میلیارد ساعت پروازی، یک نفر کشته در اثر این نوع سوانح در هوانوردی غیرنظامی ثبت شده‌است.

در اغلب موارد، پرندگان پس از برخورد به موتور هواپیما توسط آن بلعیده می‌شوند که منجر به بروز آسیب به قطعات داخل موتور نیز می‌شود، اما علاوه بر آن، برخورد پرندگان به پنجره جلوی کابین خلبان در هواپیمای مسافربری نیز شایع است.

بر اساس برآوردها، سالانه به طور متوسط ۱,۲ میلیارد دلار هزینه روی دست شرکت هواپیمایی برای حوادث و سوانح ناشی از برخورد پرندگان به هواپیماها می‌ماند. این آمار برای شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی به تنهایی ۴۰۰ میلیون دلار در سال است.

” بخوانید: برخورد پرنده با موتور بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ شرکت آنادولوجت

بیشترین آمار ثبت‌شده مربوط به برخورد پرندگان به هواپیما، شامل غاز کانادایی و کرکس است. به طور متوسط در آمریکا، در هر سال ۲۴۰ مورد برخورد غاز کانادایی به هواپیماهای مسافربری گزارش می‌شود. بیش از ۹۰ درصد از موارد برخورد پرندگان به هواپیما، در فاز نشست و برخاست یا کاهش ارتفاع در محدوده نزدیک فرودگاه رخ می‌دهد. البته، سوانح مشابه در ارتفاع بالا، نزدیک ۱۵ هزار پا نیز مشاهده شده‌است. در بعضی موارد، غازهای کانادایی در فصل مهاجرت خود، تا ارتفاع ۲۴ هزار پا نیز اوج می‌گیرند.

میزان آسیب وارده بر اثر برخورد پرنده، به ابعاد، وزن و سرعت نسبی پرنده و هواپیما بستگی دارد. اگرچه برخورد پرنده به دماغه هواپیما می‌تواند خطرناک باشد، اما معمولا آسیب ناشی از آن موجب لغو پرواز نمی‌شود، اما خطر در برخورد پرنده به پنجره جلوی کابین خلبان، مخاطره بیشتری را در بر دارد. پرچالش‌ترین مورد از نظر ایمنی پرواز، به برخورد پرنده با موتور مربوط می‌شود. در برخی از موارد، بلعیده شدن پرنده توسط موتور، می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی و حتی خاموشی موتور و نیاز به فرود اضطراری هواپیما شود. البته در مواردی نادر، برخورد همزمان پرنده به دو موتور هواپیما، شرایط خاصی را ایجاد کرده و هواپیما بدون موتور، در شرایطی بسیار خطرناک برای پرواز قرار گرفته‌است.

” بخوانید: برخورد با مرغان دریایی بر فراز ژوکوفسکی

سانحه پرواز شماره ۱۵۴۹

یکی از معروف‌ترین سوانح، مربوط به پرواز شماره ۱۵۴۹ شرکت US Airways است که در ۱۵ ژانویه ۲۰۰۹ به وقوع پیوست. در این حادثه، یک فروند جت مسافربری ایرباس A320 شرکت US Airways، از فرودگاه لاگاردیا نیویورک به پرواز درآمده بود که در اثر برخورد دسته پرندگان در حین برخاستن از باند، هر دو موتور خود را از دست داد. خدمه پرواز با توجه به شرایط پیش‌آمده، مجبور شدند هواپیما را در رودخانه هادسون فرود بیاورند که خوشبختانه به هیچ یک از ۱۵۵ سرنشین این هواپیما، شامل ۱۵۰ مسافر و ۵ خدمه آسیب جدی وارد نشد. از این حادثه هوایی به‌عنوان معجزه رودخانه هادسون نیز نام برده می‌شود.

منبع:

simpleflying

#سوانح هوایی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها