توربوکمپرسور زیمنس

توربوکمپرسور زیمنس و نقش آن در بحران گاز اروپا

توربوکمپرسور زیمنس در تجهیزات خطوط انتقال روسیه

توربین گاز صنعتی آلمانی SGT-A65، بخش مهمی از خطوط انتقال روسیه بشمار می‌رود. این واحد یک توربین گاز زیمنس به طول ۱۲ متر و وزن ۲۰ تن است که بر اساس برنامه زمانی منظم، پس از تعمیر و بازسازی توسط شرکت آلمانی، باید به ایستگاه تقویت فشار خطوط انتقال گاز روسیه برگردانده می‌شد. در تابستان جاری، تعمیر این توربین گاز به چالشی جدید بین روسیه و غرب تبدیل شد.

روز جمعه ۱۹ اوت، گازپروم اعلام کرد که خط انتقال نورد استریم-۱ را به مدت سه روز از ۳۱ اوت تا ۲ سپتامبر متوقف خواهد کرد، به این دلیل که تنها کمپرسور گازی باقیمانده پورتووایا نیاز به تعمیر و نگهداری دارد. علاوه بر آن، در نیمه تابستان، روسیه عرضه گاز را به منظور تعمیر و نگهداری سالانه به مدت ۱۰ روز متوقف کرد و از ۲۱ ژوئیه مجددا عرضه آن، اما در سطح پایین‌تر از حد معمول را ادامه داد.

این تغییر و تحولات، روسیه را بر آن داشت با فشار آوردن بر خریداران اروپایی گاز به آنها این پیغام را بدهد که مشتریان دیگری نیز برای این کشور وجود دارد و بازار آسیا به ویژه چین جایگزینی جذاب می‌تواند باشد.

کارشناسان اتحادیه اروپا بر این باورند که راهبرد روسیه این است که کشورهای اتحادیه اروپا را از پر کردن ذخایر گاز قبل از فصل زمستان، به عنوان یک پشتیبان مطمئن در صورت بروز اختلالات بیشتر یا قطع کامل گاز روسیه، منع کند.

گازپروم یکی دیگر از توربین‌های گاز زیمنس انرژی را در این نیروگاه متوقف کرده و دلیل آن را تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی‌شده و وضعیت فنی موتور اعلام کرده‌است. بر این اساس، در حال حاضر تنها یک توربین عملیاتی است.

” بخوانید: چشم طمع اینتررائو به تاسیسات زیمنس در روسیه

ایستگاه تقویت فشار پورتووایا

برای ایستگاه تقویت فشار پورتووایا، در ابتدا هشت توربین گازی صنعتی مشتق از موتور هوایی توسط رولزرویس تامین شد. توربین‌های گازی تولیدشده رولزرویس، توسط زیمنس انرژی در سال ۲۰۱۴ خریداری شدند. این توربین‌ها برای تامین انرژی کمپرسورهای گریز از مرکز که فشار را با متراکم کردن حجم گاز افزایش می‌دهند و انتقال بی‌وقفه سوخت را تضمین می‌کنند، مورد نیاز هستند. این واحدها پس از ۳۴ ماه کارکرد نیاز به بازرسی و تعمیر اساسی دارند. بنابر اعلام گازپروم، شش واحد پمپاژ گاز در پورتووایا هرکدام دارای ظرفیت ۵۲ مگاوات هستند و دو واحد دیگر نیز هر کدام ظرفیت ۲۷ مگاوات دارند.

علاوه بر این، این سایت دارای چهار توربین یدکی است تا در صورت خروج تجهیزات از محل برای خدمات تعمیر و نگهداری، پمپاژ ایستگاه را حفظ کند که معمولا هر دو تا سه سال یکبار انجام می‌شود.

ایستگاه کمپرسور پورتووایا در نزدیکی شهر ویبورگ روسیه در ساحل خلیج فنلاند واقع شده که در آنجا خط لوله گاز نورد استریم-۱ وارد دریای بالتیک می‌شود. این ایستگاه، گاز طبیعی را از طریق مسیر بستر دریایی نورد استریم-۱ در سراسر دریای بالتیک پمپاژ می‌کند. طول این ایستگاه تا ساحل در گریفسوالد آلمان ۱۲۲۴ کیلومتر است. گازپروم، پورتووایا را بزرگترین ایستگاه کمپرسور جهان می‌نامد.

ظرفیت انتقال نورد استریم- ۱، به میزان ۵۵ میلیارد متر مکعب در سال است. با این حال، در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، پس از اقداماتی که در جهت افزایش ظرفیت انجام شد، به بیش از ۵۹ میلیارد متر مکعب از طریق خط لوله رسید که بیش از یک سوم حجم کل گاز صادراتی روسیه به اتحادیه اروپا است. در سال ۲۰۲۰، ایستگاه پورتووایا به رکورد انتقال روزانه تقریبا ۱۷۷ میلیون متر مکعب رسید.

روسیه توربین‌هایی با حداکثر ظرفیت ۲۵ مگاوات تولید می‌کند

شرکت مهندسی پاور ماشین در حال توسعه دو نوع توربین هر کدام با ظرفیت ۶۵ مگاوات و ۱۷۰ مگاوات است. انتظار می‌رود توربین ۶۵ مگاواتی در حالت آزمایشی تنها در سال ۲۰۲۴ و واحد دیگر در سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ شروع به کار کند. بنابر اعلام وزیر صنعت و تجارت روسیه، این کشور تست توربین‌های پرقدرت را در راستای منافع بخش انرژی روسیه سرعت می‌بخشد.

” بخوانید: تسریع تولید نمونه عملیاتی توربین‌ های گاز صنعتی پرقدرت بومی روسی

به طور کلی، تقویت و تکمیل توانمندی درون‌زا روسیه در حوزه توربین گاز، به یک الزام کلیدی و تعیین‌کننده برای این کشور تبدیل شده و به نظر می‌رسد پروژه‌های مشترک با طرف‌های غربی در یک دهه اخیر تاثیر تعیین‌کننده‌ای در این زمینه نداشته‌اند. از این منظر روسیه کماکان بازاری جذاب برای انتقال فناوری و توسعه توامندی در بخش توربین گاز صنعتی بشمار می‌رود.

منبع:

fomag

#توربین گاز صنعتی #گاز پروم #زیمنس

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها