نیروگاه آدلر

نیروگاه‌ برق حرارتی سیکل ترکیبی آدلر

نیروگاه آدلر

نیروگاه آدلر واقع در سوچی روسیه، یک نیروگاه سیکل ترکیبی برق حرارتی به شمار می‌رود که توسط شرکت گازپروم ساخته شده‌است. این نیروگاه به عنوان بخشی از برنامه ساخت ابنیه و تاسیسات برای المپیک تاسیس شد. نیروگاه مذکور، حرارت و برق تاسیسات المپیک و زیرساخت‌های ورزشی و توریستی در منطقه را تامین می‌کند. نیروگاه آدلر دارای ظرفیت نصب‌شده ناخالص بیش از ۳۶۰ مگاوات است. اولین تولید برق توسط این نیروگاه در ژانویه ۲۰۱۳ رخ داد. شرکت تولید توان روسیه، بهره‌بردار نیروگاه آدلر است.

” بخوانید: مروری بر یکی از قدیمی‌ترین نیروگاه‌های روسیه

مشخصات نیروگاه آدلر

سوخت نیروگاه آدلر، گاز طبیعی است که از خطوط انتقال داخلی روسیه تامین می‌شود. این نیروگاه، دو واحد توربین گازی سیکل ترکیبی PGU-180 را دربرمی‌گیرد. هر واحد شامل دو توربین گاز و یک توربین بخار با ظرفیت نصب‌شده ۱۸۰ مگاوات است. ظرفیت توربین‌های گاز ۶۶ مگاوات و توربین‌های بخار ۶۳ مگاوات است. تست اولین واحد توربین گازی با موفقیت انجام شده و این واحد در ژوئن ۲۰۱۲ به ظرفیت کامل ۶۵ مگاوات رسیده‌است. تست‌های سایر واحدها نیز با موفقیت انجام شده‌است.

یک ایستگاه فشرده‌سازی تقویت‌کننده، گاز را به واحد توربین گاز GTU-1 می‌رساند. علاوه بر آن، فیلترهای تصفیه گاز نیز تعبیه شده‌است. واحد توربین گاز سیکل ترکیبی CCGT-450 نیز شامل بویلرهای بازیافت حرارتی بخار است.

فناوری مورد استفاده در نیروگاه

این نیروگاه در پیکربندی سیکل ترکیبی طراحی و اجرا شده که در مقایسه با سایر فناوری‌ها، سوخت کمتری مصرف می‌کند و میزان انتشار آلاینده‌های موجود در هوا را کاهش می‌دهد. فناوری پیشرفته توربین گازی سیکل ترکیبی بهره‌وری ۵۲ درصدی را تضمین می‌کند و در مقایسه با سایر توربین‌های بخار معمولی باعث کاهش ۳۰ درصدی در انتشار آلایندگی می‌شود.

سیستم خنک‌کننده نیروگاه مذکور، یک سیستم تامین آب حلقه بسته با برج‌های خنک‌کننده هواکش خشک است. سیستم تامین آب مدار بسته، اجازه افزایش رطوبت هوا و آلودگی محیطی را نخواهد داد. تاسیسات سوئیچ گیر توسط هگزا فلوراید گوگرد عایق بندی شده‌است.

زیرساخت عمرانی آدلر

گازپروم در سال ۲۰۰۹ ساخت نیروگاه آدلر را آغاز کرد. این نیروگاه در مساحت ۹.۸۹ هکتار ساخته شده‌است. نیروگاه آدلر شامل یک ساختمان اصلی، از جمله موتورخانه با توربین‌های بخار و اتاق‌های تابلوی سوئیچ واحد است. همچنین این نیروگاه دربرگیرنده اتاق‌هایی برای سیستم کنترل فرآیند خودکار و نصب توربین‌های گازی نوع کانتینری با بویلرهای بازیافت حرارتی است. علاوه بر آن، یک تاسیسات گازرسانی شامل دو رشته به طول ۲۵ کیلومتر نیز ساخته شده و کابل‌هایی با پوشش ضدحریق به عنوان یک اقدام ایمنی نصب شده‌است.

تامین مالی و پیمانکاران نیروگاه برق حرارتی ترکیبی آدلر

گازپروم، مالک پروژه آدلر است. شرکت اینوست پروجکت، یکی از شرکت‌های تابعه گازپروم، حدود ۱۹.۵ میلیارد روبل معادل ۶۲۵ میلیون دلار برای این پروژه تامین مالی کرده‌است. شرکت موس‌انرگو، پیمانکار اصلی نیروگاه آدلر به‌شمار می‌رود. این شرکت مسئولیت طراحی، ساخت و مهندسی نیروگاه مذکور را بر عهده داشته‌است. توربین‌های گازی ۶۶ مگاواتی این نیروگاه توسط آنسالدو انرجیا ایتالیا، توربین‌های بخار ۶۳ مگاواتی توسط شرکت کالوگا و بویلرهای بازیافت حرارتی بخار توسط کارخانه ماشین‌سازی پودولسک تامین شده‌است.

منبع:

power-technology

#نیروگاه سیکل ترکیبی #نیروگاه حرارتی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها