برخورد پرنده به موتورهای ایرباس

آسیب به موتورهای ایرباس کانادایی در اثر برخورد پرنده

برخورد پرنده به موتورهای ایرباس کانادایی

بنابر اعلام سازمان هواپیمایی کشوری کانادا، یک فروند هواپیمای ایرباس A330-300 متعلق به شرکت ایرترنست، در حین برخاستن از فرودگاه آتن، از ناحیه هر دو موتور دچار آسیب شد. این حادثه پس از آن رخ داد که دسته پرندگان در حال پرواز در نزدیکی این فرودگاه، به هر دو موتور این جت مسافربری برخورد کردند. این حادثه زمانی رخ داد که ایرباس A330 شرکت ایرترنست، در حال ترک فرودگاه آتن به مقصد مونترال بود. بنابر اعلام اداره ایمنی هوانوردی کانادا، هواپیما در حال غلتش روی باند شماره ۳آر، در حین مانور برخاست با سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت بود که با دسته پرندگان مواجه شد.

پس از برخاستن هواپیمای A330 کانادایی از روی باند فرودگاه آتن، خدمه پرواز متوجه ارتعاشات غیرعادی از موتور سمت راست شدند. در حالیکه هواپیما تا ارتفاع هفت هزار پایی اوج گرفته بود، برخورد پرنده به موتور سمت چپ نیز تایید شد و در این شرایط خلبانان تصمیم گرفتند با لغو مرحله اوج‌گیری، برای نشاندن هواپیما از برج مراقبت فرودگاه آتن درخواست مجوز دهند.

” بخوانید: برخورد پرندگان با هواپیما کابوسی هولناک برای هوانوردی

بررسی‌های انجام‌شده بر روی موتورها، حاکی از برخورد پرنده و آسیب به قطعات داخلی هر دو موتور بود. خوشبختانه در این سانحه به هیچ یک از ۲۹۱ سرنشین هواپیما آسیب جانی وارد نیامد.

این هواپیما در سال ۲۰۰۱ از خط تولید خارج شده بود و شرکت Cathay Dragon مستقر در هنگ‌کنگ اولین بهره‌بردار آن بود. پس از آن، شرکت ترکیش ایرلاینز نیز از این هواپیما استفاده کرد و نهایتا این پرنده به ناوگان پروازی شرکت کانادایی ایرترنست اضافه شده بود. دو دستگاه موتور ترنت۷۰۰ محصول رولزرویس، نیروی پیشران جت مسافربری A330 ایرترنست را تامین می‌کنند.

مقر اصلی ترنست در استان کبک کانادا واقع شده و کار خود را از سال ۱۹۸۶ آغاز کرده‌است. این شرکت، سومین ایرلاین بزرگ کانادا پس از ایرکانادا و وست‌جت به شمار می‌رود. ناوگان عملیاتی این شرکت از ۳۱ فروند جت مسافربری، شامل هواپیمای ایرباس A330 و A320 تشکیل شده و به ۶۰ مقصد در ۲۵ کشور مختلف پرواز دارد.

منبع:

travelandaviation

#سوانح هوایی #موتور توربوفن #موتور هوایی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها