آزمایش موتورهای هوایی

جنرال الکتریک چگونه موتورهای هوایی خود را آزمایش می‌کند؟

آزمایش موتورهای هوایی جنرال الکتریک

بخش هوانوردی جنرال الکتریک با سابقه‌ای طولانی که به بیش از یک قرن می‌رسد و با توجه به طیف محصولاتی که تمام بخش‌های حمل و نقل هوایی را در بر می‌گیرد، تخصص زیادی در زمینه فعالیت خود دارد. در نتیجه، فرآیندهای آزمایش موتورهای هوایی پشت سر گذاشته می‌شوند تا از کارکرد موتورهای آن قبل از ورود به خدمت عملیاتی اطمینان حاصل شود.

عوامل متعددی در کیفیت و قابلیت اطمینان یک موتور دخیل هستند. از سرعت گرفته تا دما و خیلی موارد دیگر که در این میان، تولیدکنندگان تلاش می‌کنند بهینه‌سازی مناسب، منطبق بر نیازمندی بازار را انجام دهند.

یخ‌زدگی

جنرال الکتریک آزمایش یخ‌زدگی و یخ‌زدایی را در سلول باز انجام می‌دهد که توسط تعدادی از کارکنان با تجربه در سه سایت آمریکای شمالی پشتیبانی می‌شود. این مکان‌ها معمولا برای آزمایش‌های توسعه مهندسی و گواهینامه صلاحیت پروازی استفاده می‌شوند.

اسپین روتور

تست اسپین شامل تست سیکلی، وارد شدن مواد خارجی به داخل موتور، استقامت و جدایش پره است. جنرال الکتریک دارای بزرگترین محفظه خلاء برای تست اسپین در سراسر جهان است.

ارتعاش و سازه

آزمایش سازه‌ای در مقیاس بزرگ شامل تست گشتاور تا شکست بالای ۶۵۰ هزار پاوند فوت و بارهای کششی/فشاری تا حدود ۵۰۰ هزار پاوند است. این آزمایش همچنین شامل کالیبراسیون بلبرینگ و بار و تست سیکلی خودکار است. بنابر اعلام جنرال الکتریک، برای ارتعاش، آزمایش HCF حلقه بسته با لرزاننده‌هایی تا ۲۴ هزار پاوند و همچنین سرعت‌سنج لیزری داپلر یک بعدی و سه بعدی، قابلیت‌های مودال (در محل یا از راه دور) و موج سیار در دسترس است. میزهای لرزش ۵*۵ با درپوش بزرگ، امکان تست محیطی را در دمای منفی ۹۵ تا ۵۲۵ درجه فارنهایت و کنترل رطوبت ۱۰ تا ۹۸ درصد، با عملکرد کامل سیستم‌های سوخت، هیدرولیک، مکانیکی، الکتریکی و دیجیتال در حین تست ارتعاش فراهم می‌کند.

احتراق

جنرال الکتریک بر تعیین مشخصات نازل سوخت و آزمایش احتراق تا هزار پاوند بر اینچ مربع نظارت می‌کند. این بیانگر آن است که روش‌ها و ابزارها از روی تجربه برای ارائه کارایی اصلاح شده‌اند.

توربین

داده‌های مربوط به توربین کم‌فشار، پرفشار، دومحوره، توربین تک مرحله‌ای و چند مرحله‌ای برای عملکرد بهینه مورد بررسی قرار می‌گیرند. جنرال الکتریک آزمایش‌های مختلفی شامل نسبت دما، نسبت فشار، نسبت چگالی و اعداد رینولدز انجام می‌دهد که به پیش‌بینی الگوهای جریان در موقعیت‌های مختلف جریان سیال کمک می‌کند.

مدیریت انتقال حرارت

جنرال الکتریک تاکید می‌کند که بهینه‌سازی انتقال حرارت به خارج از موتور برای حداکثر عملکرد و قابلیت اطمینان بسیار مهم است. آزمایشگاه جنرال الکتریک موسوم به VESIL، تست انتقال حرارت را در یک محیط کاملا یکپارچه امکان‌پذیر می‌کند. این تسهیلات شامل سامانه‌های آزمایشی مانند سامانه‌های کنترل دمای سوخت و روغن، تامین هوا، منابع گرما، مبدل‌های حرارتی، ماشین‌های سیکل هوا، سامانه‌های سیکل بخار، تست هوا و احتراق است. در این محیط آزمایشی در دنیای واقعی، سازندگان موتور و قطعات می‌توانند اثر اجزای مختلف و تعاملات بین زیرسامانه‌ها را اندازه‌گیری کنند و همچنین عملکرد موتور و سامانه‌های مدیریت حرارتی را بهینه کنند.

عملکرد در حین پرواز

بستر آزمایشی پرنده جنرال الکتریک یک فروند هواپیمای بوئینگ B747-400 است که قابلیت آزمایش موتورهای مختلف با نیروی پیشران بین ۲۰ تا ۱۱۵ هزار را دارد. هواپیماهای چهار موتوره بسترهای آزمایشی پرنده مناسب برای موتورهای هوایی بشمار می‌روند.

این جمبوجت با بیش از ۲۸ سال عمر از مارس ۱۹۹۳ به خدمت عملیاتی پیوست. شرکت هواپیمایی ژاپنی اولین کاربر این پرنده بود و سپس در سال ۲۰۱۰ به جنرال الکتریک ملحق شد.

در مجموع، طیف وسیعی از متغیرها وجود دارد که باید هنگام آزمایش در نظر گرفته شوند. از کنترل‌ها و سامانه‌های سوخت گرفته تا هوا و احتراق، این شرکت از فناوری روزآمد و تخصص خود برای ارائه ایمن موتورها به بازار استفاده می‌کند.

” بخوانید: آزمایش یکی دیگر از موتورهای توربوفن جنرال الکتریک با سوخت پایدار هوانوردی

منبع:

simpleflying

#جنرال الکتریک #موتور هوایی #سلول تست

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها