پنجره هواپیما

چرا هواپیماها دارای پنجره هستند؟

دلایل تعبیه پنجره هواپیما

تعداد کمی از مردم به این فکر می‌کنند که چرا هواپیماها پنجره دارند، وقتی نمی‌توان آن‌ها را برای هوای تازه باز کرد و معمولا چیز زیادی برای دیدن به جز هنگام برخاستن یا فرود وجود ندارد. به نظر می‌رسد که پنجره هواپیما برای هدفی فراتر از کمک به مسافران برای مقابله با کسالت تعبیه شده‌است. در مواقع اضطراری، پنجره‌ها نور کافی را وارد داخل کرده تا متوجه خرابی چراغ‌های کابین شده و خطرات بیرون را بتوان بررسی کرد.

پنجره‌های هواپیماها چه نقشی در ایمنی مسافران ایفا می‌کنند؟

تقریبا تمام ویژگی‌ها در طراحی هواپیماها با هدف در نظر گرفتن ایمنی مسافران طراحی شده‌اند. هدف شرکت‌های هواپیمایی و مهندسان هوافضا محافظت از مسافران در مواقع اضطراری است.

نور عاملی است که احتمالا تا زمانی که به آن نیاز نباشد، مورد توجه قرار نمی‌گیرد. با این حال، اگر در هواپیما یک وضعیت اضطراری وجود داشته باشد و ناگهان به شدت تاریک شود، به سرعت کمبود نور احساس می‌شود. باز کردن‌ پنجره‌های هواپیما باعث می‌شود تا مسافران نور کافی داشته باشند و حتی در صورت از کار افتادن موتور و خاموش شدن چراغ‌های کابین، هواپیما را با ایمنی کامل تخلیه کنند.

وجود منبع نور طبیعی در هواپیما نیز مفید است، به این دلیل که به مسافران و خدمه کمک می‌کند تا با شرایط نور بیرون سازگار شوند. زمان لازم است تا مردمک چشم در هنگام تغییر از روشنایی به تاریکی و بالعکس سازگار شود، زمانی که افراد مجبور به تخلیه سریع از کابین هواپیمای تاریک به فضای روشن در فضای باز هستند. باز کردن سایه‌بان‌ها به چشم‌ها اجازه می‌دهد تا در مواقع اضطراری سازگار شوند.

علاوه بر ورود نور، پنجره‌های هواپیما به خدمه و مسافران کمک می‌کنند تا در مواقع اضطراری خطر بیرون را ارزیابی کنند. اگر مهمانداران مجبور به تخلیه هواپیما پس از فرود بشوند، باز بودن پنجره‌ها این امکان را فراهم می‌کند تا قبل از تخلیه مسافران، شرایط بیرون مورد ارزیابی قرار گیرد. به عنوان مثال، اگر در یک طرف هواپیما آتش سوزی وجود داشته باشد، آنها تلاش می‌کنند شرایط تخلیه را برای خروج ایمن مسافران در طرف دیگر هواپیما مهیا سازند.

چرا باید هنگام برخاستن و فرود نور وجود داشته باشد؟

باز کردن سایه‌بان‌های پنجره‌های هواپیما در هنگام سوار شدن، برخاستن و فرود با هدفی مشخص انجام می‌گیرد. در این موقعیت‌ها، احتمال دارد حوادثی از جمله تصادف به دلیل شرایط باند، شرایط آشفته یا خطاهای ارتباطی رخ ‌دهد. خلبانان و مهمانداران از این موضوع آگاه هستند، به همین دلیل است که همه اقدامات احتیاطی را انجام می‌دهند تا بتوانند برای هر شرایط اضطراری آماده شوند.

باز بودن سایه‌بان‌های پنجره‌ها در هنگام برخاستن یا فرود به این معنی است که مهمانداران می‌توانند فورا شرایط بیرون را در صورتی که هواپیما مجبور به تخلیه شود، ارزیابی کنند و علاوه بر آن، چشم‌ها هم به نور کابین و هم به نور فضای باز سازگار می‌شود که در صورت تخلیه مفید است.

آیا پنجره‌های هواپیما فواید روانشناختی هم دارند؟

پنجره‌های هواپیما علاوه بر کمک به مسافران در مواقع اضطراری، پرواز را مخصوصا برای مسافرانی که از پرواز می‌ترسند، راحت‌تر می‌کنند. نگاه کردن از پنجره برای مسافرانی که از بیماری کلاستروفوبیا یا اضطراب پرواز رنج می‌برند، تاثیر مثبتی دارد.

خطوط هوایی تمایل دارند تا به مسافرانی که ترس از پرواز دارند، کمک کنند، نه تنها به این دلیل که به خدمات عالی به مشتری اهمیت می‌دهند. آنها همچنین باید از حمله پانیک در هواپیما و نیاز به مراقبت‌های پزشکی اورژانسی جلوگیری کنند، به دلیل اینکه ممکن است بر خدمه و سایر مسافران تاثیر منفی بگذارد.

برخی از مردم صفحه‌هایی را پیشنهاد کرده‌اند که برای حداکثر کارایی، نماهایی از بیرون را نشان می‌دهند، اما این کار باعث می‌شود که پنجره‌های هواپیما از عملکرد ایمنی خود محروم شوند.

آیا داشتن پنجره یک هواپیما را کارآمدتر می‌کند؟

از آنجایی که پنجره‌های هواپیما نقش مهمی را برای ایمنی مسافران ایفا می‌کنند، سازندگان آن‌ها را حتی به ازای کارآمدی، در هواپیماهای مسافربری تعبیه می‌کنند. آنچنان به نظر می‌رسد که پنجره‌ها باید هواپیماها را سبک‌تر کنند، اما برعکس این موضوع صادق است.

اگرچه خود پنجره‌ها سبک وزن هستند، اما ساختار اطراف آنها در واقع بسیار سنگین‌تر از بقیه بدنه است. قسمتی از بدنه هواپیما در اطراف پنجره باید به‌عنوان نگهدارنده شیشه عمل کند و فشار داخل کابین را حفظ نماید. پنجره‌های بزرگتر حفظ فشار در کابین را دشوارتر می‌کنند و نیاز به ایجاد نوآوری‌های گران‌قیمت از سوی سازنده دارد. به همین دلیل است که پنجره‌های هواپیما گرد هستند، این فرم در حفظ فشار و یکپارچگی ساختاری کارآمدتر است. در دهه ۱۹۵۰، پنجره‌های مربعی باعث چندین تصادف مرگبار شدند، به این دلیل که لبه‌ها در برابر شکستن آسیب‌پذیر بودند.

منبع:

aerocorner

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها