توربین گاز TM2500

نیروگاه موبایل جنرال الکتریک گزینه‌ای محبوب برای صحرای آفریقا

توربین گاز TM2500 در صحرای آفریقا

تامین برق برای شهرهای دورافتاده الجزایر در صحرای بزرگ آفریقا، یک چالش بزرگ به شمار می‌رود. دولت الجزایر برای رفع این مشکل، راه‌حلی مبتنی بر استفاده از نیروگاه‌های موبایل جنرال الکتریک پیدا کرده‌است. در یکی از این شهرها با بیش از ۱۰۰ هزار خانوار که در فاصله دو هزار کیلومتری از پایتخت این کشور آفریقایی قرار دارد، توربین‌های گاز مشتق از موتور هوایی TM2500 محصول جنرال الکتریک کارساز بوده‌اند. تا یک دهه پیش، الجزایر با مشکلات جدی در تامین برق به ویژه در فصل تابستان روبرو بود.

جنرال الکتریک حضور پررنگی در بازار صنعت نیروگاهی الجزایر دارد. در نیروگاه‌های واقع در بخش شمالی این کشور، عمدتا توربین‌های گاز پرقدرت جنرال الکتریک نصب شده‌اند، در حالی که برای تامین برق در مناطق جنوبی نزدیک به صحرای بزرگ آفریقا، عمدتا از نیروگاه‌های موبایل مبتنی بر توربین گاز مشتق از موتور هوایی TM2500 استفاده شده‌است.

در سال ۲۰۱۳، اولین واحد نیروگاهی موبایل TM2500 در عرض چند ماه در الجزایر نصب و راه‌اندازی شد. هم‌اکنون بالغ بر ۳۸ واحد توربین گاز مشتق از موتور هوایی TM2500 در ۱۸ نقطه مختلف از خاک الجزایر نصب و راه‌اندازی شده که مجموعا ظرفیتی معادل ۱.۱۷ گیگاوات برق تامین می‌کنند. دولت الجزایر همچنین برنامه‌ای برای ایجاد ظرفیتی حدود ۱۵ گیگاوات انرژی خورشیدی تا سال ۲۰۳۵ دارد.

” بخوانید: نیروگاه موبایل آمریکایی برای اوکراین

توربین گاز TM2500 تنها بخشی از خانواده ماشین‌های صنعتی مشتق از موتور هوایی جنرال الکتریک است. دیگر محصول این خانواده موسوم به LM6000، توانی معادل ۴۰ گیگاوات را تامین می‌کند. تاکنون بیش از ۱۳۰۰ واحد از توربین گاز LM6000 در نقاط مختلف جهان نصب و راه‌اندازی شده و مجموعا بالغ بر ۴۰ میلیون ساعت عملیاتی را به ثبت رسانده‌است. خانواده توربین‌های گاز مشتق از موتور هوایی LM2500، شامل نمونه LM2500XPRESS نیز با ثبت ۱۲۰ میلیون ساعت عملیاتی به‌عنوان نمونه‌ای موفق در این خانواده شناخته می‌شود.

منبع:

ge

#جنرال الکتریک #پروژه‌های نیروگاهی #توربین گاز صنعتی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها