ایرباس A320

راز موفقیت خانواده ایرباس A320

راز موفقیت خانواده ایرباس A320

پس از موفقیت عرضه هواپیمای پهن‌پیکر A300، اولین هواپیمای تجاری دو موتوره، ایرباس به دنبال بالندگی در این کسب‌وکار بود. این شرکت برای کسب سهم بیشتر بازار این هواپیماها، به دلیل وجود رقبای دیگری مانند بوئینگ ۷۳۷ و مکدانل داگلاس DC-9، به محصولی خارق‌العاده نیاز داشت. این تلاش‌ها در اولین هواپیمای پرفروش خانواده هواپیماهای پهن‌پیکر یعنی ایرباس A320 به اوج خود رسید.

ایرباس A320 به دلایل زیادی از جمله کنترل‌های پروازی روزآمد، سامانه پرواز با سیم و گزینه‌های مختلف حمل بار، هواپیمایی تحول‌آفرین در رده خود بشمار می‌رفت. از آن زمان به بعد، خانواده این هواپیماها توسعه یافته و هواپیماهای دیگری شامل A318 ،A319 و A321 به سبد محصولات ایرباس اضافه شده‌ و در نهایت، به خانواده A320neo تبدیل شده‌است. از ژانویه ۲۰۲۳، سفارش‌ها بین نمونه‌های اصلی سئو و نمونه‌های جدیدتر نئو در مجموع نزدیک به ۱۷ هزار فروند بوده که از این تعداد، تقریبا ۱۱ هزار فروند قبلا تحویل داده شده‌اند.

انواع مختلف، انعطاف‌پذیری و ادغام زیست‌بوم را امکان‌پذیر می‌کند

بخشی از موفقیت خانواده هواپیماهای ایرباس A320، در تنوع آن نهفته است. با توجه به تنوع در اندازه‌های مختلف هواپیماهایی که بیش از ۱۰۰ تا ۲۰۰ مسافر را جابجا می‌کنند، شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند به توانایی خود در ارائه مسیرهای کوتاه تا متوسط با هواپیمای مناسب در فصول مختلف اطمینان داشته باشند. علاوه بر این، این هواپیما را می‌توان تقریبا در هر شرایطی، از ماموریت‌های قطب جنوب گرفته تا فرودگاه‌های گرم و مرتفع تا فرودگاه‌هایی که دارای باندهای نه چندان مطلوب هستند، مورد استفاده قرار داد.

تنوع تنها در خانواده A320 دیده نمی‌شود. همه خانواده‌های هواپیماهای ایرباس دارای ویژگی‌های مشترک هستند. بر اساس رویکرد صلاحیت متقابل خدمه (CCQ) ایرباس، خلبانان می‌توانند ظرف دو هفته برای تبدیل مجوز پروازی خود از یک نوع هواپیما به نمونه‌ای دیگر از خانواده جت‌های مسافربری ایرباس آموزش ببینند. برای برخی از دوره‌ها فقط به چند روز نیاز است، در حالی که طولانی‌ترین دوره تبدیل مجوز A320 به A380 حدود ۱۱ روز طول می‌کشد. این زیست‌بوم می‌تواند برای خطوط هوایی بزرگتر با عملیات کوتاه، متوسط و طولانی بسیار مفید باشد، به دلیل اینکه دوره‌های تبدیلی متعارف می‌تواند بیش از یک ماه طول بکشد. برای خانواده A320، آموزش تبدیلی مجوز خلبان از نمونه‌های سئو به نئو فقط به نصف روز زمان نیاز دارد.

ارتقا نمونه جدید

در طول زمان، ایجاد نوآوری برای خانواده A320 نیز ضروری است. سازه نوک بال ویژه ایرباس موسوم به شارکلت  که برای اولین بار در A320ceo معرفی شد، میزان ۴ درصد افزایش بهره‌وری سوخت را به همراه داشت. سال‌ها بعد، با خانواده A320neo، این شرکت به مشتریان اجازه داد بین موتورهای PW1100G-JM محصول پرت‌اندویتنی و LEAP-1A محصول CFM اینترنشنال تصمیم بگیرند. هر دو نمونه عملکرد عالی زیست‌محیطی و اقتصادی را تسهیل می‌کنند و بنابر ادعای ایرباس، به میزان ۱۵ درصد افزایش بهره‌وری دارند.

علاوه بر آن، راحتی کابین هواپیما بستگی به نحوه انجام این کار از سوی خطوط هوایی دارد، اما ایرباس برای ارائه یک تجربه خاص به مسافران به این مسئله نیز توجه کرده‌است. چیدمان صندلی‌ها در این هواپیما همانند رقیب آمریکایی بوئینگ B737 بصورت دو سری سه تایی و یک راهرو وسط انجام شده‌است. اما ایرباس برای هر صندلی، فضایی معادل یک اینچ بیشتر نسبت به بوئینگ در نظر گرفته‌است. علاوه بر این، پنجره‌های A320 بالاتر روی بدنه قرار می‌گیرند که دید راحت‌تری را فراهم می‌کند.

ایرباس برای اولین بار در هواپیماهای پهن‌پیکر ایرباس A330 و A350، طراحی جدید کابین را ارائه کرد و آن را برای هواپیماهای A320neo نیز مورد استفاده قرار داد. بنابر اعلام این شرکت، این کابین شامل نورپردازی LED محیطی، صندلی‌های انعطاف‌پذیر و جادار، سطح سر و صدای کم، سایه‌بان‌های یکپارچه پنجره‌ها و بزرگ‌ترین قفسه‌های بالای سر در میان هواپیماهای تک راهرو است.

یک عضو جدید خانواده هواپیماهای ایرباس در سال آینده

خانواده هواپیمای ایرباس در بین خطوط هوایی در سراسر جهان محبوبیت دارد و احتمالا تنها پس از هزاران هواپیماهای نئو در انتظار تحویل، موفقیت بیشتری را شاهد خواهند بود. قرار است هواپیمای ایرباس A321XLR در سال ۲۰۲۴ عرضه شود. همانطور که از نام آن پیدا است، این نمونه امکان پرواز در مسافت بسیار طولانی بیش از ۸۷۰ کیلومتر را فراهم می‌کند.

منبع:

simpleflying

#ایرباس #ایرباس A320

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها