هواپیماهای توربوپراپ تک موتوره

سریع‌ترین هواپیماهای توربوپراپ تک موتوره

هواپیماهای توربوپراپ تک موتوره

هواپیماهای توربوپراپ دارای یک یا چند موتور توربین گازی هستند که به یک جعبه‌دهنده متصل شده‌اند و پروانه‌ای را برای حرکت روی زمین و در آسمان به کار می‌گیرند. یک هواپیمای توربوپراپ از سوخت جت A استفاده می‌کند. این هواپیماها می‌توانند وزن و مسافران بیشتری را نسبت به هواپیماهای تک موتوره پیستونی حمل کنند و معمولا می‌توانند تا ارتفاع ۳۵ هزار پا پرواز کنند که بسیار بالاتر از انواع پیستونی است. توربوپراپ‌ها به دلیل مصرف سوخت کمتر از هواپیماهای جت، کارآمدتر هستند و همچنین از نظر وزن نیز سبک‌تر هستند. در ادامه، به معرفی برخی از سریع‌ترین هواپیماهای توربوپراپ تک‌ موتوره پرداخته شده‌است.

” بخوانید: چگونگی عملکرد موتورهای توربوپراپ

۸. هواپیمای PA-46-500TP مالیبو مریدین

پایپر مریدین، پیشرفته‌ترین تجهیزات اویونیک گارمین موجود امروزی را با موتور توربوپراپ PT6A-42A محصول پرت‌اندویتنی ترکیب می‌کند. این طراحی برای برآورده ساختن الزامات سخت‌گیرانه حمل و نقل شخصی و تجاری برنامه‌ریزی شده‌است. موتورهای توربوپراپ‌ قدرتمند آن، بردی معادل ۱۸۵۲ کیلومتر دارند. سرعت سیر آن ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت است. این هواپیما توانایی برخاست و فرود عالی در شرایط گرم و مرطوب را دارد. مالیبو مریدین می‌تواند به ارتفاعات بالا برود تا بر چالش‌های آب و هوا و بی‌ثباتی به طور موثر و راحت غلبه کند.

۷. پایپر M500

هواپیمای پایپر M500 اولین هواپیمای تحت‌فشار مجهز به رادار است که از فناوری پیشگامانه سامانه خلبان خودکار گارمین استفاده می‌کند. سامانه کنترل پرواز خودکار گارمین، محصول جانبی سیستم‌های کنترل پرواز نوآورانه هواپیماهای بدون سرنشین است. این فناوری به خلبان‌ها در مورد اوج‌گیری بیش از حد هشدار می‌دهد و از آن‌ها می‌خواهد تا اقدامات اصلاحی انجام دهند.

اگر خلبان به پرواز خارج از پارامترهای تاییدشده ادامه دهد، خلبان خودکار وارد عمل می‌شود و هواپیما را تثبیت می‌کند. دکمه LVL روی پنل به خلبان این امکان را می‌دهد تا در صورت لزوم، بازیابی را فعال کند.

سامانه حفاظت در سرعت کم، توانایی هواپیما برای پدیده واماندگی در هنگام پرواز با خلبان خودکار را محدود می‌کند. این امر توانایی هواپیما برای واماندگی هنگام فعال‌بودن خلبان خودکار را کاهش می‌دهد. سیستم خلبان خودکار هرگز خاموش نمی‌شود. سادگی بیشتر در قالب یک سامانه فشار خودکار و دیجیتال در این نمونه در انتظار خلبان است. سرعت سیر این هواپیما، نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت است.

۶. پایپر M600

پایپر چندین هواپیمای کلاس M از جمله نمونه توربوپراپ پایپر M600 را ارائه می‌دهد. نمونه M600 دارای یک موتور PT6A-42A در جلوی خود است که توانی معادل ۶۰۰ اسب بخار تولید می‌کند (۱۰۰ اسب بخار بیشتر از نمونه M500) و به آن برد و ظرفیت بارگیری بیشتری می‌دهد. این نمونه می‌تواند چهار مسافر را با سوخت کامل جابجا کند. کاربران ممکن است با سوزاندن سوخت کمتر از ۴۰ گالن در ساعت در شرایط عادی سیر مواجه شوند.

این هواپیما که مجهز به تجهیزات اویونیک گارمین G3000 است، می‌تواند در مجموع ۵ مسافر و یک خدمه/خلبان را در کابین تحت‌فشار M600 جابجا کند. سرعت سیر این محصول پایپر، نزدیک به ۵۱۰ کیلومتر بر ساعت است.

۵. پیلاتوس PC-12 NG

در نشست اتحادیه هوانوردی عمومی آمریکا، در سال ۲۰۰۶، پیلاتوس شروع ساخت PC-12 NG (نسل بعدی) را اعلام کرد و رسما راه‌اندازی آن را در نشست بعدی این اتحادیه، در سال ۲۰۰۷ به اطلاع عموم رساند. موتور PT6A-67P محصول پرت‌اندویتنی قدرتمند است و حداکثر سرعت را تا ۵۳۰ کیلومتر بر ساعت افزایش می‌دهد.

کابین اصلاح‌شده شامل یک کنترل فشار خودکار و ورودی‌های مکان‌نما به مرورگر است. علاوه بر این، بال‌های نمونه اصلی PC-12 NG نیز اصلاح شده‌است. در عرض دو سال پس از معرفی، بیش از ۲۰۰ سفارش برای PC-12 NG ثبت شد. در ماه می سال ۲۰۰۸، اولین نمونه از این هواپیما تحویل داده شد.

با این حال، بر اساس PC-12 NG، نمونه PC-12M (چندمنظوره) با یک سامانه تولید برق قدرتمند عرضه می‌شود که امکان نصب دستگاه‌های مختلف مصرف‌کننده انرژی را فراهم می‌کند. نمونه PC-12M می‌تواند ماموریت‌های مختلف شامل امداد، عکس‌برداری و نظارت هوایی را انجام دهد. یک درب ابزار اختیاری می‌تواند افراد و چترهای باربری را در خود جای دهد.

۴. پیلاتوس PC-12 NGX

پیلاتوس از گواهی PC-12 NGX خود، در حاشیه نشست اتحادیه NBAA، در اکتبر ۲۰۱۹ رونمایی کرد. موتور PT6E-67XP آن به سامانه فدک مجهز شده‌است. اویونیک دریچه گاز خودکار هانی‌ول با هر دو ویژگی کنترل مکان‌نما و صفحه نمایش لمسی بروز شده‌است.

پنجره‌های کابین ۱۰ درصد بزرگ‌تر هستند و فضای داخلی بازسازی‌شده شامل صندلی‌های جدید تنظیم‌شده تا PC-24 است. سرعت سیر این نمونه، تا ۵۴۰ کیلومتر بر ساعت افزایش یافته‌است. بازه زمانی بین دوره‌های بازرسی، تعمیر و نگهداری، از ۴ هزار ساعت به ۵ هزار ساعت افزایش یافته‌است.

۳. اپیک LT

این هواپیما با کارآیی بالا می‌تواند تا سرعت ۶۰۰ کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد. نرخ اوج‌گیری این پرنده ۳ هزار پا در دقیقه گزارش شده‌است. از سال ۲۰۱۵، اپیک در حال کار بر روی صدور گواهینامه هواپیمای بهبودیافته E1000 است. از میان پارامترهای عملکردی بهبودیافته می‌توان به افزایش سقف پرواز از ۲۸ هزار پا به ۳۴ هزار پا اشاره کرد.

۲. سوکاتا TMB 900

بخش هوانوردی عمومی سوکاتا در شرکت فرانسوی Aerospatiale در اواسط دهه ۱۹۸۰، با TMB اینترنشنال در ارتباط با شرکت هواپیماسازی مونی وارد همکاری شد. نمونه TBM 700، یک هواپیمای تک موتوره تحت‌فشار با ظرفیت شش تا هشت سرنشین، تنها خروجی این همکاری بود.

این هواپیما در نمایشگاه هوایی پاریس در سال ۱۹۸۷ معرفی شد. هدف از طراحی آن، ارائه هواپیمایی بود که بتواند حمل و نقل سریع و معقولی را در برد ۲۶۰۰ کیلومتر با هزینه کمتر از یک هواپیمای استاندارد توربوپراپ دو موتوره انجام دهد.

تحت فشار قرار دادن هواپیما را قادر می‌سازد تا پرواز خود را در ارتفاعات پروازی انجام دهد و این در حالی است که توربوپراپ تک موتوره هزینه‌ها را به حداقل می‌رساند. سرعت سیر TBM 700 به ۶۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد، اما جریان سوخت ۳۶۴ پی‌پی‌ام آن تقریبا نصف نمونه‌های دو موتوره است.

نمونه اولیه این هواپیما در سال ۱۹۸۸ اولین پرواز خود را انجام داد. هواپیمای ساخته‌شده در اکتبر ۱۹۹۰ تحویل داده شد، اما شرکت مونی در سال ۱۹۹۱ بازنشسته شد.

۱. اپیک E1000 GX

استاندارد جدیدی برای سرعت، چابکی و راحتی با اپیک E1000 محقق شده‌است. نمونه E1000 یک هواپیمای توربوپراپ تک موتوره با ظرفیت ۶ سرنشین است که توسط شرکت هواپیمایی اپیک آمریکا ساخته شده‌است. ساخت آن در سال ۲۰۱۳ کلید خورد و اولین پرواز خود را در ۱۹ دسامبر ۲۰۱۵ انجام داد.

در فوریه ۲۰۲۰ اولین نمونه از این هواپیما تحویل داده شد و پیش‌بینی شده بود که تا پایان آن سال ۲۴ فروند دیگر نیز تحویل داده شود.

برخلاف سایر رقبا، نمونه اپیک E1000 در کل بدنه خود از مواد کامپوزیت فیبر کربنی نوآورانه استفاده می‌کند. سامانه اویونیک توسط گارمین طراحی شده که مدیریت داده و گردش کار خلبان را یکپارچه می‌کند. این نمونه دارای برد بیشینه ۲۹۰۰ کیلومتر است که نیروی پیشران آن توسط موتور پرت‌اندویتنی PT6A-67A با قدرت ۱۲۰۰ اسب بخار تامین می‌شود. سرعت سیر آن نیز به ۶۲۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

منبع:

aerocorner

#موتور توربوپراپ

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها