پره چرخش جریان

ساخت قطعات توربین گازی پرقدرت بومی روسیه با استفاده از روش تولید افزایشی

ساخت پره چرخش جریان توربین گاز با استفاده از روش تولید افزایشی

شرکت ساتورن وابسته به اتحادیه موتورسازان روسیه UEC، مستقر در منطقه ریبینسک، از تولید پره چرخش جریان (swirl rings) برای نصب بر روی توربین گاز صنعتی پرقدرت بومی این کشور با استفاده از روش تولید افزایشی خبر می‌دهد. انتظار می‌رود از این قطعه در مونتاژ محفظه احتراق توربین گاز پرقدرت GTD-110M استفاده شود. شرکت ساتورن مدعی است متخصصان این مجموعه روشی ویژه برای طراحی و ساخت swirl مرکزی محفظه احتراق با آلایندگی کم توربین گاز GTD-110M را توسعه داده‌اند.

این قطعه دارای هندسه بسیار پیچیده، شامل سطوح داخلی و کانال‌های عبوری متعدد است که فرآیند ساخت آن را دشوار می‌کند. برای ساخت این قطعه از آلیاژ نیکل‌پایه مقاوم در برابر حرارت استفاده می‌شود. آلیاژ مذکور پس از گذراندن آزمایش‌های ارزیابی کیفی مختلف توسط متخصصان ساتورن، برای استفاده در ساخت قطعات توربین‌های گاز صنعتی زمینی و هوایی موردتایید قرار گرفته‌است. این قطعات با استفاده از روش ذوب انتخابی، توسط لیزر و به صورت لایه به لایه در مرکز فناوری‌های تولید افزایشی شرکت ساتورن ساخته می‌شوند. بنابر ادعای ساتورن، ارزیابی انجام‌شده برای نمونه‌های اولیه ساخته‌شده موفقیت آمیز بوده و راه برای تولید انبوه این قطعه با هندسه بسیار پیچیده هموار شده‌است.

روسیه توربین گاز پرقدرت GTD-110M‌ را با هدف نصب در نیروگاه سیکل ترکیبی توسعه داده‌است. توان خروجی این ماشین ۱۱۵ مگاوات اعلام شده‌است. بنابر ادعای اتحادیه موتورسازان روسیه، این توربین گاز با وزن و ابعاد کوچکتر، نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی خود مصرف سوخت کمتری را نیز دارد.

در حال حاضر، بیش از ۱۵۰۰ قطعه مختلف برای توربین‌های گاز صنعتی زمینی و هوایی در شرکت ساتورن با استفاده از روش تولید افزایشی ساخته و عرضه می‌شوند. همچنین متخصصان این مجموعه با توجه به مشکلات پیش‌آمده ناشی از تحریم‌های بین‌المللی پس از حمله نظامی به اوکراین، کارهای مفصلی را برای دستیابی به ترکیب پودر فلزی لازم برای ساخت قطعات از طریق تولید افزایشی، مبتنی بر راه‌حل‌ها و منابع داخلی خود ارائه کرده‌اند.

منبع:

uecrus

#توربین گاز صنعتی #اتحادیه موتورسازان روسیه

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها