عمر عملیاتی موتورهای ترنت 7000

افزایش عمر عملیاتی موتورهای ترنت ۷۰۰۰ توسط رولزرویس

عمر عملیاتی موتورهای ترنت ۷۰۰۰

انتظار می‌رود پکیج افزایش عمر عملیاتی که بر روی موتورهای ترنت ۷۰۰۰ اجرا شده، باعث بهبود عملکرد آنها شود. مطابق پیش‌بینی رولزرویس و ایرباس، مشتریان ایرباس A330neo مجهز به این موتورها در مقایسه با هواپیماهای قبلی، از قابلیت‌های بسیار بالاتری برخوردار می‌شوند.

ترنت ۷۰۰۰ محصول رولزرویس از زمانی که در سال ۲۰۱۹ وارد خدمت تجاری شد، یک میلیون ساعت پروازی را پشت سر گذاشته‌است. به‌عنوان بخشی از برنامه بهبود مستمر محصولات، تیم مهندسی رولزرویس، از زمان عرضه ترنت ۷۰۰۰ در سال ۲۰۱۹، تغییرات مختلفی در موتور مذکور ایجاد کرده‌است.

ترنت ۷۰۰۰ محصول شرکت رولزرویس یک موتور توربوفن با نسبت گذردهی بالا است که بطور انحصاری نیروی پیشران جت مسافربری ایرباس A330neo را تامین می‌کند. نسبت گذردهی این موتور ۱۰ است که دو برابر ترنت ۷۰۰ نصب‌شده بر روی ایرباس A330ceo است. این موتور نیروی پیشران ۶۸ هزار تا ۷۲ هزار پاوند را فراهم می‌کند.

ببینید: نصب موتور ترنت ۷۰۰۰ بر روی ایرباس ای۳۳۰نئو 

بنابر ادعای رولزرویس، مصرف سوخت ترنت ۷۰۰۰ تا ۱۴ درصد نسبت به نمونه‌های مشابه خود کمتر است. علاوه بر این، با دو برابر نسبت گذردهی، موتور ۵۰ درصد نویز کمتری نسبت به ترنت ۷۰۰ تولید می‌کند. اولین پرواز این موتور در اکتبر ۲۰۱۷ با هواپیمای A330neo انجام شد. بعلاوه، اولین بار در نوامبر ۲۰۱۸، برای خدمت عملیاتی تحویل داده‌شد. موتور مذکور، گواهینامه ایتاپس ۳۳۰ دقیقه را نیز دریافت کرده‌است.

رولزرویس طراحی ترنت ۷۰۰ را بطور قابل‌توجهی بهبود بخشید تا محصول بسیار کارآمدتری را برای نصب بر روی ایرباس نئو A330 ارائه دهد. بنابر اعلام رولزرویس، ترنت ۷۰۰۰ بطور ویژه برای نصب بر روی ایرباس A330neo ساخته شده‌است. در ساخت این موتور، تجربه طراحی ترنت ۷۰۰ بکار رفته و آن را با فناوری موتور ترنت XWB، کارآمدترین موتور در جهان، ترکیب کرده‌اند. موتور ترنت ۷۰۰۰ سطوحی از قابلیت اطمینان و در دسترس بودن را ارائه کرده، به این معنی که هواپیماهای بیشتری برای مشتریان خطوط هوایی فراهم می‌شود.

ببینید: خانواده موتورهای ترنت در یک نگاه

پکیج جدید افزایش دوام شرکت رولزرویس، قابلیت اطمینان موتور و در نتیجه عمر عملیاتی آن را افزایش می‌دهد. این پکیج در اوت ۲۰۲۲، گواهینامه صلاحیت پروازی دریافت کرد و از آن زمان، در حال تولید انبوه است. شرکت هواپیمایی کویت، در حال حاضر از ترنت ۷۰۰۰ با پکیج جدید نصب‌شده استفاده می‌کند. موتورهایی که پیش از معرفی این پکیج عرضه شده‌اند، این فرصت را خواهند داشت که در اولین برنامه تعمیر و بازسازی کامل برنامه‌ریزی‌شده خود، پکیج افزایش دوام را دریافت کنند.

عمر عملیاتی موتورهای ترنت 7000

یک پره توربین پرفشار جدید به‌عنوان بخشی از پکیج معرفی شده‌است. طراحی کارآمد و استفاده از مواد پیشرفته بر روی پره‌های توربین پرفشار، مقاومت در برابر حرارت و دوام بیشتر این پره‌ها را تضمین می‌کند. علاوه بر این، سیستم خنک‌کاری بهبودیافته برای پره‌های توربین پرفشار، نه تنها کارآیی موتور را بهبود بخشیده، بلکه عمر پره را نیز دو برابر می‌کند. افزایش عمر پره به معنای زمان عملیاتی بیشتری برای ترنت ۷۰۰۰ است.

بخوانید: رضایت رولزرویس از تولید موتورهای ترنت ۷۰۰۰

رولزرویس آزمایش‌های دقیقی را روی پره توربین پرفشار جدید و موتور انجام داد. یک برنامه آزمایشی جامع، شامل آزمایش‌های زمینی و پروازی انجام شد که در این آزمایش‌ها، معیارها بسیار فراتر از الزامات گواهینامه به ویژه برای پره توربین پرفشار جدید بودند.

عمر عملیاتی موتورهای ترنت 7000

الزامات آزمایش خستگی به‌گونه‌ای تدوین و اعمال شد که کارکرد مطمئن و پایدار موتور برای ۴ هزار ساعت پروازی یا  معادل پنج سال بهره‌برداری عملیاتی مستمر تضمین شود. این آزمایش‌ها برای اطمینان از موثربودن پکیج افزایش دوام، هم در حین کار و هم در کل چرخه عمر موتور صورت گرفتند.

منبع:

simpleflying

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها