تعمیر و نگهداری موتور هوایی

هواپیماهای باریک‌پیکر محرک تعمیر و نگهداری موتورهای هوایی

تعمیر و نگهداری موتور هوایی

با نزدیک‌تر شدن میزان ترافیک خطوط هوایی جهانی به سطح آن در سال ۲۰۱۹، بازار خدمات پس از فروش موتور در حالی که با موانع غیرقابل انکاری روبرو بوده، مسیر صعودی را در پیش گرفته‌است. تقاضا برای خدمات موتور بطور کلی پس از سه سال از وضعیت راکد از آغاز همه‌گیری کووید۱۹، در حال بهبود است. با این حال، ارائه‌دهندگان خدمات تعمیر و نگهداری موتور هوایی در تلاش هستند تا به خطوط هوایی که به دنبال بازسازی کامل، تعمیرات قطعات یا مواردی مانند پشتیبانی از خط عملیات پروازی و شاپ ویزیت موتور هستند، خدمات ارائه دهند. بسیاری از ارائه‌دهندگان این خدمات، طی سال گذشته، شاپ‌ها را با ظرفیت کامل گزارش کرده‌اند و به دنبال جذب راه‌هایی برای شاپ ویزیت‌های بیشتر هستند.

این کمبود ظرفیت به عوامل متعددی نسبت داده می‌شود، از جمله کمبود نیروی کار ماهر، موضوعی که به دلیل بحران ناشی از همه‌گیری کووید ۱۹ ادامه دارد. بنابر اعلام مدیران ارشد شرکت استانداردآیرو مستقر در آمریکا، کمبود نیروی کار، به‌ویژه در مورد تکنسین‌ها، همچنان یک نگرانی است. ارائه‌دهندگان خدمات تعمیر و نگهداری اغلب خود را در حال رقابت با خطوط هوایی و سایر شرکت‌های هوایی برای جذب مکانیک‌های باتجربه می‌بینند.

بنابر اعلام مدیر کل بخش تعمیر و نگهداری موتور شرکت ST Engineering مستقر در سنگاپور، این شرکت با این موضوع در شاپ موتور خود نیز روبرو بوده‌است. عدم مهارت و محدودیت‌های زنجیره تامین، به‌عنوان یکی دیگر از مشکلات به جامانده از همه‌گیری کووید ۱۹، یکی از بزرگترین چالش‌های پیش‌روی ارائه‌دهندگان خدمات تعمیر و نگهداری امروزی است.

محدودیت‌های زنجیره تامین

ارائه‌دهندگان خدمات تعمیر و نگهداری به دنبال راه‌هایی برای رسیدگی به محدودیت‌های زنجیره تامین که صنعت را در دو سال گذشته به چالش کشیده‌، بوده‌اند. اخیرا، سازندگان بدنه هواپیما شاهد بوده‌اند که همتایان آنها در حوزه موتور برای همگام‌شدن با افزایش تقاضا تلاش می‌کنند.

به نوبه خود، بازار خدمات پس از فروش تحت تاثیر زمان‌های طولانی‌تر تعمیرات موتور قرار گرفته‌است. مطابق برخی از برنامه‌های نسل جدید، زمان انجام این کار در تعمیرات سنگین، بیش از ۲۰۰ روز است. تامین قطعات همچنان به دلیل بازیابی در استفاده از هواپیما و توسعه خدمات تعمیر و نگهداری همزمان با افزایش تولید موتورها برای پاسخگویی به نیازهای سازندگان هواپیما، همچنان یک محدودیت ظرفیت برای هر تولیدکننده اصلی باقی می‌ماند.

سایر عوامل ناشی از زمان خدمت‌دهی (TAT)، بر خدمات تعمیر و نگهداری موتور و کاربران تاثیر می‌گذارند. یکی از مهم‌ترین چالش‌ها، در دسترس‌بودن موتورهای اجاره‌ای به دلیل افزایش زمان خدمت‌دهی است که خود عمدتا نتیجه کمبود قطعات بوده‌است.

” بخوانید: آماده‌باش شرکت‌های تعمیر و نگهداری موتورهای هوایی تجاری همزمان با رونق‌گرفتن بازار

کاربران تمایل دارند دارایی‌های اجاره‌ای را برای دوره‌های طولانی‌تری نسبت به حالت سنتی حفظ کنند که به نوبه خود باعث کاهش دسترسی به چنین دارایی‌هایی برای مشتریانی می‌شود که سعی می‌کنند از زمین‌گیر شدن هواپیماها اجتناب کنند.

در کوتاه‌مدت، دستیابی به بازه‌های زمانی بهره‌برداری برای خرابی موتور و تعمیر قطعات، چالشی را ایجاد می‌کند که باعث شده شرکت Aero Norway متخصص تعمیر CFM56 مستقر در استاوانگر نروژ، در برنامه‌ریزی خود به ویژه در زمینه‌هایی مانند تعمیرات سریع فعال‌تر شود. اطمینان از یک زمان خدمت‌دهی کوتاه‌مدت، مستلزم آن است که ارائه‌دهندگان خدمات تعمیر و نگهداری همه قطعات را از قبل آماده کرده باشند، به این دلیل که زمان تعمیر طولانی‌مدت می‌تواند منجر به طولانی‌تر شدن زمان خدمت‌دهی شود.

اقلام مورداستفاده بطور مثال برای موتورهای CFM56-7B، کمیاب هستند. اما در حالی که شرکتAero Norway در حال ارزیابی مجدد راهبردهای ذخیره‌سازی قطعات خود است، تقاضای رو به رشدی را تجربه می‌کند. زمان تعمیر قطعات کاهش نمی‌یابد و نیاز به برنامه‌ریزی راهبرد یا ذخیره‌سازی قطعات را ضروری می‌کند. این رویکرد یک راه‌حل مناسب را برای مبادلات بالقوه، مشروط به تایید مشتری تضمین می‌کند.

مشکلات زنجیره تامین بر شرکت GMF AeroAsia مستقر در اندونزی نیز تاثیر گذاشته‌است. بنابر پیش‌بینی این شرکت، نیازهای بیشتری برای مواد و قطعات مختلف موتور، با تمرکز ویژه بر قطعات و قطعات در شرایط تعمیر اساسی افزایش می‌یابد. این افزایش تقاضا احتمالا باعث نگرانی کمبود در جهان می‌شود که می‌تواند بر مدیریت زنجیره تامین این شرکت نیز تاثیر بگذارد. پیش‌بینی می‌شود که این روند در طول دوره بهبودی پس از همه‌گیری از سال ۲۰۲۲ آغاز شد و انتظار می‌رود برای چندین سال در آینده ادامه یابد.

عرضه و تقاضا

شرکت GMF AeroAsia، مانند دیگر شرکت‌ها، چالش‌های مربوط به نیروی کار ماهر و افزایش هزینه‌ها را به‌عنوان مسائل کلیدی در تجارت موتور برجسته می‌کند. هزینه‌های مرتبط با مواد مورداستفاده در تعمیر و نگهداری موتور هواپیما، به ویژه مواردی مانند تیتانیوم و آلومینیوم، در سال‌های اخیر روند صعودی ثابتی را به دلیل افزایش هزینه‌ها و رویدادهای ژئوپلیتیکی مانند جنگ روسیه و اوکراین نشان داده‌است. این شرکت با تامین‌کنندگان مذاکره کرده تا قیمت مواد مطلوب‌تری را تضمین کنند.

از طرفی دیگر، تقاضای رو به رشد، صنعت را در موقعیت مطلوبی برای عبور از چالش‌های مربوط به ظرفیت قرار می‌دهد. انتظار می‌رود بخش عمده‌ای از این وضعیت روبه رشد بر روی بخش موتورهای باریک‌پیکر، به ویژه موتورهای خانواده CFM56 و V2500 نصب‌شده بر روی هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ و ایرباس A320 به ترتیب متمرکز شود و برخی فعالیت‌های جدی برای موتورهای توربوپراپ نیز پیش‌بینی می‌شود.

انتظار می‌رود این شرکت هم در بخش موتورهای توربوپراپ‌ که ناشی از توسعه مستمر آن در آسیا-اقیانوسیه و اروپا است و هم در بازار CFM56-7B، شاهد بهبود اوضاع با موج کوتاه‌مدت موردانتظار در شاپ ویزیت‌ها که با تقاضای اضافی برای هواپیمای بوئینگ بی۷۳۷ نسل آینده (NG) افزایش یافته‌، باشد.

شرکت Aero Norway، افزایش مداوم بازدیدهای تعمیرات اساسی را در چند سال آینده برای موتورهای نسل فعلی پیش‌بینی می‌کند. افزایش تعداد موتورهای CFM56-5B و CFM56-7B و شاپ ویزیت اولیه‌ آنها باعث این روند می‌شود که به دلیل تاثیر کووید۱۹ تا حدودی به تعویق افتاد.

مطابق پیش‌بینی Aero Norway، بازار موتور CFM56-5B مشابه موتور CFM56-7B است. انواع هواپیماهای دیگر نیز با این چالش روبرو هستند و بطور بالقوه باعث ایجاد یک طرح اضطراری برای A320 می‌شود.

تولیدکنندگان اصلی موتور برای تامین ظرفیت اضافی به ارائه‌دهندگان خدمات تعمیر و نگهداری در شبکه‌های خود متکی هستند، به ویژه برای بخش موتورهای هواپیماهای باریک‌پیکر شامل نسل فعلی و هم نسل جدید که مورد دوم برای اولین بار توسط چندین متخصص تعمیر و نگهداری در چند سال گذشته انجام شده‌است. شرکت استانداردآیرو قبلا این فرآیند را با افزودن قابلیت‌های بیشتر در سراسر شبکه خود در ابتدا در آمریکا آغاز کرده‌است.

این شرکت قرار است خطوط خدمات تعمیر و نگهداری موتورهای Leap-1A و Leap-1B محصول شرکت CFM اینترنشنال را در تاسیسات جدید خود در سن آنتونیو راه‌اندازی کند که قرار است در فوریه ۲۰۲۴ فعال شود. شرکت مذکور همچنین در حال افزودن قابلیت‌های تعمیر و نگهداری دیگر برای CFM56-7B از جمله آزمایش کامل موتور در شاپ خود در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی دالاس است.

ادامه تقاضا برای ارائه خدمات سریع در اوج همه‌گیری کووید۱۹ به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافت، به این دلیل که کاربران بازدید از شاپ‌ها را به تعویق انداختند که این عمل بر تصمیم شرکت استانداردآیرو برای راه‌اندازی خط CFM56-7B در دالاس نیز تاثیر گذاشت.

زمان‌های نسبتا طولانی که در حال حاضر برای بازه‌های زمانی بهره‌برداری تجربه می‌شود، در واقع علاقه‌مندی به خدمات سریع را برانگیخته و این به ویژه در مورد موتورهای نسل قدیمی‌تر مانند CFM56 و V2500 با توجه به کاربرانی که به دنبال افزایش طول عمر انواعی از هواپیماها مانند بی NG737 و A320ceo هستند، صادق است تا هواپیماهای نسل جدید را که با خدمات تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی‌نشده مواجه هستند، پوشش دهند.

طی چند سال آینده Aero Norway قصد دارد ترکیب موتورهای فعلی خود را که ترکیبی از انواع موتورهای -۳B، ۵B و ۷B خانواده CFM56 است، با تغییر تدریجی به سمت تمرکز بر موتورهای CFM در هواپیماهای بیNG737 تغییر دهد. این حرکت راهبردی با هدف ایجاد ظرفیت اضافی برای موتورهای با سابقه عملیاتی بالا در مجموعه این شرکت است.

با این حال، شرکت Aero Norway در مورد چالش‌های پیش‌روی متخصصان تعمیر و نگهداری موتور واقع‌بین است. علی‌رغم تلاش‌های آنها برای برنامه‌ریزی راهبردی از پیش برای مواد و بازه‌های زمانی بهره‌برداری، شرایط موجود در رابطه با فروشندگان و در بازارهای پس از فروش ممکن است منجر به افزایش هزینه‌ها و زمان تحویل طولانی‌تر شود.

شرکت GMF AeroAsia ترکیبی از قابلیت‌های خدمات تعمیر و نگهداری موتور هواپیمای باریک‌پیکر و پهن‌پیکر دارد، اما فعالانه بر روی نوع لیپ تمرکز دارد. این یک تصمیم راهبردی است که تا حدی تحت تاثیر بسیاری از ارائه‌دهندگان خدمات تعمیر و نگهداری است که برای توسعه ظرفیت موتور لیپ در چند سال آینده تلاش می‌کنند. به‌علاوه، الزامات مربوط به انطباق با سرویس بولتن که تعویض پره‌های توربین پرفشار CFM56-7B را در ۱۷ هزار سیکل مطابق با عمر موتور الزامی می‌کند، ظرفیت موجود این شرکت را بیشتر خواهد کرد.

شرکت ST Engineering ظرفیت خود را برای خدمات‌رسانی به موتورهای هواپیماهای باریک‌پیکر فعلی و نسل جدید اضافه می‌کند. سال گذشته، این شرکت اعلام کرد که قصد دارد ظرفیت موتور را در محل اصلی خود با بزرگ‌کردن طبقه شاپ و فضای اداری، همراه با امکانات انبارداری اضافی، افزایش دهد. طبق پیش‌بینی این شرکت، انتظار می‌رود در یک تا دو سال آینده، تعداد زیادی بازدید از موتور برای تعمیر و نگهداری CFM56 و پشتیبانی از موتور لیپ وجود داشته باشد.

برنامه موتور توربوفن دنده‌ای PW1000G محصول شرکت پرت‌اندویتنی که در حال حاضر تحت اصلاحات توسط سازمان هواپیمایی کشوری و موافقت تولیدکننده اصلی قرار دارد، از سال گذشته تا سال ۲۰۲۶، سالانه حدود ۳۵۰ موتور را زمین‌گیر می‌کند و همچنین انتظار می‌رود ظرفیت کوتاه‌مدت را نیز تامین کند. بنابر اعلام بخش تعمیر و نگهداری ایبریا که در سال ۲۰۲۲ تاییدیه موتور توربوفن دنده‌ای را دریافت کرد، زمین‌گیرشدن هواپیماها مقدار زیادی از ظرفیت کوتاه‌مدت آن را اشغال می‌کند.

این شرکت در سپتامبر ۲۰۲۳ در مورد برنامه‌های موتور توربوفن دنده‌ای خود اعلام کرد که این یک موتور جدید است و آنها در حال ایجاد یک گردش کار جداگانه برای آن هستند، بنابراین ظرفیت این موتورها بر بقیه شاپ تاثیر نخواهد گذاشت. در همین حال، ارائه دهندگان همچنین ظرفیت را برای نمونه قبلی خود یعنی V2500 تخصیص می‌دهند که حدود ۳۰ درصد از ناوگان موتوری آن هنوز تحت بازدید اولیه از شاپ قرار نگرفته‌اند.

منبع:

aviationweek

#تعمیر و نگهداری موتورهای هوایی 

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها