بازار توربین گاز مشتق از موتور هوایی

رونق بازار توربین گاز مشتق از موتور هوایی

بازار توربین گاز مشتق از موتور هوایی

بازار توربین گاز صنعتی در سال‌های اخیر با فراز و نشیب‌های بسیاری روبرو بوده‌است. در حالی که در دهه گذشته نرخ فروش سالانه توربین‌های گاز صنعتی بر حسب توان خروجی به ۶۰ گیگاوات می‌رسید، در چند سال اخیر این آمار به ۳۰ تا ۴۰ گیگاوات رسیده‌است. در عین حال، سال ۲۰۲۲ شاهد روندی افزایشی بود و توان خروجی مجموع ماشین‌های فروخته‌شده به ۵۰ گیگاوات رسید، اما در سال ۲۰۲۳ این آمار با کاهشی نزدیک به ۱۳ درصد به ۴۴ گیگاوات رسید.

در سال‌های اخیر، رونق قابل‌ملاحظه‌ای در بازار توربین گاز مشتق از موتور هوایی مشاهده شده‌است. سفارش‌های دریافتی برای توربین‌های گاز LM6000 و LM2500 محصول جنرال الکتریک، بیشترین سهم را در این رونق داشته‌اند. در حال حاضر، ناوگان عملیاتی توربین‌های گاز LM2500 و +LM2500 بالغ بر ۲۵۰۰ واحد است. همچنین مجموعا بالغ بر ۱۲۰۰ واحد توربین گاز مشتق از موتور هوایی آمریکایی LM6000 در نقاط مختلف دنیا به کار گرفته شده‌اند.

کاربران مختلف به ویژه در حوزه تولید گاز مایع طبیعی و سایر حوزه‌های نفت و گاز در نقاط مختلف جهان، اقبال قابل‌ملاحظه‌ای را نسبت به توربین‌های گاز +LM2500 و LM6000 نشان داده‌اند. استفاده از توربین گاز LM6000 برای تولید توان نیز با استقبال خوبی روبرو بوده‌است. بر اساس گزارش‌های آماری منتشرشده، طی سه سال گذشته بالغ بر ۶۰ واحد توربین گاز LM6000 فروخته شده‌ که اغلب آن‌ها از نمونه روزآمد +LM6000 PF بوده‌است.

نخستین نمونه‌های خانواده توربین‌ گاز مشتق از موتور هوایی LM6000 در اوایل دهه ۱۹۹۰ به بازار معرفی شد. این توربین گاز صنعتی از موتور توربوفن CF6 محصول جنرال الکتریک مشتق شده‌است. نمونه +PF جدیدترین ارتقای انجام‌شده بر روی این خانواده از توربین‌های گاز مشتق از موتور هوایی است که مراحل توسعه آن در سال ۲۰۱۵ تکمیل شد. بر این اساس، توان خروجی این عضو از خانواده جدید LM6000 به ۵۷.۱ مگاوات افزایش یافته‌است. همچنین بهره‌وری آن در سیکل ساده ۴۰.۸ درصد و در پیکربندی سیکل ترکیبی به ۵۶ درصد رسیده‌است.

منبع:

power-eng

#توربین گاز صنعتی #جنرال الکتریک #توربین گاز مشتق از موتور هوایی

۵ ۱ رای
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها