نیم قرن ساخت موتور هوایی توسط شرکت CFM

ساخت موتور هوایی توسط CFM

پنجاه سال پیش، شرکت آمریکایی جنرال الکتریک و شرکت فرانسوی سافران، شرکت مشترکی با نام CFM اینترنشنال را با هدف تولید و عرضه موتورهای هوایی راه‌اندازی کردند. شرکت CFM، بزرگترین سازنده موتورهای هوایی تجاری دنیا است که بیش از ۳۹ درصد از بازار این حوزه را در اختیار دارد.

ایده محوری برای راه‌اندازی این شرکت، بر اساس یک چشم‌انداز جاه‌طلبانه شکل گرفت. بر این اساس، توسعه یک موتور توربوفن با نسبت گذردهی بالا با هدف بهبود پارامترهای عملکردی، کاهش مصرف سوخت، آلایندگی و صدا و عرضه موتوری کارآمدتر نسبت به رقبا در آن زمان به‌عنوان ماموریت اصلی این شرکت نوپا تعریف شد. حال پس از گذشت نیم قرن از تاسیس این شرکت، مدیران ارشد آن بر این باور هستند که در راستای تحقق اهداف چشم‌انداز اولیه مجموعه خود به درستی عمل کرده‌اند و موفقیت در بازار را به‌عنوان گواه این مدعا اعلام می‌کنند.

محبوبیت محصولات این شرکت به ویژه خانواده موتورهای CFM56 و نسل جدید موتورهای لیپ به گونه‌ای بوده که در حال حاضر هر دو ثانیه یکبار یک پرواز تجاری در جهان با استفاده از موتورهای ساخت این شرکت انجام می‌شود. هم‌اکنون بیش از ۶۷۰ کاربر مختلف از موتورهای ساخت شرکت CFM استفاده می‌کنند و روازنه بطور میانگین هفت میلیون نفر مسافر با استفاده از هواپیماهای مجهز به موتورهای ساخت شرکت  CFMجابجا می‌شوند.

بخوانید: سیطره موتور CFM56 بر صنعت هوانوردی

مجموع ساعات عملیاتی موتورهای خانواده CFM56 و لیپ از مرز ۱،۳ میلیارد ساعت عبور کرده‌است. مصرف سوخت در نمونه‌های جدید موتورهای توربوفن ساخت این شرکت در مقایسه با فناوری دهه ۱۹۷۰، نزدیک به ۴۰ درصد بهبود یافته‌است. پس از تثبیت موفقیت خیره‌کننده خانواده موتورهای CFM56، شرکت سازنده موتور در سال ۲۰۰۸ تصمیم گرفت نمونه روزآمد محصولات خود موسوم به خانواده لیپ را عرضه کند.

اقبال بازار حمل‌و نقل هوایی جهان به موتور لیپ به گونه‌ای بود که در سال‌های نخست عرضه این موتور، تمام رکوردهای قبلی مربوط به موتور CFM56 شکسته شد. از ماه اوت ۲۰۱۶ تاکنون، هواپیماهای مجهز به موتورهای خانواده لیپ بالغ بر۶۰ میلیون ساعت پروازی را در قالب ۲۶ میلیون سیکل پروازی انجام داده‌اند.

در عین حال، شرکت CFM در سال ۲۰۲۱، برای اولین بار از برنامه خود با هدف توسعه یک اثبات‌گر فناوری جدید برای موتور هوایی موسوم به رایز خبر داد. این برنامه جامع توسعه فناوری، مبتنی بر تجربیات شرکت CFM در بیش از نیم قرن فعالیت مستمر در این حوزه است که در قالب آن، موتورهای هوایی نسل آینده مبتنی بر معماری باز، هسته اصلی کوچک و کم‌جا و قابلیت استفاده از ترکیب ۱۰۰ درصدی سوخت پایدار هوانوردی دنبال می‌شود. به نظر می‌رسد در آینده نزدیک، سلطه محصولات شرکت CFM بر صنعت حمل‌و‌نقل هوایی تجاری جهان بدون رقیب باقی بماند.

منبع:

aero-mag

۵ ۱ رای
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها