مدل‌سازی اتصال موتور فن‌ باز و هواپیمای حامل

جنرال‌ الکتریک مدل‌سازی اتصال موتور فن‌ باز و هواپیمای حامل را آغاز می‌کند

مدل‌سازی اتصال موتور فن‌ باز و هواپیمای حامل

جنرال ‌الکتریک قصد دارد در سال ۲۰۲۵، شبیه‌سازی و مدل‌سازی رایانه‌ای اتصال طرح مفهومی موتور فن باز به بال یا بدنه هواپیمای حامل را آغاز نماید. برای اجرای این پروژه، از دو ابررایانه که در زمره پرسرعت‌ترین پردازشگرهای جهان قرار دارند، استفاده می‌کند. این دو ابررایانه با استفاده از بودجه دولت آمریکا در خاک این کشور راه‌اندازی شده‌اند.

شرکت GE Aerospace که مقر اصلی آن در ایالت اوهایو آمریکا قرار دارد، طرح مفهومی موتور فن باز را در قالب یک برنامه جامع موسوم به رایز توسعه می‌دهد. عنوان رایز برای این برنامه، مخفف عبارت نوآوری تحول‌آفرین برای موتورهای پایدار است. دو ابررایانه مورداشاره، با حمایت مالی وزارت انرژی آمریکا ساخته شده‌اند و در آزمایشگاه ملی آرگون در ایالت ایلینوی و همچنین آزمایشگاه ملی اوک ریج در ایالت تنسی واقع شده‌اند. سازمان فضایی آمریکا ناسا و شرکت بوئینگ در پروژه مذکور جنرال ‌الکتریک را همراهی می‌کنند.

هدف اصلی این پروژه مطالعاتی شامل شبیه‌سازی و مدل‌‌سازی‌های گسترده رایانه‌ای، بر ارزیابی چالش‌های پیش‌رو برای یکپارچه‌سازی موتور فن باز در پیکر‌بندی اتصال به بال هواپیمای حامل تمرکز دارد. برنامه رایز توسط شرکت CFM اینترنشنال هدایت می‌شود که حاصل سرمایه‌گذاری مشترک جنرال ‌الکتریک آمریکا و سافران فرانسه است.

ببینید: موتورهای توربوفن دنده‌ای و تاثیر آنها بر بازار جهانی صنعت هوانوردی

ادعا شده که بهره‌وری موتور فن باز که در قالب برنامه رایز توسعه می‌یابد، در مقایسه با موتورهای توربوفن امروزی ۲۰ درصد بیشتر است. انتظار می‌رود نخستین نمونه عملیاتی این طرح مفهومی، در میانه دهه ۲۰۳۰ وارد بازار حمل‌و‌نقل هوایی شود و بر روی جت‌های مسافربری باریک‌پیکر نصب می‌شود. حذف ناسل و سطوح پوششی در قسمت فن، برای این طرح مفهومی جدید نسبت به موتورهای توربوفن متداول منجر به کاهش وزن و همچنین نیروی پسا شده و امکان استفاده از فن‌های بزرگتر با هدف کاهش مصرف سوخت فراهم شده‌است.

در عین ‌حال، به خاطر عدم وجود پوشش در اطراف فن‌ موتور در طرح مفهومی موتور فن‌ باز، برای جلوگیری از وارد‌آمدن صدمه به بدنه هواپیما در حین بروز نقص فنی برای موتور، باید تدابیری شامل تقویت پوسته بدنه اندیشیده شود که تبعا منجر به افزایش وزن هواپیما می‌شود. به هر حال به نظر می‌رسد که توسعه طرح مفهومی موتور فن باز برای سال‌های پیش‌رو ادامه خواهد داشت و اگر شرکت CFM در چارچوب این برنامه موفق به اثبات کارآمدی و بهره‌وری آن شود، شانس خوبی برای ورود به بازار صنعت حمل‌و‌نقل جهان در دهه آینده خواهد داشت.

 منبع:

flightglobal

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها