پرواز هواپیمای منطقهای ایلیوشن ۱۱۴ با موتور بومی
سومین فروند از نمونههای آزمایشی هواپیمای مسافربری منطقهای ایلیوشن ۳۰۰-۱۱۴ مجهز به موتور توربوپراپ TV7-117ST-01، نخستین پرواز خود را انجام داد. این موتور توسط شرکت کلیموف وابسته به اتحادیه موتورسازان روسیه UEC ساخته شدهاست. پیش از این، دو فروند دیگر از این هواپیما، به برنامه آزمایش پروازی با هدف دریافت گواهینامه صلاحیت پروازی پیوسته بودند.
دومین فروند از این هواپیمای آزمایشی، در نخستین پرواز فروند سوم آن را همراهی کرد. دومین فروند آزمایشی ایلیوشن ۱۱۴ تاکنون در قالب ۱۰۰ پرواز، بیش از ۲۸۰ ساعت پرواز کردهاست. بنابر ادعای وزارت صنعتوتجارت روسیه، در ساخت این هواپیمای توربوپراپ منطقهای، از قطعات، تجهیزات و سامانههای روسی استفاده شدهاست.
بخوانید: “آزمایش پروازی موتور PD-8 با استفاده از بستر پرنده ایلیوشن ۷۶“
موتور TV7-117ST-01 که نیروی پیشران این هواپیما را تامین میکند، در دسامبر سال ۲۰۲۲، گواهینامه نوع را از سازمان هواپیمایی کشوری روسیه دریافت کرد. ترکیب این موتور و پروانه جدید AV112-114، نیروی پیشرانی معادل ۴ تن برای این پرنده روسی تامین میکند. حداکثر ظرفیت حمل مسافر ایلیوشن ۱۱۴، معادل ۶۸ سرنشین است و قرار است جایگزین نمونه قدیمیتر آنتونوف۲۴، هواپیماهای ATR-42/72، هواپیمای Q-300 بمباردیه و CRJ-100/200 شود.
منبع: