موتور اولترافن رولزرویس

رولزرویس برنامه تست موتور اولترافن را تقویت می‌کند

برنامه تست موتور اولترافن رولزرویس

رولزرویس قصد دارد تا سال ۲۰۲۸، دو نمونه از موتور اثبات‌گر فناوری اولترافن را تولید کند. این دو نمونه شامل نسخه ویژه نصب بر روی جت مسافربری باریک‌پیکر و نسخه ویژه نصب بر روی هواپیماهای مسافربری پهن‌پیکر هستند. شرکت رولزرویس بر اساس نیروی پیشران مختلف، این دو موتور را با نام‌های اولترافن۳۰ و اولترافن۸۰ نام‌گذاری کرده‌است. این شرکت، توسعه مجدد معماری موتور توربوفن دنده‌ای را در دستور کار قرار داده تا طراحی آن را چه برای نصب بر روی یک هواپیمای کاملا جدید و چه به‌عنوان گزینه‌ای برای تعویض موتور هواپیماهای موجود در آینده آماده کند. رولزرویس سال گذشته اعلام کرده بود که قصد دارد برنامه آزمایشی اولترافن را از سر بگیرد.

در سال ۲۰۲۳، آزمایش‌های زمینی نمونه‌ اثبات‌گر فناوری اولیه‌ موتور ویژه نصب بر روی هواپیماهای پهن‌پیکر با نیروی پیشران در حدود ۸۵ هزار پاوند پس از حدود ۷۰ ساعت زمان عملیاتی به پایان رسید. بنابر اعلام رولزرویس، این شرکت اکنون در حال بازسازی موتور مذکور است و قصد دارد تا پایان سال آزمایش‌ها را دوباره آغاز کند. تغییرات چشمگیری در موتور اعمال نشده، اگرچه مواردی مانند فاصله نوک پره‌ها بهینه‌سازی شده‌اند. با این حال، به‌صورت هم‌زمان، شرکت رولزرویس کار طراحی اولیه نمونه کوچک‌شده از این موتور را که برای کاربرد در هواپیماهای باریک‌پیکر آینده در نظر گرفته شده، آغاز کرده‌ و انتظار می‌رود تا پایان ماه جاری به اتمام برسد.

ببینید:مروری بر پروژه توسعه موتور اولترافن رولزرویس

رولزرویس قصد دارد تا نمونه اثبات‌گر فناوری اولترافن۳۰‌ را تا سال ۲۰۲۸ بسازد و تا پایان همان سال، آزمایش‌های زمینی موتور را آغاز کند. پروازهای آزمایشی نیز ممکن است در پایان دهه جاری میلادی انجام شوند. بنابر اعلام این شرکت، قطر فن این موتور، بزرگ‌تر از موتورهای فعلی هواپیماهای باریک‌پیکر خواهد بود و به حدود ۲۲۸ سانتی‌متر خواهد رسید. در مقایسه، قطر فن موتور نسل فعلی پرت‌اندویتنی PW1100G برابر با ۲۰۶ سانتی‌متر است. علاوه بر آن، نیروی پیشران موتور مذکور نیز در محدوده‌ای بالاتر از ۳۰ هزار پاوند خواهد بود و نسبت گذردهی نیز به حدود ۱۵ افزایش خواهد یافت، در حالی که این نسبت در موتورهای توربوفن ‌دنده‌ای نسل فعلی حدود ۱۰ تا ۱۲ است.

ایرباس علاقمندی خود برای توسعه نسل جدید جت مسافربری باریک‌پیکر برای جایگزینی خانواده A320neo را اعلام کرده‌است. انتظار می‌رود در صورت تحقق این برنامه، نخستین نمونه‌ها تا سال ۲۰۳۵ عملیاتی شوند. رولزرویس کماکان به‌دنبال شریک صنعتی برای پروژه اولترافن می‌گردد. الگوی شرکت‌های راهبردی در صنعت موتور هوایی پیش‌تر توسط جنرال الکتریک و پرت‌اندویتنی به‌عنوان دو رقیب اصلی رولزرویس با موفقیت انجام شده‌است.

منبع:

flightglobal

 

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest


0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها