توقف فروش موتور توربوفن تجاری آمریکایی
وزارت بازرگانی آمریکا، فروش بخشی از تجهیزات هوایی ساخت آمریکا به چین را متوقف کردهاست. از این میان میتوان به موتور توربوفن تجاری LEAP1-C محصول شرکت CFM International اشاره کرد. شرکت چینی کومک این موتور را برای تامین نیروی پیشران جت مسافربری باریکپیکر C919 انتخاب کردهاست. این گزارش نخستین بار توسط نیویورک تایمز به نقل از منابع رسمی مطلع منتشر شد. مدیران ارشد وزارت بازرگانی آمریکا در گفتگو با رویترز این خبر را تایید کرده و از تعلیق مجوز صادرات محصولات حساس و راهبردی در حوزه هوایی به چین خبر دادند.
در عین حال، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن در واکنش به این خبر، اقدام آمریکا را سواستفاده از سیاست کنترل صادرات برای فشار به اقتصاد کشور متبوعش قلمداد کرد. چین سالها برای توسعه جت مسافربری منطقهای بومی قابل رقابت با محصولات بوئینگ و ایرباس تلاش کردهاست. هواپیمای C919 نخستین محصول چینی در این رده به میزان قابلملاحظهای به تجهیزات خارجی متکی است.
بخوانید: “موتور توربوفن سبک جدید رولزرویس در آستانه دریافت تاییدیه“
چین برای ساخت آنها از شرکتهای داخلی خواسته تا با شرکتهای پیشتاز بینالمللی در این حوزه مانند کالینز، هانیول، پارکر و غیره شراکت کنند. تامین موتور بهعنوان یکی از چالشهای اصلی در این پروژه شناخته میشود که چین برای حل آن دست به دامن شرکت CFM International شدهاست. این شرکت حاصل سرمایهگذاری مشترک جنرال الکتریک آمریکا و سافران فرانسه است.
موتور توربوفن LEAP1-C با گذردهی بالا جز معدود سامانههای هواپیمای C919 است که بطور کامل در خارج از خاک چین تولید میشود. شرکتهای هواپیمایی چینی، بهرهبرداری عملیاتی از هواپیمای C919 از سال ۲۰۲۳ را آغاز کردهاند. در عین حال، چین تلاش برای دریافت گواهینامه صلاحیت پروازی این جت مسافربری از سازمان ایمنی هوانوردی اروپا یاسا و اداره هوانوردی فدرال آمریکا FAA را با هدف گشایش بازارهای صادراتی دنبال میکند.
منبع: