موتورهای گازی وارتسیلا

وارتسیلا موتورهای گازی ۴ تا ۹ مگاواتی را برای فشرده‌سازی گاز معرفی کرد

موتورهای گازی ۴ تا ۹ مگاواتی وارتسیلا

با توجه به افزایش تقاضای جهانی برای گاز طبیعی و پیش‌بینی رشد ۵۰ درصدی آن تا سال ۲۰۳۰، شرکت وارتسیلا موتورهای گازی محبوب خود از سری ۳۴SG را به بازار کمپرسور گاز معرفی کرده‌است. این موتورهای گازی وارتسیلا با توان خروجی ۴۰۵۰ تا ۹۰۰۰ کیلووات، بهبود قابل‌توجهی در هزینه‌های چرخه عمر برای مالکان و کاربران کمپرسور به همراه دارند. کاربردهای معمول این موتورها شامل خطوط انتقال گاز و تاسیسات ذخیره‌سازی گاز است.

برای نمونه، در یک سامانه‌ محرک کمپرسور با توان ۹۰۰۰ کیلووات، مالکان با استفاده از موتور گازی ۳۴SG وارتسیلا می‌توانند انتظار کاهش ۲۰ تا ۴۰ درصدی هزینه‌های چرخه عمر نسبت به سایر محرک‌های اصلی موجود در بازار داشته باشند. این صرفه‌جویی حتی در مقایسه با سامانه‌های قدیمی‌تر بیشتر خواهد بود که در نتیجه، ارتقا و جایگزینی سامانه‌ها را به گزینه‌ای جذاب تبدیل می‌کند.

موتورهای سری ۳۴SG وارتسیلا در سه مدل زیر عرضه می‌شوند:

  • مدل ۹ سیلندر خطی (۹L34SG) با توان ۴۰۵۰ کیلووات،
  • مدل ۱۶ سیلندر (۱۶V34SG) با توان ۷۲۰۰ کیلووات،
  • مدل ۲۰ سیلندر (۲۰V34SG) با توان ۹۰۰۰ کیلووات.

سرعت نامی این موتورها برابر با ۷۵۰ دور بر دقیقه است.

در مقایسه با توربین‌های گاز که معمولا برای تامین نیروی محرک مجموعه‌های کمپرسور در این بازه‌ توان استفاده می‌شوند، موتورهای ۳۴SG وارتسیلا دارای مصرف سوخت گاز بسیار کمتر و نسبت کاهش توان بیشتری هستند.

بازده کامل بار این موتورها ۴۶٫۳ درصد است با نرخ حرارتی (۵۴۹۳ BTU/hph) و قابلیت کاهش سرعت تا ۳۰ درصد (تا ۵۲۵ دور بر دقیقه) و کاهش گشتاور تا ۷۰ درصد را دارند. همچنین، بازده موتور و میزان آلایندگی گازهای خروجی در تمام بازه‌ بار تقریبا ثابت باقی می‌مانند.

بخوانید: تجهیزات وارتسیلا در نیروگاه ۳۰ مگاواتی نیجریه نصب می‌شود

موتور ۳۴SG وارتسیلا، دارای میزان آلایندگی بسیار پایینی است. مقدار ناکس در تمام محدوده‌ سرعت و گشتاور، زیر ۵۰۰ میلی‌گرم بر متر مکعب نرمال در ۵ درصد اکسیژن باقی می‌ماند.

موتور محرک کمپرسور ۳۴SG وارتسیلا بر پایه‌ خانواده‌ای از موتورها یعنی خانواده‌ ۳۲ وارتسیلا که شهرت جهانی دارد، ساخته شده و کارایی آن به‌خوبی اثبات شده‌است. در مجموع، شرکت وارتسیلا بیش از ۵ هزار دستگاه موتور از انواع ۳۲ و ۳۴ تحویل داده‌است. این رقم معادل بیش از ۲۰ هزار مگاوات توان نصب‌شده در سطح جهان است که وارتسیلا را به رهبر بی‌رقیب بازار در این رده از موتورها تبدیل کرده‌است.

موتور جدید مخصوص محرک کمپرسور، از نسل دوم موتور ۳۴SG مشتق شده که در سال ۲۰۰۱ جایگزین نسل اول این موتور شد. این نسل از موتور در ابتدا در سال ۱۹۹۵ معرفی شده بود. از زمان ورود نسل دوم موتور ۳۴SG به بازار تولید برق، بیش از ۳۰۰ دستگاه از این موتور به فروش رفته که معادل ۲۵۰۰ مگاوات توان نصب‌شده است.

موتور ۳۴SG وارتسیلا به یک سامانه کنترل الکترونیکی کامل برای تمامی عملکردهای اصلی موتور از جمله تغذیه گاز، جریان هوای ورودی، کنترل جریان گاز سوخت، کنترل جداگانه هر سیلندر و سامانه جرقه‌زنی مجهز است. با این سطح از کنترل جامع بر عملکردهای حیاتی موتور، امکان بهینه‌سازی عملکرد موتور در کل محدوده‌ عملیاتی فراهم می‌شود.

بخوانید: کاهش سود علیرغم افزایش فروش وارتسیلا در سال ۲۰۲۲

به‌عنوان یک موتور پرقدرت واقعی، موتور ۳۴SG برای کاربردهای مداوم با بار بالا مانند تامین نیروی محرکه کمپرسورهای گاز در خطوط انتقال بسیار مناسب است. فواصل بین تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده نیز طولانی هستند، برای مثال، فاصله‌ ۲۴ هزار ساعت کارکرد بین تعمیرات اساسی سرسیلندر و پیستون پیش‌بینی شده‌است.

موتورهای جدید محرک کمپرسور با بهره‌مندی از شبکه‌ گسترده‌ و جهانی پشتیبانی میدانی و قطعات یدکی مخصوص‌ وارتسیلا پشتیبانی می‌شوند. همچنین، وارتسیلا خدمات و قراردادهای پشتیبانی بلندمدت ارائه می‌دهد که بر اساس نیازهای خاص مشتریان تنظیم شده‌اند.

منبع:

power-technology

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest


0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها