توربین گاز کلاس اف

توربین گاز آمونیاک‌سوز؛ زمینه همکاری آمریکا و ژاپن برای کلاس اف

توربین گاز آمونیاک‌سوز به‌عنوان راهکاری نوین برای کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن در تولید انرژی مطرح شده‌است. گروه صنعتی ژاپنی IHI و شرکت آمریکایی GE Vernova، از راه‌اندازی یک مرکز جدید آزمایش احتراق بزرگ مقیاس در هیوگو ژاپن خبر می‌دهند. این اقدام گاهی مهم در تجاری‌‌سازی طرح استفاده از ترکیب صددرصدی آمونیاک به‌عنوان سوخت توربین گاز تا سال ۲۰۳۰ را فراهم می‌آورد.

بنابر اعلام مدیران پروژه، امکان انجام آزمایش استفاده از سوخت آمونیاک برای محفظه احتراق در مقیاس واقعی در این مرکز فراهم خواهد شد. آزمایش مذکور قرار است تا پایان تابستان سال جاری میلادی در این مرکز انجام شود.

بخوانید: توربین‌های گاز با سوخت آمونیاک؛ به‌روزرسانی فناوری و روند استقرار

گروه صنعتی ژاپنی IHI و شرکت آمریکایی GE Vernova، توافقنامه‌ای را در ژانویه ۲۰۲۴ در این زمینه به امضا رساندند. هدف نهایی از آن، دستیابی به یک سامانه احتراقی استاندارد برای توربین‌های گاز کلاس اف با قابلیت استفاده از ترکیب صددرصدی آمونیاک به‌عنوان سوخت اعلام شده‌است. بر اساس هدف‌گذاری انجام‌شده، این محفظه احتراق استاندارد آمونیاک‌سوز باید تا سال ۲۰۳۰ به‌عنوان محصول تجاری آماده شود. این محصول برای نصب بر روی توربین‌های گاز کلاس اف شامل نمونه‌های ۶F.03 ،۷F و ۹F در نظر گرفته شده‌است.

گزارش‌های خبری نشان می‌دهد سابقه همکاری چشم بادامی‌ها و آمریکایی‌ها در این حوزه قدیمی‌تر است. دو طرف در بهار ۲۰۲۱، تفاهم‌نامه‌ای تحت عنوان نقشه راه توسعه توربین گاز آمونیاک‌سوز به امضا رساندند. محورهای اصلی این تفاهم‌نامه کسب‌وکاری شامل مطالعات امکان‌سنجی و ارزیابی بازار برای استفاده از آمونیاک به‌عنوان سوخت توربین‌های گاز نیروگاهی با تمرکز بر بازار ژاپن و آسیا بود. مطالعه چالش‌های فناورانه در توسعه توربین گاز آمونیاک‌سوز نیز به‌عنوان کلیدی‌ترین حوزه‌های همکاری موردتوجه قرار گرفته‌است.

<span “>منبع:

<span”>powermag.com

۵ ۱ رای
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest


0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها