موتور هواپیمای باریک‌پیکر

رولزرویس به کلوپ سازندگان موتور هواپیمای باریک‌پیکر برمی‌گردد

رولزرویس سازنده نام‌آشنای موتورهای هوایی، پس ‌از یک دهه قصد دارد مجددا به جرگه تولیدکنندگان موتور هواپیمای باریک‌پیکر برگردد. تا پیش ‌از این، راهبرد رولزرویس بر توسعه و تولید این موتورهای توربوفن سنگین برای نصب بر روی هواپیماهای پهن‌پیکر متمرکز بود.

اخیرا بر اساس ارزیابی روندهای آینده‌نگر بازار صنعت هوایی، این شرکت انگلیسی تصمیم گرفته تولید موتورهای توربوفن کوچک برای نصب بر روی هواپیماهای باریک‌پیکر و کوتاه‌برد را نیز مجددا در دستور کار قرار دهد. این تصمیم رولزرویس از حمایت قاطع دولت انگلستان نیز برخوردار است. بر این اساس، رولزرویس مذاکره با شرکای مختلف صنعتی را آغاز کرده‌است. علاوه بر آن، در حال بررسی امکان راه‌اندازی یک شرکت مشترک با پرت‌اندویتنی در این زمینه است.

رولزرویس در چند سال اخیر، برنامه توسعه خانواده موتور اولترافن را با جدیت دنبال کرده‌است. بنابر اعلام مدیران ارشد این شرکت انگلیسی، بودجه لازم برای تکمیل این پروژه، چهار میلیارد دلار برآورد شده‌است. انتظار می‌رود آزمایش زمینی نمونه اثبات‌گر فناوری موتور اولترافن ویژه نصب بر روی جت مسافربری باریک‌پیکر، در سال ۲۰۲۸ آغاز شود.

موتور هواپیمای باریک‌پیکر

در سال‌‌های دورتر، این شرکت موتورهای توربوفن سبک همچون RB211-535 را برای نصب بر روی هواپیمای بوئینگ ۷۵۷ تولید می‌کرد. همچنین تولید و عرضه خانواده موتورهای توربوفن Tay جهت تامین نیروی پیشران جت مسافربری منطقه‌ای فوکر۱۰۰ توسط رولزرویس انجام می‌شد. همچنین موتور BR715 محصول این شرکت برای جت مسافربری باریک‌پیکر بوئینگ ۷۱۷ نیز نصب شده‌است.

بخوانید: هواپیماهای باریک‌پیکر محرک تعمیر و نگهداری موتورهای هوایی

چالش رقابتی بزرگ پیش‌روی رولزرویس

علاوه‌ بر این، رولزرویس بعنوان یکی ‌از موسسان کنسرسیوم موتورهای هوایی بین‌المللی موسوم به IAE است که خانواده موتورهای V2500 را جهت نصب بر روی نمونه‌های مختلف هواپیمای A321ceo و همچنین هواپیماهای باریک‌پیکر MD-90 تولید و عرضه می‌کرد. رولزرویس در سال ۲۰۱۱، از این کنسرسیوم خارج شد. با ورود مجدد رولزرویس به این بازار، عرصه رقابت با پرت‌اندویتنی و CFM اینترنشنال داغ‌تر می‌شود. شرکت CFM اینترنشنال حاصل سرمایه‌گذاری مشترک شرکت آمریکایی جنرال ‌الکتریک و شرکت فرانسوی سافران است که بعنوان یکی ‌‌از اصلی‌ترین تولیدکنندگان موتورهای توربوفن سبک ویژه نصب بر روی هواپیمای مسافربری باریک‌پیکر جهان شناخته می‌شود.

خانواده هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ و ایرباس ۳۲۰ بعنوان دو هواپیمای باریک‌پیکر، پرفروش‌ترین جت‌های مسافربری ساخت این دو غول هواپیماساز جهان بشمار می‌روند. علاوه بر این، ایرباس به دنبال جایگزین برای خانواده هواپیماهای ایرباس ای۳۲۰ است که انتظار می‌رود از نیمه دوم دهه ۲۰۳۰ عملیاتی شود. بر این اساس، بازار موتور هواپیمای باریک‌پیکر در دهه‌های پیش‌رو بسیار جذاب خواهد بود. رولزرویس امیدوار است با موفقیت در پروژه توسعه موتور اولترافن بتواند سهم قابل‌توجه از این بازار را از آن خود کند.

منبع:

simpleflying.com

۵ ۱ رای
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها