سوپرجت روسی بهعنوان جدیدترین جت مسافربری منطقهای این کشور، نخستین پرواز دوربرد خود را انجام داد. نمونه جدید سوخو سوپرجت با استفاده از قطعات و مجموعههای ساخت شرکتهای روسی تولید شدهاست. یکی از چالشهای اصلی در این پروژه، جایگزینی موتور سام۱۴۶ با نمونه روسی PD-8 است.
موتور سام۱۴۶ توسط شرکت پاورجت توسعه یافته که حاصل سرمایهگذاری مشترک شرکت فرانسوی سافران و شرکت روسی ساتورن است. با توجه به فناوریهای بکاررفته در این موتور، عملا باید آن را یک موتور غربی دانست. اتحادیه موتورسازان روسیه UEC، وابسته به هلدینگ فناوری دولتی روستک، متولی توسعه موتور توربوفن بومی سبک PD-8 برای جایگزینی سام۱۴۶ بودهاست.
آغاز مرحله جدید آزمایشهای پروازی سوپرجت روسی
نمونه آزمایشی سوپرجت جدید کاملا روسی با شماره سریال ۹۷۰۰۳، این پرواز دوربرد با مسافت بیش از ۶ هزار کیلومتر را با استفاده از موتورهای PD-8 انجام داد. مدت زمان پرواز ۹ ساعت و سقف پرواز هواپیما در این مسیر ۳۶ هزار پا اعلام شدهاست. همچنین این جت منطقهای روسی، در پرواز مذکور تا سرعت ۰.۷۸ ماخ شتاب گرفت.
بخوانید: “نخستین پرواز سوخو سوپرجت۱۰۰ مجهز به موتور PD-8“
سوپرجت روسی این پرواز را از فرودگاهی در شرق دور روسیه آغاز کرد و پس از تکمیل آن، در مرکز تحقیقات هوانوردی ژوکوفسکی در مسکو به زمین نشست. با هدف ارزیابی دقیقتر سامانهها و اجزا، این هواپیما پس از این پرواز دوربرد، به مرکز تحقیقات شرکت یاکولِوا منتقل شد. همچنین این هواپیمای آزمایشی برای تکمیل برنامههای آزمایش صلاحیت پروازی آماده خواهد شد.
نخستین آزمایش پروازی موتور بومی PD-8 نصبشده بر روی سوخو سوپرجت، در ۲۳ آوریل ۲۰۲۵ انجام شد. هواپیمای آزمایشی با شماره سریال ۹۷۰۰۳، بهعنوان سومین نمونه پیشتولیدی از سوپرجت روسی پس از انجام اولین پرواز دوربرد با موتور PD-8، به ناوگان هواپیماهای تولیدشده برای برنامه ارزیابی صلاحیت پروازی میپیوندد.
موتور توربوفن PD-8 با نیروی پیشران ۸ تن برای نصب بر روی نمونههای جدید جت منطقهای سوخو سوپرجت و همچنین هواپیمای دوزیست بریف Be-200 توسعه یافتهاست. توسعه موتور PD-8 توسط شرکت ساتورن وابسته به اتحادیه موتورسازان روسیه انجام میشود. بنابر ادعای این مجموعه، تجربیات بدستآمده در توسعه موتور توربوفن PD-14 در توسعه موتور PD-8 بکار گرفته شدهاست.
منبع: