موتور لیپ در جدیدترین هشدار ایمنی صادرشده توسط اداره ایمنی حملونقل هوایی آمریکا موردتوجه قرار گرفتهاست. بر اساس این سند، مشکل فنی جزئی در موتور توربوفن لیپ ۱B محصول شرکت CFM اینترنشنال نصبشده بر روی جت مسافربری بوئینگ ۷۳۷مکس ممکن است منجر به ورود دود به کابین خلبان و یا کابین مسافرها شود.
بر این اساس، اداره ایمنی حملونقل آمریکا از نهادهای قانونگذار مرتبط و همچنین شرکتهای بوئینگ و CFM درخواست کرده برای کاهش این ریسک اقدامات لازم را انجام دهند. مشکل فنی مذکور مربوط به تجهیز کاهش بار موسوم به LRD موتور است که در زمان وقوع مشکل جدیتر همانند جداشدن پره فن فعال میشود. فعالشدن این تجهیز باعث تولید دود و ورود آن به کابین خلبان و مسافران نیز میشود.
در گزارش اخیر از اداره هوانوردی فدرال آمریکا و آژانس ایمنی هوانوردی اروپا خواسته شده امریه صلاحیت پروازی لازم برای ارتقا نرمافزار موتور لیپ ۱B را با درنظرگرفتن مشکل فنی مورد اشاره صادر کنند. همچنین از این دو نهاد اصلی قانونگذار هوانوردی جهان خواسته شده احتمال بروز مشکل برای نمونههای لیپ ۱A و لیپ ۱C از خانواده موتور توربوفن لیپ نیز بررسی شود. موتور لیپ ۱A نیروی پیشران هواپیمای ایرباس A320 نئو را تامین میکند و نمونه لیپ ۱C بر روی جت مسافربری C919 ساخت شرکت چینی کومک نصب شدهاست.
بخوانید: “روند تولید موتور لیپ در یک دهه اخیر“
تحلیلگران صنعت حملونقل هوایی امیدوارند این مشکل فنی بهظاهر ساده بر دردسرهای پایانناپذیر هواپیمای ۷۳۷ مکس اضافه نشود. تجهیز LRD بهگونهای طراحی شده که بخش فن موتور را از پایه نگهدارنده آن مجزا میکند تا ارتعاشات ناشی از نابالانسی در صورت وقوع مشکلاتی مانند جداشدن پره فن یا برخورد پرنده و اشیا بیرونی به آن به سایر اجزای موتور آسیب نرساند.
گزارش اداره ایمنی حملونقل آمریکا به یک حادثه مربوط به هواپیمای ۷۳۷مکس ۸ شرکت هواپیمایی Southwest در اواخر دسامبر ۲۰۲۳ اشاره دارد که در جریان آن برخورد عقاب به پره فن موتور لیپ ۱B این هواپیما منجر به ارتعاش شدید و در نتیجه فعالشدن تجهیز LRD شد. فعالشدن این تجهیز باعث میشود روغن جمعشده در اطراف آن با قطعات بخش داغ موتور برخورد کرده و در نتیجه دود تولید شود.
منبع: