شرکت جنرال الکتریک در روزهای آغازین مهرماه تائید کرد که مشکل اکسیداسیون پرههای توربین گاز 9افبی موجب شده تا شرکت اکسلون، بهرهبردار این ماشین در ایالت تگزاس آمریکا، مجبور به خاموش کردن چهار ماشین خود شود. شرکت جیئی تاکید دارد که تعداد کل ماشینهای فروختهشده از این نمونه، تنها یک درصد مجموع 7500 توربین گاز محصول این شرکت را تشکیل میدهند که هماکنون توسط مشتریان مختلف در نقاط گوناگون جهان مورد بهرهبرداری قرار گرفتهاند. اولین ماشین 9افبی در سال 2003 توسط جیئی فروخته شد.
توربین گاز 9افبی در کلاس اف دستهبندی میشود که در این رده، تولیدکنندگان قطعات اصلی (اوئیام) حضور پررنگی در بازار دارند. نخستین بار، بروز مشکل ناشی از اکسیداسیون پرههای این ماشین، در صفحه شخصی مدیرعامل بخش تولید انرژی شرکت جیئی در شبکه اجتماعی حرفهای لینکدین رسانهای شد. در عین حال، گزارشهای رسانهای حاکی از آن است که علیرغم از رده خارج شدن چهار واحد عملیاتی از این ماشین در تگزاس، بیش از 10 واحد دیگر در نقاط مختلف آمریکا در چرخه عملیاتی فعال هستند. نام جدیدتر توربین 9افبی امروز، 9اف.05 میباشد.
منبع:
*مشکل پرههای متحرک گریبانگیر توربینهای گازی بیشتری میشود