سی­‌اف‌­ام56 با نام نظامی اِف108 شامل خانواده­‌ای از موتورهای توربوفن دو محوره با نسبت کنارگذر بالا می­‌باشد که هم کاربردهای تجاری دارند و هم نظامی. طیف محصولات سی­‌اف‌­ام56، محدوده نیروی پیشران بین حدود 18000 تا 34000 پوند را پوشش می­‌دهند. از سال 2015، تنها موتورهای سی­‌اِف‌­اِم56-5بی (مورداستفاده در هواپیمای ایرباس320سِئو) و موتور سی­‌اِف‌­اِم56-7بی (مورداستفاده در هواپیمای بوئینگ 777 اِن­‌جی) هنوز در خط تولید هستند.

سی‌اِف‌اِم56-5بی

سی‌­اِف­‌اِم56-5بی

نام‌گذاری شرکت سی­‌اِف‌­اِم اینترنشنال و محصول سی­‌اِف­‌اِم56 با ترکیب نام­‌های دو موتور تجاری از دو شرکت مادر یعنی سی­‌اِف6 از جنرال الکتریک (از آمریکا) و اِم56 از اسنِکما (یا سافران از فرانسه) شکل گرفته‌است. اسنِکما توربین فشار پایین را تولید کرده که فن موتور سی­‌اف‌­ام56 را به حرکت در می‌­آورد. فن را هم شرکت سافران (نام جدید شرکت اسنِکما) تولید کرده‌است. اما شرکت جنرال الکتریک هسته موتور را ارائه کرده که برگرفته از موتور توربوفن اِف101 (موتور هواپیمای بمب افکن بی1 لَنسِر) می­‌باشد.

موتور اِف101-جی‌ئی-102

موتور اِف101-جی­‌ئی-102
سازنده جنرال الکتریک
سال تولید 1983
کاربرد بی-1بی، لاکهید یو2/تی‌­آر-1؟
ترکیب‌­بندی دو محوره، 2/-/1/9/-/2
قطر فن 1.135 متر، 44.7 اینچ
قطر موتور 1.402 متر، 55.2 اینچ
طول 4.59 متر، 180.7 اینچ
وزن 2018 کیلوگرم، 4449 پاوند
شرایط سطح دریا
نیروی پیشران 77355 نیوتن، 17390 پاوند
نیروی پیشران با پس­‌سوز 136916 نیوتن، 30780 پاوند
مصرف سوخت ویژه 105×1.59 کیلوگرم بر ثانیه بر نیوتن
مصرف سوخت ویژه با پس‌­سوز 105×6.97 کیلوگرم بر ثانیه بر نیوتن
دبی 161.5 کیلوگرم بر ثانیه
نسبت کنار گذر 1.91
نسبت فشار فن 2.31
نسبت فشار کل 26.8
دمای خروجی توربین 1672 درجه کلوین

موتور اِف101، در ابتدا به منظور برنامه هواپیمای راهبردی پیشرفته آمریکا یعنی بی-1اِی توسعه یافت و چهار فروند از این هواپیما که در طول برنامه توسعه ساخته شدند را بین سال های 1970 تا 1981 به پرواز درآورد. این موتور، اولین موتور جی‌­ئی در کلاس 30 هزار پاوند بود که پس­‌سوز داشت. اگرچه برنامه تولید بی-1اِی در سال 1977 خاتمه یافت، اما بعداً برنامه تولید 100 فروند بی-1بی منجر به قرارداد جی­‌ئی برای توسعه موتورهای توربوفن اِف101-102 گردید.

اولین نمونه این موتور که ویرایش ارتقاءیافته‌­ای از موتور قبلی بود، در سال 1983 تحویل شد و برنامه تست‌­های هواپیما، از سال 1984 آغاز گردید. نیروی هوایی آمریکا، اولین هواپیما را در سال 1985 تحویل گرفت و آخرین موتور از مجموع 469 موتور در دسامبر 1987 تولید شد.

لازم به توضیح است که موتورهای اِف110 و اِف118 هم با استفاده از هسته همان موتور و اضافه کردن سامانه فشار پایین جدید برای برآوردن الزامات هواپیمای موردنظر ساخته شدند. موتور اِف110-جی­‌ئی-129، امروزه یک از توانمندترین موتورها است که قابلیت‌اطمینان بالایی را فراهم کرده‌است.

آخرین موتور این خانواده، اِف110جی‌­ئی-132 است. نیروی هوایی آمریکا در سال 1979، هواپیمای سی­‌اِف‌­اِم56-2بی را برای جایگزینی با موتور پر‌‌‌ت‌­اندویتنی تی‌­اِ‌ف33 (جِی‌­تی­3دی) که در هواپیمای بوئینگ کِی­‌سی-135 استفاده می­‌شد، انتخاب کرد. موتورهای سی­‌اِف‌­اِم در برخاست هواپیما عملکرد بهتری داشتند و با بازدهی بهتر مصرف سوخت، توان بیشتری فراهم می­‌کردند.

منابع:

Elodie Roux-2007 –

POWERWEB

GlobalSecurity

 

*خانواده موتورهای ‌CFM56 در یک نگاه

*موتور هوایی CFM56 در گذر زمان

Sending
امتیاز کاربران
0 (0 votes)
در باره ی نویسنده

Pesg Author

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *