سوانح هوایی از تلخ‌ترین رویدادها به شمار می‌روند که توجه طیف وسیعی از جامعه را به خود جلب می‌کنند. فارغ از آثار تکان‌دهنده اجتماعی این سوانح، آموزه‌های فنی و عملیاتی از آن‌ها به عنوان عاملی تعیین‌کننده و موثر برای بهبود مستمر نظام کیفی حاکم بر صنعت حمل و نقل هوایی و افزایش ایمنی پرواز به شمار می‌رود.

در این مجموعه مقالات، به زبانی ساده مهم‌ترین سوانح هوایی تاریخ پرواز مرور می‌شود که نقص عملکرد یا بروز اشکال فنی در موتور هواپیما به عنوان یکی از عوامل موثر در سانحه شناخته شده باشد. البته ذکر این نکته ضروری است که هرگز نمی‌توان تنها یک عامل را به عنوان علت اصلی بروز سانحه هوایی معرفی کرد، بلکه زنجیره وقایع و عوامل مختلف منجر به بروز سانحه می‌شود.

هواپیمای آورو آرجی85

در شامگاه چهارشنبه 8 نوامبر 2017، یک فروند هواپیمای آورو آرجی85 متعلق به شرکت ایرلینک‌ ثبت‌شده در گینه نو، در حال انجام یک پرواز بین‌المللی برنامه‌ریزی‌شده از هراره در زیمبابوه به مقصد ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی، در مرحله سیر (کوز) دچار نقص فنی در ناحیه موتور شد.

پرواز شماره 8103 ایرلینک‌ د‌ر حال پرواز در ارتفاع 34 هزار پایی بر فراز حریم هوایی آفریقای جنوبی بود که خدمه پرواز صدای مهیبی را شنیدند و بلافاصله هواپیما به سمت راست منحرف شد. نشانگرهای کابین خلبان به روشنی خبر از بروز نقص در موتورهای شماره یک و دو داشتند.

محفظه نگهدارنده سامانه کنترل خودکار تمام اتوماتیک (فَدِک) موتور شماره یک در اثر برخورد قطعات جداشده از پره متحرک توربین موتور شماره دو، دچار آسیب شد. خلبان با مشاهده نقص فنی در هر دو موتور نصب‌شده زیر بال سمت چپ، اعلام شرایط اضطراری کرد. در نهایت، قرار شد هواپیما مسافت 445 کیلومتر باقی‌مانده را تا فرودگاه مقصد طی کند و خوشبختانه هواپیمای آورو آرجی85 ایرلینک بدون آسیب جانی به هیچ یک از 36 سرنشین خود در فرودگاه بین‌‌المللی تامبو در ژوهانسبورگ به زمین نشست.

هواپیمای آورو آرجی85

بررسی دقیق این واقعه نشان داد که دیسک روتور طبقه چهارم توربین کم‌‌فشار موتور شماره دو دستخوش مشکل جدی شده‌است. این قطعه مهم، در تاریخ 27 ژوئیه 2017 به‌عنوان قطعه ترمیم‌شده با 11885 ساعت و 9419 سیکل پروازی بر روی موتور شماره دو این هواپیما نصب شده بود.

در زمان نصب این دیسک فرآیند اجرایی، مطابق با سرویس بولتن مربوطه، به درستی انجام نشده بود و یک مهره نگه‌دارنده کارکرده در یکی از اتصلات بحرانی آن استفاده شده بود. درنتیجه این سهل‌انگاری، پره‌های نصب‌شده بر روی دیسک جدا شده و با برخورد به موتور شماره یک، شرایط خطرناکی برای پرواز شماره 8103 ایجاد کرده بودند. در زمان انجام این پرواز، 20 سال و 3 ماه از عمر عملیاتی این هواپیمای ایرلینک می‌گذشت و چهار موتور لایکومینگ اِل‌اِف507-1اِف بر روی آن نصب شده بود.

 

منبع:

Aviation Safety

 

 

*نقص در کمپرسور پرفشار موتور و سقوط مرگبار DC-9 (سوانح هوایی بخش سیزدهم)

*سقوط بی۷۳۷ بریتیش میدلند در اثر کنده شدن پره فن موتور (سوانح هوایی بخش چهاردهم)

*سانحه آخرین یکشنبه ماه اوت (سوانح هوایی بخش پانزدهم)

*سهل‌انگاری در مرکز تعمیر، آتش‌سوزی در پرواز (سوانح هوایی بخش شانزدهم)

Sending
امتیاز کاربران
0 (0 votes)
در باره ی نویسنده

Pesg Author

1 Comment

    با سلام. بابت مطالب خواندنی و اخبار جذاب سایت ممنونم. خسته نباشید.

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *