شرکت هواپیمایی حامل پرچم تایلند، موسوم به تای ایرویز، در بهار سال 1960 راهاندازی شد و اکنون در آستانه شصت سالگی قرار دارد. علیرغم مشکلات مالی و مدیریتی پیشآمده برای این شرکت در چند سال اخیر، این خط هوایی با بیش از 22 هزار نفر پرسنل یکی از شرکتهای معتبر فعال در حوزه حمل و نقل هوایی در جنوب شرق آسیا به شمار میرود.
ناوگان عملیاتی این شرکت، متشکل از 80 فروند جت مسافربری روزآمد، عملیات پروازی منظم به بیش از 74 مقصد داخلی و بینالمللی را ارائه میدهد. تاکنون دو شرکت تای اسمایل و نوکایر از آن منفک شده و به عنوان شرکتهای وابسته به تای ایرویز کار میکنند. همچنین قرار است در سال 2020، دو شرکت هواپیمایی ارزانقیمت (السیسی) دیگر توسط تای ایرویز راهاندازی شوند.
در این مقاله، توانمندیهای این شرکت هواپیمایی حامل پرچم تایلند در بخش تعمیر و بازسازی موتورهای هوایی موردتوجه قرار گرفتهاست. تای ایرویز بهعنوان یکی از بهرهبرداران اصلی موتورهای پرقدرت سیاف6 در جنوب شرق آسیا شناخته میشود. بر این اساس، زیرساخت و ظرفیتهای لازم برای پشتیبانی، تعمیر و بازسازی موتور سی اف6-50 در تای ایرویز از مدتها پیش ایجاد شدهاست. همچنین با ورود هواپیمای ایرباس300-600 مجهز به موتور سیاف6-80سی2 به ناوگان تای ایرویز، تعمیر و بازسازی این عضو از خانواده موتور سیاف6 نیز در دستور کار قرار گرفت.
تجربه تای ایرویز در ارائه خدمات تعمیر و بازسازی موتورهای سیاف6 محصول جنرال الکتریک، به چهار دهه میرسد. همچنین موتورهای خانواده پرتاندویتنی پیدبلیو4100 و رولزرویس ترنت500/700/800/900 در سبد کاری مرکز تعمیر و بازسازی موتورهای هوایی تای ایرویز قرار دارد.
در کارگاههای مرکز تعمیر و نگهداری تای ایرویز، موتور سیاف6-80سی2 بطور کامل باز شده و با کمک تجهیزات اندازهگیری الکترونیکی دیجیتالی خودکار سه بعدی، قطعات و مجموعههای موتور با دقت مورد ارزیابی قرار میگیرد. آزمایشهای غیرمخرب با روشهای متنوع شامل اولتراسانیک جریان گردابی، مایع نافذ، اشعه ایکس و ذرات مغناطیسی انجام میشود.
در این مرکز، تعمیر موتورهای ترنت 700 و 800 تا سطح تغییر ماژول قرار میگیرد. ماشینهای سیانسی تراش عمودی با قابلیت برش فلز با قطر بیشینه 2.6 متر در مرکز تعمیر و بازسازی موتورهای هوایی تای ایرویز نصب شدهاست. این مرکز همچنین به یک سلول تست اختصاصی با ظرفیت بیشینه نیروی پیشران معادل 150 هزار پاوند مجهز میباشد.
در این سلول تست، موتورهای سیاف6-80سی2 و ترنت 800 در حالت بیشینه توان مورد آزمایش قرار میگیرند. از دیگر خدمات قابل ارائه در این مرکز، میتوان به آزمایش و تعمیر سامانه کنترلی دیجیتالی خودکار موتورهای توربوفن موسوم به فَدِک اشاره کرد.
مرکز تعمیر و بازسازی موتورهای هوایی این شرکت علاوه بر دریافت گواهینامه پارت 145 از سازمان هواپیمایی کشوری تایلند، گواهینامه مشابه را از سازمان هوانوردی فدرال آمریکا (افایای) و سازمان ایمنی هوانوردی اروپا (یاسا) دریافت کردهاست. برای تسهیل و تسریع ارائه خدمات به مشتریان بینالمللی، این مرکز مجوزهای لازم از سازمان هواپیمایی کشوری مختلف شامل کشورهای بوتان، اردن، کره جنوبی، امارات متحده عربی، ویتنام، تایوان، کویت، پاکستان دریافت کردهاست.
* برای آشنایی با ناوگان عملیاتی تای ایرویز به بخش اینفوگرافیک سایت توربینا مراجعه کنید.
منبع:
*ناوگان عملیاتی شرکت تای ایرویز (پایان سال ۲۰۱۹)