به کاربران جت مسافربری بوئینگ 787 دریملاینر مجهز به موتور ترنت، در مورد بروز اشکال احتمالی در پمپ سوخت بهویژه در نمونههای قدیمیتر موتور ترنت 1000 هشدار داده شده تا نسبت به بازرسی و جایگزینی قطعات اقدام نمایند. رولزرویس برای حل این مشکل، سرویس بولتنی را با ذکر شماره قطعه پمپهای موردنظر منتشر کردهاست. همچنین آژانس ایمنی هوانوردی اروپا یاسا، رهنمود خود در این مورد را برای تمام 19 نمونه مختلف موتور ترنت 1000 قابل اعمال اعلام کردهاست.
نتایج آزمایشهای اخیر یاسا بر روی پمپهای سوخت موتورهای ترنت 1000، نشاندهنده کاهش قابلملاحظه در عملکرد آنهاست که عمدتا از فرسودگی و شکست سازه در قطعات داخلی ناشی میشود. کاسته شدن از کارآیی پمپ سوخت در موتورهای پرقدرتتر خطر بیشتری را در پی دارد و از منظر ملاحظات ایمنی، توجه به آن حیاتیتر است. بر این اساس، یاسا به کاربران این موتور توصیه کرده پمپهای سوخت را زودتر از بازه زمانی تعیینکننده توسط سازنده اصلی با نمونههای جدید جایگزین کند.
شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز که 30 فروند هواپیمای بی787 را در اختیار دارد، از اولین کاربرانی بود که متوجه این نقص عملکردی شد که در نتیجه آن، موتور در تامین نیروی پیشران بیشینه بطور مستمر در مرحله سیر با هدف تضمین حداقل زمان ایتاپس لازم ناکارآمد میشود. مسئولان بریتیش ایرویز مشغول رایزنی با یاسا هستند تا با وجود مشکلات ناشی از همهگیری ویروس کوید19، به موثرترین شکل فرآیند تعویض پمپهای سوخت ترنت 1000 را با توجه به کمبود دسترسی به نیروی انسانی متخصص و فشار مالی وارد شده بر روی شرکتهای هواپیمایی انجام دهند.
منبع:
*تاخیر رولزرویس در برطرف کردن مشکل پرههای ترنت ۱۰۰۰
*هشدار ایمنی یاسا به کاربران موتور ترنت ۱۰۰۰ رولزرویس